
Digitalisereret produktion forbedrer produkter, tilbudsgivning og effektivitet
OKM har styrket deres forretning ved at digitalisere hele værdikæden fra start til slut.
Indholdet er skrevet af MADE – den nationale Klynge for Avanceret Produktion. Se pressemeddelelse.
Virksomheder som Maersk og Vestas, der er blandt C.C. Jensens kunder, ønskede at modtage data i realtid – og på en sikker måde, da cyberangreb kan gøre stor skade, når der f.eks. er tale om skibe til omkring 12 mia. kr.
Derfor fik C.C. Jensen behov for mere end simpel dataopsamling og -transmission, så kunderne ikke også påtager sig risici i deres systemer, der potentielt kan give hackere et angrebspunkt.
Forsvarets Efterretningstjeneste advarede i februar 2021 om, at danske SMV’er i højere grad er blevet et mål for kriminelle hackere.
”Projektet gav os mulighed for at udvikle en sikker datalogger, hvor vi kunne placere vores IP omkring sensordata og samtidig levere en hackerbeskyttet platform. Vores arbejde begyndte inden det famøse hackerangreb på et Maersk skib, så vi var faktisk proaktive og ramte plet med den plan,” forklarer Head of Innovation & Validation, Morten Henneberg.
Han refererer til et stort hackerangreb i 2017, der gav afsæt til et markant skifte, hvor alle C.C. Jensens kunder fik oprettet meget stærke firewalls. Nu fik man ikke længere lov til at hente data ud af skibene, uden at kunne garantere for sikkerheden.
Derfor var C.C. Jensen nødt til at tænke i nye baner for at udvikle en brugbar løsning til opsamle og anvende data på en sikker måde, samtidig med at data kan bevæge sig ind og ud af firewallen.
C.C. Jensen måtte tænke i nye baner, efter at et stort hackerangreb i 2017 ramte et Maersk skib.
C.C. Jensen har samarbejdet med Alexandra Instituttet og FORCE Technology om at udvikle de nødvendige, tekniske løsninger. Her fik de sparring fra vores eksperter til at udvikle både den fysiske og digitale løsning.
Samarbejdet foregik i regi af MADE Digital og var ifølge Morten Henneberg afgørende for det videre forløb:
”Ekspertviden og sparring definerede rammen for, hvor vi ville hen. Vi blev koblet på andre danske virksomheder, så vi i fællesskab kunne løse opgaven. Vi tog en opgave, som vi normalt ikke ville være i stand til at løfte, og vi fik det løst. Mit bud er, at vi har fået løst noget, som var umuligt uden MADE Digital.”
I dag er C.C. Jensen gået videre med sikre dataprodukter og har udviklet det som spin-off.
Omkring 200 enheder verden over anvender C.C. Jensens cloudbaserede løsning, der blev lanceret i anden halvdel af 2020, men den Svendborg-baserede virksomhed er ikke færdig: De vil videreudvikle den smarte software-tilføjelse til oliefiltrene og foretage pilottests i foråret 2021.
En af årsagerne til succesen er, at overliggeren blev sat højt, og der blev ramt ’perfekt’ på C.C. Jensens markedsbehov. Morten Henneberg pointerer:
”Det blev konceptbevist, at vi sikkert kan komme igennem kundernes firewalls og samtidig beskytte vores egen IP. Potentialet er stort: Vi leverer 20.000 filtre om året, og omkring 10-50 procent af de filtre bør få sensorpakker med til overvågning,”
Sådan har andre virksomheder fået effektiviseret forretningen og styrket sikkerheden i deres produkter:
OKM har styrket deres forretning ved at digitalisere hele værdikæden fra start til slut.
Produktsikkerheden er i højsædet hos Lyngsoe Systems. Vi har klædt virksomheden på til at håndtere sikkerheden i deres IoT-baserede logistikløsninger.
Det er afgørende for Kamstrup, at kunderne kan stole på sikkerheden i digitale målerløsninger. En sikkerhedsvurdering har givet dem trygge kunder.
Har du et eksisterende produkt, eller er du i gang med at udvikle et nyt produkt, hvor der skal være styr på sikkerheden?
Vi kan hjælpe dig med sparring eller med et uvildigt sikkerhedsreview, der både giver dig og dine kunder større sikkerhed for, at produktet er sikkert.
God sikkerhed styrker dit brand. Bliv bekræftet i, at dit produkt imødegår sikkerhedsmæssige udfordringer. Find hullerne, luk dem, og få vished for, at dit produkt er sikkert.
Spar mange penge, frustrationer og kundetab ved at finde og rette fejl og sårbarheder så tidligt som muligt. Og inden produktet er i brug hos kunden.
Ⓒ 2023 - Alexandra Instituttet A/S
CVR Nr. 24 21 33 66