Søg
Close this search box.

FIBO Intercon

Fibo kan reducere omkostninger og CO2-udledning med AR-værktøj

En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå at sende teknikere verden rundt for at hjælpe med at betjene maskinerne.
Fibo Intercon blev grundlagt i 1935. Virksomheden har 25 ansatte og har kunder i hele verden. Eksporten udgør 80 % af omsætningen. Virksomheden har specialiseret sig i at producere og levere maskiner, hvor man via en skærm, der mest af alt minder om en avanceret kaffeautomat, kan bestille netop den blanding og mængde cement, som man har behov for.

Færre teknikere skal flyve verden rundt

Traditionelt har det været dyrt og tidskrævende for Fibo Intercon at sende teknikere ud globalt for at hjælpe kunder med at betjene deres maskiner. For at tackle denne udfordring indgik virksomheden i et MADE demonstrationsprojekt, hvor de sammen med os udforskede innovative digitale løsninger til fjernsupport. Resultatet af dette samarbejde var udviklingen af en prototype på et AR-værktøj, der let og intuitivt hjælper kunder i hele verden via en mobilapp med fejlsøgning på betonblandeanlæggene.

Øger produktiviteten og reducerer nedetid

Denne AR-løsning har ikke kun økonomiske og miljømæssige fordele, men den giver også kunderne mulighed for at blive mere selvhjulpne. Ved at integrere AR-teknologi i supportprocessen kan kunderne hurtigt identificere og løse problemer med deres maskiner, hvilket øger produktiviteten og reducerer nedetid.

Projektet har også udstyret Fibo Intercon med et bredt overblik over potentielle anvendelser af AR- og VR-teknologi. Fra trinvise vejledninger til visuel fejlfinding har virksomheden set potentialet i disse innovative værktøjer til at forbedre kundeoplevelsen og optimere arbejdsprocesserne.

Casen er et stærkt eksempel på, hvad ny teknologi  kan give af gevinster – både på bundlinjen og for at fremme en mere bæredygtig forretning.

Gør kunderne mere selvhjulpne

“For os handler det især om at finde et niveau for rigtig god support, så vi kan hjælpe vores kunder og give dem nogle redskaber til at blive mere selvhjulpne. Vi kunne selvfølgelig godt lave super support ved at sende 30 teknikere rundt i verden, men så levede vi ikke særlig længe, da det er for dyrt. Det er derfor vigtigt at finde et økonomisk rentabelt niveau, som vi kan yde support ud fra”, forklarer Lotte Kristensen, der er international marketing koordinator i Fibo Intercon.

“Vi tager selvfølgelig højde for, at vores maskiner skal serviceres i en periode, men det er lidt ligesom med biler: På et tidspunkt skal man selv betale for værkstedsbesøgene – medmindre man kan have nogle værktøjer, hvor det ikke koster alverden.”

Vi ønsker med vores produkter at nedbringe klimaaftrykket mest muligt ved at finde så CO2-venlige løsninger som muligt. Vi kan sikre, at vores anlæg producerer så præcist som muligt for dermed at undgå spild, og vi kan sørge for i vores processer at minimere udledningen af CO2.

International Marketingkoordinator

Lotte Kristensen

Afprøv nye teknologier i produktionen

Samarbejdet har fundet sted i regi af MADE Kickstartprojekt og Demonstrationsprojekt. Har I også ambitioner for jeres produktion, der måske kan realiseres med ny teknologi?

Bliv inspireret af vores andre kunder

Sådan har andre fået gevinst i deres forretning ved hjælp af augmented reality.

Formular indsendt!