
Ny teknologi har gjort maskinfabrikken OKM toptunet til fremtiden
OKM har styrket deres forretning ved at digitalisere hele værdikæden fra start til slut.
Kender I til de fordele, I kan opnå ved at digitalisere jeres fysiske produkter eller produktion og dermed opsamle data, som I kan reagere på? Og ønsker I samtidig at bruge den viden til at investere i produktinnovation?
Så kan vi være en mulig samarbejdspartner. Det kan være, at I ønsker at bruge data til at:
Der er mange muligheder, og vi ved, hvor I skal starte for at skyde genvej. Få viden om, hvad der skal til, hvis I ønsker at koble jeres produkter eller produktionsapparat på nettet. Og få fat i de data, som giver input til nye services, der styrker jeres forretning.
Det kan være ved at visualisere data og bringe realtids informationer i spil med de nyeste interaktionsformer, så I kan agere på dem øjeblikkeligt.
For nogle år siden fik en jysk industrivirksomhed en stor ordre på udstyr til kyllingefarme. Kunden efterspurgte muligheden for at visualisere data, så de bedre kunne overvåge produktionen. Efterspørgslen førte til en massiv digital satsning og lancering af en IoT-platform, der har givet industrivirksomhedens kunder fuldt overblik over produktionen.
Dette er et eksempel på, hvordan data og digitale services lægger et ekstra lag oven på en traditionel forretning. Men det behøver ikke være en brændende platform, der sætter gang i jeres dataindsamling og videre digitalisering. Det kan også være et brændende ønske om at ændre måden, I går til markedet på.
Afhængig af hvor I er i jeres digitaliseringsproces, kan I bruge os til at:
Vi kan udvikle løsninger, der kan visualisere jeres data. Det gælder lige fra websites, udvikling af avancerede apps og til brug af AR og VR. I kan få rådgivning af vores forretningsudviklere om servitization og hjælp fra vores it-sikkerhedseksperter med at tjekke, om jeres smarte produkt er sikret mod hackere, uanset om data er i skyen eller ligger lokalt.
Smarte produkter er eksisterende og nye produkter, der udvides med elektronik, sensorer, netværkskommunikation og software. Når I forbinder jeres produkt til nettet og opsamler data, tilfører I det nye egenskaber, som med ét kan udvikle og ændre jeres forretningsmodel fundamentalt.
Er jeres strategi at:
Digitalisering af jeres værdikæde kan give et værdifuldt indblik i alle led – fra tilbudsgivning til fakturering. Data kan skabe en værdifuld gennemsigtighed.
Vi har fire gode råd til hvordan I kan optimere produktionen med dataanalyse:
Hør Kristian Kvistgaard-Persson forklare, hvordan digitalisering har givet maskinfabrikken OKM et redskab til at styre deres forretning strategisk. Han skønner, at digitaliseringen har kostet omkring 1,5 mio kroner. Til gengæld giver det en årlig gevinst på 5-600.000 kroner.
"
“Det har givet overblik over vores forretning, fordi nu siger vi ikke nej til en god forretning. Det kunne vi have gjort tidligere, idet vores beslutninger måske var baseret på mavefornemmelse. Der er ingen tvivl om, at den digitale fabrik har givet adgang til flere kunder”.
Er du i tvivl, om netop jeres forretning opnår økonomiske fordele ved at digitalisere produkter eller produktion? Der startede et par af vores andre kunder også.
Aguardio har efter ihærdig innovativ indsats lavet forretning ud af deres intelligente sensorboks, der kan installeres i brusenichen. Den opsamler data og gør kunder bevidste om, hvor meget vand, de bruger. Løsningen er solgt til hoteller, idrætscentre og boligforeninger.
Grundfos Kollegiet i Aarhus er udstyret med 1800 sensorer, der monitorerer bygningens indeklima, energi og vandforbrug. De mange data visualiseres, så de kan opdage ekstreme udsving og reagere på vedligeholdelse og status i tide.
TracTrac er pionerer inden for live-tracking af sportsbegivenheder. De har været med til at sætte nye standarder for formidling af sejlsport. Til kapsejladser har de udviklet et unikt system, hvor man kan følge bådenes placering på vandet i realtid.
Virksomheden HOUNÖ, der producerer industrielle ovne, har lanceret en digital ovn, der via cloud’en giver adgang til opskrifter og advarer, hvis ovnen skal serviceres. Digitaliseringen har skaffet virksomheden større kunder som f.eks. McDonald’s.
Sensohives sensorer monitorerer fugt og temperatur i gartnerier og restauranter. Brugen af den åbne netværksteknologi, LoRa, har åbnet helt nye markeder for virksomheden.
Find flere inspirerende eksempler på Nordic IoT Centre, som vi kører i samarbejde med Force Technologies.
E-bogen giver dig viden, som du ikke må mangle i dit arbejde med smarte produkter.
Hvilke tekniske og forretningsmæssige overvejelser bør du gøre dig? Og hvad har andre gjort?
I e-bogen finder du:
E-bogen er noget for dig hvis du:
Frank Allan Hansen er et af vores faglige fyrtårne inden for digitalisering af produkter og produktion. Han og hans team af specialister står altid klar til at vende lige netop din virksomheds muligheder.
Beskriv jeres aktuelle udfordring i forhold til digitalisering af jeres produkt eller produktion – så vender vi tilbage med den rette specialist.
OKM har styrket deres forretning ved at digitalisere hele værdikæden fra start til slut.
Digital løsning til projektstyring i byggeriet binder 3D-bygningsmodeller sammen med tids- og økonomistyring.
Vejdirektoratet har gennem flere år samarbejdet med os om at videreudvikle deres forretningssystemer og mobile tjenester til trafikanter.
Ⓒ 2020 - Alexandra Instituttet A/S
T +45 70 27 70 12, Åbogade 34, 8200 Aarhus N
CVR Nr. 24 21 33 66
ALEXANDRA@ALEXANDRA.DK
Digitalisering skal være en god forretning
nyhedsbrev
Når du indsender formularen, accepterer du samtidig, at du får e-mails fra os. Du kan til enhver tid afmelde dig.