GEO

Undervisnings-platform gør naturfag lettere at gå til for unge

Planeten har brug for at flere unge læser naturfag. Vi har hjulpet GEO med at udvikle en undervisningsplatform til de danske ungdomsuddannelser, som gør geologi mere spændende for den enkelte elev.
Geo er en rådgivende ingeniørvirksomhed, der er ekspert i løsninger med jord, undergrund og vand. Geo løser opgaver indenfor byggeri, anlæg, industri, energi- og vandforsyning med bæredygtige klimaløsninger.

baggrund

Behov for ét sted at lære om geologi, miljø, energi, klima og grøn omstilling

Det er typisk en jungle at finde og samle de mange data om undergrunden og få dem kombineret med andre fagtemaer, som f.eks. registreringer af forurenede jordarealer, placeringer af vindmøller og havvandstand.

 

De globale problemstillinger inden for nutidens og fremtidens klima- og energikrise har brug for flere forskere og handlekraftige problemløsere. Det kræver, at unges interesse for naturvidenskab og geoscience fagene vækkes.

 

Geo ønskede derfor at udvikle en undervisningsplatform til de danske ungdomsuddannelser, som kunne gøre naturgeografifaget mere levende og spændende for den enkelte elev. 

udfordringen

Skal samle alle data i én undervisnings-platform

Udfordringen var dels at samle data og bringe Geo’s data i spil på en brugervenlig måde og målrettet elever. Det var tidligere kun tilgængelig gennem GeoAtlas Live, der er mere teknisk i sin opbygning. Samtidig brugte geografilærere en masse offentlige kilder, der var svære at finde rundt i, og det var ikke muligt at koble disse temaer med Geo’s data.

 

Gymnasielærere og øvrige samarbejdspartnere har leveret viden i undervisningsscenarierne, som andre gymnasielærere kan vælge at benytte, eller underviserne kan lave deres egne forløb.

 

Alle services og data kommer fra Geos professionelle platform, GeoAtlas Live. Men nu i et mere moderne, responsivt og brugbart design for undervisning af unge mennesker.

Hvor vi før skulle lede eleverne rundt i forskellige offentlige kilder, der måske kunne bruge 1-2 procent af, hvad de kunne tilbyde, kan vi i dag tilbyde dem en samlet løsning, hvor vi kan vælge temaer der kun er relevant for de opgaver, vi stiller.

Det hele er koblet op mod Geo’s dataunivers og fagbiblioteket GeoPedia, som vi har udvidet med målrettede undervisningsscenarier.

Martin Rungø Hillingsøe
Gymnasielærer, Lemvig Gymnasium

 
 

Mød Geolog Caroline Frank Nielsen fra Geo og softwareudvikler Mads Darø Kristensen fra Alexandra Instituttet, der løfter sløret for, hvilke ingredienser der skal til for at opnå et vellykket system.

REsultatet

Et professionelt og brugervenligt værktøj

 

GeoAtlas Study giver eleverne mulighed for aktivt at arbejde med en række værtøjer som f.eks. profilsnit i kombination med data, modeller og fagkort som benyttes af professionelle. Herigennem kan eleverne bl.a. undersøge deres lokalområde for eventuel forurening, regnvandsophobning, grundvandsstrømning og selv planlægge fundering af havvindmølleparker. Og forhåbentligt blive inspireret til at påvirke fremtidens klima- og energidagsorden.

 

Man kan f.eks. undersøge, hvilke arealer i ens lokalområde, som har
terrænært grundvand, og i perspektiv til forurenings-fagkort kan man gøre sig klogere på sit lokalområdes risikozoner ift. hindring af
grundvandsforurening ved skybrud.

 

Derudover har man mulighed for at undersøge kommende
havvindmølleparkers placering, se på havbundsforhold og lave
tværprofiler af havbunden og blive klogere på undergrundens geologiske og geotekniske egenskaber forud for fundering af en havvindmølle.

 

Caroline Frank Nielsen

Geolog

”Det gode ved at arbejde med eksperter fra Alexandra er, at vi får en fremtidssikret løsning, fordi de har har kørt forskningsprojekter, der kan inspirere til det rette teknologivalg. Det er godt som kunde og man føler sig i trygge hænder fagligt.

 

Vi ønskede et fremtidssikret og samlet system, der kunne håndtere visualisering af store og flere typer data. Derfor valgte vi Alexandra Instituttet som udvikler til vores projekt.”

Fakta om GeoAtlas Study

Undervisningsplatformen er udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden og kan frit kan bruges af alle landets ungdomsuddannelser. Samarbejdspartnerne har været Alexandra Instituttet, Geopark Vestjylland, gymnasielærere fra Lemvig og Lyngby Gymnasium og Carlo S. Sørensen, samt undervisningsministeriet, som har bidraget med IT udvikling, faglighed, undervisningsmaterialer og forankring af platformen.

 

Undervisningsplatformen bygger på offentlige data, samt data og services fra Geos egne arkivsystemer. De udviklede undervisningsscenarier omhandler opgaver inden for temaerne Geologi og Istider, Miljøbeskyttelse, Energi og Den Grønne Omstilling samt Klima. Her kan eleverne udforske nutidige problemstillinger i både deres lokalområde og på tværs af landet.

Helt nye værktøjer til 3D-visualisering

Interaktive visualiseringer giver overblik over data til hurtig feedback på designideer og analyse.

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Eller ønsker du en uforpligtende snak om dine digitale muligheder?

Skriv til os her.
Vi svarer tilbage inden for 24 timer.

Vil du hellere ringe, kan du fange os på 70 27 70 12.

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Skriv til os her. Vi vender tilbage inden for 24 timer.

Formular indsendt!

Formularen er indsendt!