IoT og smarte produkter

Sådan får I værdi af jeres produktionsdata

Hos os kan I få viden om, hvad der skal til for at koble jeres produkter eller produktionsapparat sammen og få fat i de data, som giver input til nye services, der styrker jeres forretning.

 

 

I kan bl.a. bruge data til at:

  • optimere jeres drift
  • effektivisere oplæring af nye medarbejdere
  • udvikle nye services på jeres kerneprodukt

Det kan være ved at visualisere data og bringe realtids informationer i spil med de nyeste interaktionsformer, så I kan agere på dem øjeblikkeligt.

Hold jeres produkt relevant med data og optimer jeres produktion!

Digitale produkter, servitization og produktion

Hvordan kan data optimere jeres forretning?

For nogle år siden fik en jysk industrivirksomhed en stor ordre på udstyr til kyllingefarme. Kunden efterspurgte muligheden for at visualisere data, så de bedre kunne overvåge produktionen. Efterspørgslen førte til lancering af en IoT-platform, der har givet virksomhedens kunder fuldt overblik over produktionen. Dette er et eksempel på, hvordan data og digitale services lægger et ekstra lag oven på en traditionel forretning.


Afhængig af hvor I er i jeres digitaliseringsproces, kan I bruge os til at:

  • Navigere i IoT-teknologierne.
  • Opsamle data.
  • Vælge IoT-platform.
  • Analysere data med f. eks. machine learning. 
  • Lave brugerstudier så I vælger det setup, der matcher jeres behov. 
  • Udvikle og implementere løsningen.

Vi kan udvikle løsninger, der visualiserer jeres data. Det gælder lige fra websites, udvikling af avancerede apps og til brug af AR og VR. I kan få rådgivning af vores forretningsudviklere om servitization og hjælp fra vores it-sikkerhedseksperter  med at tjekke, om jeres smarte produkt er sikret mod hackere, uanset om data er i skyen eller ligger lokalt.

Overvejer I at tilføre jeres produkter digital intelligens?

Smarte produkter er eksisterende og nye produkter, der udvides med elektronik, sensorer, netværkskommunikation og software. Når I opsamler data fra jeres produkt, tilfører I det nye egenskaber, som med ét kan udvikle og ændre jeres forretningsmodel fundamentalt.

 

Er jeres strategi at:

  • Opspore mulige produktfejl tidligere:
    Brug sensorer og data til at monitorere produkter, så fejl og behov for service opdages i tide. En gevinst ved agiliteten fra softwareverdenen er, at det er nemt at ændre eller opdatere den indlejrede software løbende og dermed produktet. 
  • Indsamle realtime feedback på brug:
    Anvend data til at undersøge, hvordan kunderne bruger jeres produkter.  På den baggrund kan I udvikle nye funktioner eller services.
  • Tilføre produktet ekstra værdi:
    Kobl produktet sammen med jeres eller andre producenters produkter, så de skaber større brugsværdi for kunderne.
  • Forstå data og reagere:
    Bring informationer visuelt i spil i en kontekst, så de ikke ender som endnu en uoverskuelig række i et regneark. De nyeste interaktionsformer som headmounted displays og augmented reality er gode bud.

E-bog

Driftsstop? Nye rapporteringskrav?

Løsningen kan være at gøre jeres produktion eller service ”smart”. Læs hvordan I vores nye e-bog.

Få værdifuldt indblik i alle led

Ønsker I at optimere jeres produktion?

Digitalisering af jeres værdikæde kan give et værdifuldt indblik i alle led – fra tilbudsgivning til fakturering. Data kan skabe  en værdifuld gennemsigtighed.

Vi har fire gode råd til, hvordan I kan optimere produktionen med dataanalyse:

  1. Læg en strategi for, hvor I ønsker at være om 10 år – eksempelvis at I gerne vil træffe beslutninger på baggrund af data og i så høj kvalitet som muligt.

  2. Kombiner den traditionelle maskinbygger- med softwareverdenen.
  3. Sæt specialister inden for dataanalyse sammen med jeres produktions- og procesudviklingsmedarbejdere og produktions- og maskinleverandører.
  4. Bind alle data sammen på en måde, så det også kan fungere på store produktionsanlæg mange år fremover.

Hør Kristian Kvistgaard-Persson forklare, hvordan digitalisering har givet OKM et redskab til at styre deres forretning strategisk. Han skønner, at digitaliseringen har kostet 1,5 mio kroner. Til gengæld giver det en årlig gevinst på 5-600.000 kroner.

"

Fabrikschef
OKM

Kristian Kvistgaard-Persson

“Det har givet overblik over vores forretning, fordi nu siger vi ikke nej til en god forretning. Det kunne vi have gjort tidligere, idet vores beslutninger måske var baseret på mavefornemmelse. Der er ingen tvivl om, at den digitale fabrik har givet adgang til flere kunder”.

kontakt os

Klar til at komme videre?
Start her!

Allan Hansen er et af vores faglige fyrtårne inden for digitalisering af produkter og produktion. Han og hans team af specialister står altid klar til at vende lige netop din virksomheds muligheder.

Allan Hansen

Head of Digital Experience and Solutions Lab

Inspiration fra vores andre kunder

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Skriv til os her. Vi vender tilbage inden for 24 timer.

Formular indsendt!

Formularen er indsendt!