
Ny teknologi har gjort maskinfabrikken OKM toptunet til fremtiden
OKM har styrket deres forretning ved at digitalisere hele værdikæden fra start til slut.
Exigo har ønsket at udvikle et digitalt databaseret værktøj til projekt- og risikostyring af større komplekse byggeprojekter. De havde brug for hjælp til at gøre de store datamængder, der løbende opsamles i et byggeprojekt, tilgængelige på en intuitiv måde. Alexandra Instituttets eksperter har hjulpet Exigo hele vejen fra ide til prototype og til færdigt produkt.
Samarbejdet med Alexandra Instituttet omfattede:
Alexandra Instituttet har besøgt byggepladser og interviewet projektledere om, hvordan de gerne vil have data præsenteret. Den viden gav forståelse for, hvad kunderne gerne vil have, og Exigo byggede den første prototype. Exigo fik også hjælp til at opbygge dataplatform, teste prototyper og til at udvikle et setup med individuelle dashboards og visualiseringer til hvert byggeprojekt. Efter et år var en færdig løsning på markedet.
”Det første EU-projekt gav en forståelse for, hvad kunderne gerne vil have, og vi byggede den første datamodel. Først gennemførte Alexandra Instituttet et studie af behovene på byggepladsen, og konklusionen blev, at der er meget forskellige behov for viden. Min første tanke om at bygge en ”one-fits-all”-løsning måtte derfor droppes,” fortæller Kristian Birch Pedersen og fortsætter:
”Efter studiet af behovene gik vi i gang med det tekniske spor, der handlede om at skrue databasen sammen, så vi kunne trække data ud på en god måde. Vi testede forskellige prototyper og endte ud med en model, der virkede.”
Exigo brugte prototypen som et springbræt til at få støtte fra Innobooster-ordningen. Det gav mulighed for yderligere køb af viden hos Alexandra Instituttet. Dermed kunne udviklingsarbejdet fortsætte, og Exigo stod et år senere med en færdig løsning, der nu er på markedet.
Det er ikke alle gode ideer, der kommer hele vejen fra prototype til marked. Men med hjælp fra både et EU-projekt og en Innobooster er det lykkes for rådgivningsvirksomheden Exigo A/S at komme på markedet med en ny digital løsning Exicute til byggeriet.
Exicute gør det muligt for en bygherre eller entreprenør at logge ind på et online dashboard, hvor de kan følge, hvordan byggeriet skrider frem. Baseret på data kan bygherren dermed fra dag til dag få et reelt billede af fremdriften i byggeprojektet. Deres effektive projekt- og risikostyringsværktøj hjælper bygherrer med at reducere risici, styre omkostninger og optimere tidsplaner i komplekse bygge- og anlægsprojekter. Det gør det muligt at navigere sikkert igennem byggeprocessen og komme i mål til tiden.
Med den digitaliserede løsning til styring af byggeprojekter er Exigo blevet first mover i Danmark og internationalt. Kundelisten tæller i dag både bygherrer som regionerne og store entreprenører som Aarsleff og MT Højgaard.
Virksomheden fik i løbet af projektet opbygget kompetencer, så de selv fremadrettet kan udvikle deres løsninger, men det nære samarbejde med Alexandra Instituttet fortsætter. På ad hoc-basis køber Exigo sig til viden og uvildig rådgivning hos Alexandra Instituttet på specialiserede områder.
“Vi kan f.eks. godt udvikle en database, men vi har brug for hjælp i forhold til at skalere og gøre den driftssikker, så her trækker vi på ekstern viden fra Alexandra Instituttet. De kender vores produkt og har high end-specialister, der kan give os uvildig sparring på avancerede systemer. Deres forskningsmæssige indgang til maskinlæring er virkelig meget værd for os. Det giver ro i maven at samarbejde med Alexandra Instituttet, fordi vi ved, at det bringer os på rette vej fra start.”
– Kristian Birch Pedersen, stifter og CEO i Exigo A/S
Exigo har deltaget EU-projektet “Innovativ brug af big data”, der er finansieret af den Europæiske Fond for Regionaludvikling og Region Midtjylland.
Kender I til de fordele, I kan opnå ved at digitalisere jeres fysiske produkter eller produktion og dermed kunne reagere på data? Og har I erkendt, at I både skal optimere jeres produktion eller produkt – OG investere i produktinnovation ved at opsamle data?
Så kan vi være en mulig samarbejdspartner. Det kan være, at I ønsker at bruge data til at:
Der er mange muligheder, og vi ved, hvor I skal starte for at skyde genvej. Få viden om, hvad der skal til, hvis I ønsker at koble jeres produkter eller produktionsapparat på nettet. Og få fat i de data, som giver input til nye services, der styrker jeres forretning.
Det kan være ved at visualisere data og bringe realtids informationer i spil med de nyeste interaktionsformer, så I kan agere på dem øjeblikkeligt.
Sådan har andre virksomheder effektiviseret deres produkt med nye teknologier:
OKM har styrket deres forretning ved at digitalisere hele værdikæden fra start til slut.
Vejdirektoratet har gennem flere år samarbejdet med os om at videreudvikle deres forretningssystemer og mobile tjenester til trafikanter.
C.F. Møller A/S har med Alexandra Instituttet leveret designet af en ny løsning, hvor man kan sortere husholdningsaffald i byrummet.
Ⓒ 2023 - Alexandra Instituttet A/S
CVR Nr. 24 21 33 66