Raptor services

SMV'erne får nu råd til kunstig kundeintelligens

Raptor Services har med Alexandras hjælp hurtigt kunnet bygge et PoC på et framework, som herefter kunne lanceres på flere platforme. På den måde kunne de afprøve teknologien og den forretningsmæssige værdi, før de udviklede den endelige løsning.
Raptor Services er en danskejet virksomhed etableret i februar 2013. Raptor leverer personaliseringssoftware og en Customer Data Platform, der aktiverer kundedata for at skabe mere relevante oplevelser på tværs af kanaler og platforme. Raptor Services anvendes hos 300+ kunder i mere end 45 lande.

ambitionen

At give SMVerne adgang til AI

Kunstig intelligens, der indsamler og analyserer kundedata, har hidtil været forbeholdt store, ressourcestærke firmaer. Det har Raptor Services lavet om på: De licenserer deres AI-platform, så små og mellemstore virksomheder også får adgang til teknologien.

Saas-firmaets højteknologiske platform gør det muligt for kunderne at indsamle og analysere data om, hvad deres kunder foretager sig i de forskellige touchpoints langs kunderejsen. Ved at analysere og forstå kundernes adfærd, kan kommunikationen mod kunderne målrettes og gøres mere relevant og personlig.


Det er en måde at yde en bedre service på, forklarer Jan Skov, der er COO hos Raptor Services, som har fået hjælp til at forfine sin AI-software af Alexandra Instituttet gennem et AI Denmark-forløb.

Et hul i markedet

AI har hidtil været forbeholdt større virksomheder

Når man bruger maskinlæring og kunstig intelligens, anvender man i virkeligheden matematiske modeller og store datamængder til at forudsige hændelser. Hvis man kan forudsige, hvornår f.eks. en produktionsvirksomhed vil genkøbe smøremidler, kan man gøre kommunikationsprogrammerne mod dén kunde meget mere præcise og målrettede.

”Det er potent teknologi, der virkelig kan skabe meget værdi, men det er også avanceret og svært for virksomhederne at få greb omkring,” påpeger Jan Skov.

”Det kræver, at man ansætter data scientists med specielle kompetencer. Dem er der ikke ret mange af, og de er dyre at ansætte og svære at fastholde, så AI er noget, der hidtil har været forbeholdt større virksomheder.”

Raptor Services havde identificeret et hul i markedet.

Jan Skov

COO
Raptor Services
Vores vision var at gøre noget kraftfuld teknologi anvendelig for virksomheder, som ikke har ressourcer til at investere i det. Vi ville bygge et produkt ovenpå vores customer data platform, så SMVerne kan gøre brug af AI uden at ansætte specialister.

En kundes livsværdi

Hjælp til at holde på gode kunder

Men der var også andre problematikker, virksomheden ville give sig i kast med, nemlig hvordan man holder på kunderne eller vinder dem tilbage. Ambitionen var at forudsige og dermed forhindre churn, dvs. at kunderne stopper med at handle. Og hvis skaden er sket, ville Raptor Services kunne hjælpe kunderne med at reaktivere tidligere.


Man opererer med et begreb, der kaldes kundens livsværdi, altså hvor meget kunden har købt tidligere, kombineret med hvad vi forudsiger, at kunden køber fremover.

Når man ved, hvem de værdifulde kunder er, ved man, hvem man skal passe særlig godt på. Livsværdien identificerer også kunder, der er tabsgivende, fordi de kun køber produkter med lav margin eller krævende ift. logistik eller support.
Jan Skov, COO Raptor Services

Fra PoC til MVP på 12 måneder

Inden for virksomhedsforløbet med AI Denmark og Alexandra Instituttet fik Raptor Services bygget et framework, der blev lanceret på deres platform som proof of concept. På den måde kunne de afprøve teknologien og den forretningsmæssige værdi, før de udviklede den endelige løsning.

Firmaet etablerede en gruppe af fire kunder, der blev tæt involveret i produktudviklingen, og som testede produktet og gav feedback løbende. Efter at kunderne havde valideret produktet, havde udviklerteamet samlet den fornødne viden til at kunne gøre produktet færdigt. Herefter lancerede Raptor Services en betaversion, som nu er ved at blive taget i brug af deres kunder.

”Det tager tid for nye produkter at blive adopteret,” pointerer Jan Skov, ”så det er virkeligt glædeligt, at en lang række af vores kunder allerede har taget det i brug.”

E-BOG

Kom godt i gang med kunstig intelligens!

Kunstig intelligens er et helt vidunderligt værktøj, som kan løfte din virksomhed til nye højder. E-bogen giver dig 24 siders komprimeret viden om, hvilken forskel kunstig intelligens kan gøre.

Bliv inspireret af vores andre kunder

Læs hvordan har andre virksomheder organisationer har opnået effektiviseringer med kunstig intelligens og visualisering af data:

Kunstig intelligens

En intelligent forretning er en god forretning

Har I et ønske om at udnytte ressourcerne bedre?

At tilføje kunstig intelligens til din nuværende forretning er ofte et spørgsmål om at udnytte de ressourcer I allerede har, bedst muligt.

At tilføje en ny teknologi betyder ikke nødvendigvis en omvæltning af jeres nuværende setup. Men det kan betyde en smartere fordeling af arbejdskraft, penge og service. Kort fortalt: Det du altid har gjort, bare smartere.

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Eller ønsker du en uforpligtende snak om dine digitale muligheder?

Skriv til os her.
Vi svarer tilbage inden for 24 timer.

Vil du hellere ringe, kan du fange os på 70 27 70 12.

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Skriv til os her. Vi vender tilbage inden for 24 timer.

Formular indsendt!

Formularen er indsendt!