IoT og smarte produkter

Ønsker I at blive mere datadrevne?

Kender I til de fordele, I kan opnå ved at digitalisere jeres fysiske produkter eller produktion og dermed kunne reagere på data? Og har I erkendt, at I både skal optimere jeres produktion eller produkt – OG investere i produktinnovation ved at opsamle data?

Så kan vi være en mulig samarbejdspartner. Det kan være, at I ønsker at bruge data til at:

  • optimere jeres drift
  • effektivisere træning af nye medarbejdere
  • udvikle nye services på jeres kerneprodukt

Der er mange muligheder, og vi ved, hvor I skal starte for at skyde genvej.  Få viden om, hvad der skal til, hvis I ønsker at koble jeres produkter eller produktionsapparat på nettet. Og få fat i de data, som giver input til nye services, der styrker jeres forretning.

Det kan være ved at visualisere data og bringe realtids informationer i spil med de nyeste interaktionsformer, så I kan agere på dem øjeblikkeligt.

Hold jeres produkt relevant med data. Og optimer jeres produktion.

Digitale produkter og produktion

Hvordan kan data udvikle jeres forretning?

For nogle år siden fik en jysk industrivirksomhed en stor ordre på udstyr til kyllingefarme. Kunden efterspurgte muligheden for at visualisere data, så de bedre kunne overvåge produktionen. Det førte til en massiv digital satsning og lancering af en IoT-platform, der har givet virksomhedens kunder fuldt overblik over produktionen.

Dette er et eksempel på, hvordan data og digitale services lægger et ekstra lag oven på en traditionel forretning. Men det behøver ikke være en brændende platform, der sætter gang i jeres dataindsamling. Det kan også være et brændende ønske om at ændre måden, I går til markedet på.

Afhængig af hvor I er i jeres digitaliseringsproces, kan I bruge os til at:

  • Navigere i IoT-teknologierne.
  • Opsamle data.
  • Vælge IoT-platform.
  • Analysere data med f. eks. machine learning. 
  • Lave brugerstudier så I vælger det setup, der matcher jeres behov. 
  • Udvikle og implementere løsningen.

Vi kan udvikle løsninger, der kan visualisere jeres data. Det gælder lige fra websites, udvikling af avancerede apps og til brug af AR og VR. I kan få rådgivning af vores forretningsudviklere om servitization og hjælp fra vores it-sikkerhedseksperter  med at tjekke, om jeres smarte produkt er sikret mod hackere, uanset om data er i skyen eller ligger lokalt.

Overvejer I at tilføre jeres produkter digital intelligens?

Smarte produkter er eksisterende og nye produkter, der udvides med elektronik, sensorer, netværkskommunikation og software. Når I forbinder jeres produkt til nettet og opsamler data, tilfører I det nye egenskaber, som med ét kan udvikle og ændre jeres forretningsmodel fundamentalt.

Er jeres strategi at:

  • Opspore mulige produktfejl tidligere:
    Brug sensorer og data til at monitorere produkter, så fejl og behov for service opdages i tide. En gevinst ved agiliteten fra softwareverdenen er, at det er nemt at ændre eller opdatere den indlejrede software løbende og dermed produktet. 
  • Indsamle realtime feedback på brug:
    Anvend data til at undersøge, hvordan kunderne bruger jeres produkter.  På den baggrund kan I udvikle nye funktioner eller services – også kaldet servitization.
  • Tilføre produktet ekstra værdi:
    Kobl produktet på nettet og derefter sammen med jeres eller andre producenters produkter, så de skaber større brugsværdi for kunderne.
  • Forstå data og reagere:
    Bring informationer visuelt i spil i en kontekst, så de ikke ender som endnu en uoverskuelig række i et regneark eller database. De nyeste interaktionsformer som headmounted displays og augmented reality er gode bud.

automatiser produktionen

Ønsker i at digitalisere jeres produktion?

Digitalisering af jeres værdikæde kan give et værdifuldt indblik i alle led – fra tilbudsgivning til fakturering. Data kan skabe  en værdifuld gennemsigtighed.

Her får I fire gode råd, når I vil optimere produktionen med dataanalyse:

  1. Læg en strategi for, hvor I ønsker at være om 10 år – eksempelvis at I gerne vil træffe beslutninger på baggrund af data og i så høj kvalitet som muligt.
  2. Kombiner den traditionelle maskinbygger- med softwareverdenen.
  3. Sæt specialister inden for dataanalyse sammen med jeres produktions- og procesudviklingsmedarbejdere og produktions- og maskinleverandører.
  4. Bind alle data sammen på en måde, så det også kan fungere på store produktionsanlæg mange år fremover.
Det var sådan maskinfabrikken OKM gik i gang.

