København får styr på skraldet med IoT-boostede affaldsstationer
C.F. Møller A/S har med Alexandra Instituttet leveret designet af en ny løsning, hvor man kan sortere husholdningsaffald i byrummet.
Thomas Munch-Laursen er co-founder i Aguardio. Han er på en mission med et erklæret mål: deres produkt skal være med til at redde klimaet og de vandressourcer, der allerede flere steder er en mangelvare.
Løsningen hedder Aguardio og er en lille sensorboks, der monteres i brusenichen, hvor den registrerer vores bademønstre. Sensoren er kombineret med et display, der fortæller, hvor lang tid man står under en tændt bruser. Ideen er at ‘nudge’ os til at tage kortere bade og dermed sænke vores vandforbrug eks. under badning.
Aguardio har fået hjælp til at opsamle data og har købt vores viden om IoT, kunstig intelligens, maskinlæring og brugeradfærd. Aguardio har samarbejdet med både vores maskinlæringseksperter og med vores antropologer for at udvikle deres produkt.
Dataopsamling: Aguardio har data fra over 100.000 bade. Vi har hjulpet med at udvikle softwaren, der opsamler dataene og rådgivet i forhold til valg af dataplatform.
Kunstig intelligens: Alle data om fugt, støj og temperatur bliver opsamlet live i en datasky hos IBM Cloud, hvor de bliver beriget med kunstig intelligens, der finder mønstre i badelængde og pauser. Dataene bliver omsat til et symbol, som f.eks. en jordklode, der viser, at jo længere du står under bruseren, des mindre vand vil der være på kloden.
Brugeradfærdsanalyse: Alexandra Instituttets antropologer har bidraget med vigtige input til Aguardios design baseret på brugerinterviews. Adfærdsdimensionen er essentiel, og det er afgørende at få verificeret, hvordan brugerne opfatter Aguardios produkt.
Resultaterne viser, at:
CEO og co-founder Thomas Munch-Laursen:
“En ting er, at man som ingeniør synes, at teknologi er fantastisk. Noget andet er, om kunderne forstår det produkt, de møder. Vi fandt hurtigt ud af, at hvis vi skulle lykkes med produktet, så er det vigtigt, at vi forstår, hvordan mennesker interagerer med produktet. Den her verificering af de bløde værdier er essentiel. Det må man slet ikke undervurdere, og det tror jeg, at der er mange andre produkter, der også kunne have behov for.”
Aguardio er i vækst. Løsningen er solgt til hoteller, kollegier og boligforeninger i både ind- og udland og er i test flere steder.
Vores fortsatte samarbejde opretholder samtidig deres mål om at levere det sikreste system i branchen.
“Det er frivilligt, og alle data er anonyme, men målet er at rykke tiden i bruseren. For hvis du bare kan spare ét minut, kan du spare vand og energi og har dermed en god business case for et hotel, idrætscenter eller boligforening. Set i helikopterperspektiv adresserer vi også FN’s klimaindsats for at reducere energiforbruget.”
Sådan har andre effektiviseret deres forretning med brugerinddragelse og kunstig intelligens:
C.F. Møller A/S har med Alexandra Instituttet leveret designet af en ny løsning, hvor man kan sortere husholdningsaffald i byrummet.
Green Solution House, Guldsmeden Hotels og HORESTA har fået konkrete anvisninger til, hvordan de kan involvere gæsterne i energi- og ressourcebesparende tiltag og viden om, hvilke tiltag der virker bedst og hvordan grønne initiativer og løsninger kan skabe merværdi.
Topdanmark har fået udviklet en robotrådgiver, der kan assistere taksatoren i sit arbejde med at vurdere bilskaders omfang og pris. Det sparer tid i sagsbehandlingen til glæde for både kunder og værksted.
Er du i gang med en grøn omstillingsproces, eller vil du udvikle innovative digitale løsninger, der kan hjælpe dig i mål med din grønne strategi?
It og digitale løsninger er vigtige drivere for intelligent bæredygtig udvikling. Men hvordan spiller teknologien sammen med de mennesker, der skal bruge den? Er du i tvivl om, hvor du skal sætte ind, og hvilken retning du skal gå?
Vi tilbyder uvildig rådgivning, sparring og undersøgelser, der hurtigt og sikkert får dig i gang med de rette initiativer til intelligent bæredygtig økonomisk vækst.
Ⓒ 2024 - Alexandra Instituttet A/S
CVR Nr. 24 21 33 66