Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

Aguardio

Smart bruser får os til at ændre adfærd og spare på vandet

Aguardio havde brug for hjælp til at opsamle data fra sensorer og bearbejde dem med maskinlæring. De havde også brug for at finde ud af, hvordan deres kerneprodukt kunne ‘nudge’ kunder til at spare på vandet.

Sensor hjælper vandressourcer

Teknologi understøtter Aguardios mission

Thomas Munch-Laursen er co-founder i Aguardio. Han er på en mission med et erklæret mål: deres produkt skal være med til at redde klimaet og de vandressourcer, der allerede flere steder er en mangelvare.

Løsningen hedder Aguardio og er en lille sensorboks, der monteres i brusenichen, hvor den registrerer vores bademønstre. Sensoren er kombineret med et display, der fortæller, hvor lang tid man står under en tændt bruser. Ideen er at ‘nudge’ os til at tage kortere bade og dermed sænke vores vandforbrug eks. under badning.

Teknologien kan ikke stå alene

Fokus på brugervenlig løsning

Aguardio har fået hjælp til at opsamle data og har købt vores viden om IoT, kunstig intelligens, maskinlæring og brugeradfærd. Aguardio har samarbejdet med både vores maskinlæringseksperter og med vores antropologer for at udvikle deres produkt.

Dataopsamling: Aguardio har data fra over 100.000 bade. Vi har hjulpet med at udvikle softwaren, der opsamler dataene og rådgivet i forhold til valg af dataplatform.

Kunstig intelligens: Alle data om fugt, støj og temperatur bliver opsamlet live i en datasky hos IBM Cloud, hvor de bliver beriget med kunstig intelligens, der finder mønstre i badelængde og pauser. Dataene bliver omsat til et symbol, som f.eks. en jordklode, der viser, at jo længere du står under bruseren, des mindre vand vil der være på kloden.

Brugeradfærdsanalyse: Alexandra Instituttets antropologer har bidraget med vigtige input til Aguardios design baseret på brugerinterviews. Adfærdsdimensionen er essentiel, og det er afgørende at få verificeret, hvordan brugerne opfatter Aguardios produkt.

Resultaterne viser, at:

  • teknologien ikke kan stå alene. Det er afgørende, at implementeringen understøttes af god kommunikation.
  • det er afgørende, hvordan sensoren tager sig ud fysisk, og hvordan brugerne bliver introduceret til den.
  • man skal tage bekymringen om overvågning alvorligt. Det er vigtigt at kommunikere, hvilke data man opsamler, og hvad de bliver brugt til.
  • tiden i brusebadet kan nedsættes med op til 20% med Aguardio.

Opskriften på kortere brusebade

Brug for viden om brugere og teknologi

CEO og co-founder Thomas Munch-Laursen:

En ting er, at man som ingeniør synes, at teknologi er fantastisk. Noget andet er, om kunderne forstår det produkt, de møder. Vi fandt hurtigt ud af, at hvis vi skulle lykkes med produktet, så er det vigtigt, at vi forstår, hvordan mennesker interagerer med produktet. Den her verificering af de bløde værdier er essentiel. Det må man slet ikke undervurdere, og det tror jeg, at der er mange andre produkter, der også kunne have behov for.”

Thomas Munch-Laursen

Co-founder/CEO
Aguardio
"Udnyt at du kan få adgang til super dygtige eksperter på området, som kan skabe værdi for dig. Vi er ikke fageksperter på de her teknologier, men Alexandra Instituttets specialister har hurtigt sat os ind i fordele og ulemper ved de forskellige valg baseret på, hvor vi vil hen. Vi har derfor fået en fremtidssikret løsning, der taler ind mod den her 5G verden, og det er vi super glade for."

Det fik Aguardio

Kickstart af et sikkert, brugervenligt og skalerbart system

Aguardio er i vækst. Løsningen er solgt til hoteller, kollegier og boligforeninger i både ind- og udland og er i test flere steder.

Vores fortsatte samarbejde opretholder samtidig deres mål om at levere det sikreste system i branchen.

Verdensmål 6 Rent vand og sanitet

Verdensmål 12 Forbrug og produktion

Verdensmål 13 Klima

Aguardio bidrager til FN's Verdensmål

“Det er frivilligt, og alle data er anonyme, men målet er at rykke tiden i bruseren. For hvis du bare kan spare ét minut, kan du spare vand og energi og har dermed en god business case for et hotel, idrætscenter eller boligforening. Set i helikopterperspektiv adresserer vi også FN’s klimaindsats for at reducere energiforbruget.”

Bliv inspireret af vores andre kunder

Sådan har andre effektiviseret deres forretning med brugerinddragelse og kunstig intelligens:

Bæredygtighed er nøglen til succes i hotelbranchen

Green Solution House, Guldsmeden Hotels og HORESTA har fået konkrete anvisninger til, hvordan de kan involvere gæsterne i energi- og ressourcebesparende tiltag og viden om, hvilke tiltag der virker bedst og hvordan grønne initiativer og løsninger kan skabe merværdi.

Robotrådgiver sparer tid og penge for Topdanmark

Topdanmark har fået udviklet en robotrådgiver, der kan assistere taksatoren i sit arbejde med at vurdere bilskaders omfang og pris. Det sparer tid i sagsbehandlingen til glæde for både kunder og værksted.

Grøn omstilling

Vær med til at skabe et bæredygtigt Danmark med ny teknologi

Er du i gang med en grøn omstillingsproces, eller vil du udvikle innovative digitale løsninger, der kan hjælpe dig i mål med din grønne strategi?

It og digitale løsninger er vigtige drivere for intelligent bæredygtig udvikling. Men hvordan spiller teknologien sammen med de mennesker, der skal bruge den? Er du i tvivl om, hvor du skal sætte ind, og hvilken retning du skal gå?

Vi tilbyder uvildig rådgivning, sparring og undersøgelser, der hurtigt og sikkert får dig i gang med de rette initiativer til intelligent bæredygtig økonomisk vækst.

Formular indsendt!