Hør Kristian Kvistgaard-Persson forklare, hvordan digitalisering har givet maskinfabrikken OKM et redskab til at styre deres forretning strategisk. Han skønner, at digitaliseringen har kostet omkring 1,5 mio kroner. Til gengæld giver det en årlig gevinst på 5-600.000 kroner.

"

Fabrikschef
OKM

Kristian Kvistgaard-Persson

“Det har givet overblik over vores forretning, fordi nu siger vi ikke nej til en god forretning. Det kunne vi have gjort tidligere, idet vores beslutninger måske var baseret på mavefornemmelse. Der er ingen tvivl om, at den digitale fabrik har givet adgang til flere kunder”.

Ifølge vores kunder kan det betale sig at satse på IoT

Er du i tvivl, om netop jeres forretning opnår økonomiske fordele ved at digitalisere produkter eller produktion? Der startede et par af vores andre kunder også.

Aguardio har efter ihærdig innovativ indsats lavet forretning ud af deres intelligente sensorboks, der kan installeres i brusenichen. Den opsamler data og gør kunder bevidste om, hvor meget vand, de bruger. Løsningen er solgt til hoteller, idrætscentre og boligforeninger.

Grundfos Kollegiet i Aarhus er udstyret med 1800 sensorer, der monitorerer bygningens indeklima, energi og vandforbrug. De mange data visualiseres, så de kan opdage ekstreme udsving og reagere på vedligeholdelse og status i tide.

TracTrac er pionerer inden for live-tracking af sportsbegivenheder. De har været med til at sætte nye standarder for formidling af sejlsport. Til kapsejladser har de udviklet et unikt system, hvor man kan følge bådenes placering på vandet i realtid.

Virksomheden HOUNÖ, der producerer industrielle ovne, har lanceret en digital ovn, der via cloud’en giver adgang til opskrifter og advarer, hvis ovnen skal serviceres. Digitaliseringen har skaffet virksomheden større kunder som f.eks. McDonald’s.

Sensohives sensorer monitorerer fugt og temperatur i gartnerier og restauranter. Brugen af den åbne netværksteknologi, LoRa, har åbnet helt nye markeder for virksomheden.

Find flere inspirerende eksempler på Nordic IoT Centre, som vi kører i samarbejde med Force Technologies.

Du er interesseret - men har brug for mere viden? Start med vores e-bog!

Viden om digitalisering, du ikke må mangle

E-bogen giver dig viden, som du ikke må mangle i dit arbejde med smarte produkter.

Hvilke tekniske og forretningsmæssige overvejelser bør du gøre dig? Og hvad har andre gjort?

I e-bogen finder du:

  • De tre nødvendige tekniske aktiviteter, der gør dine produkter smarte
  • De fem nødvendige forretningmæssige overvejelser, du bør gøre dig.
  • Eksempler fra seks danske virksomheder, der allerede har optimeret deres forretning med IoT.

E-bogen er noget for dig hvis du:

  • Ønsker at styrke din forretning og vil vide, hvordan du holder dit produkt relevant med data.
  • Vil vide, hvordan du reelt kommer i gang med smarte produkter og smart produktion.
  • Vil vide, hvilke tekniske og forretningsmæssige aktiviteter du skal igangsætte. 

kontakt os

Klar til at komme videre?
Start her!

Frank Allan Hansen er et af vores faglige fyrtårne inden for digitalisering af produkter og produktion. Han og hans team af specialister står altid klar til at vende lige netop din virksomheds muligheder.

Beskriv jeres aktuelle udfordring i forhold til digitalisering af jeres produkt eller produktion – så vender vi tilbage hurtigst muligt.

Frank Allan Hansen

Head of Interactive Spaces

frank.allan.hansen@alexandra.dk
+45 40 19 45 38

Inspiration fra vores andre kunder

Kontakt os

Book et uforpligtende møde om jeres muligheder

Digitalisering skal være en god forretning

Dansk erhvervslivs foretrukne digitaliseringspartner #ForanDigitalt

nyhedsbrev

Gå ikke glip af de nyeste teknologiske guldkorn, der kan løfte din forretning


Når du indsender formularen, accepterer du samtidig, at du får e-mails fra os. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Skriv til os her.
Vi svarer tilbage inden for 24 timer.

Hold dig #ForanDigitalt

Over 2500 danske virksomheder får allerede digitale guldkorn direkte i deres inbox.

Gå ikke glip af de næste forretningsfremmende tiltag – det kan blive dit!

Skriv dig på listen nu