Liv, aktivitet og sammenhæng
Bind byen sammen
Ofte kan det skabe mere liv, aktivitet og sammenhæng i en by, hvis man forbinder to eller flere byrum bedre ved at lave en attraktiv overgang mellem dem. Det er lettere at lede folk fra ét centralt og nærliggende byrum til et andet, end det er overhovedet at få dem ind til bymidten.
Vores erfaring er, at hvis man benytter lejligheden og tænker kreativt og innovativt og får skabt en ny type oplevelse ud af at binde byen bedre sammen, så får man ikke bare løst opgaven men også givet byen en ny, positiv fortælling.
Nogle gange iværksættes en større byfornyelse og gentænkning af området mellem de to byrum, og der opstår en unik mulighed for at skabe en større installation eller ligefrem et vartegn, som både kan tiltrække og viderelede besøgende og nydefinere mellemområdet.
Andre gange kan mindre tiltag invitere besøgende til at bevæge sig via mellemområdet fra det ene byrum til det andet; tiltag som beriger det eksisterende område og hjælper med at overkomme de aktuelle barrierer, der måtte være.
I tre spændende projekter med henholdsvis Helsingborg, Struer og Aarhus har vi leveret løsninger, som har spillet ind i netop sådan en dagsorden om at skabe forbindelser mellem bydele. Derudover har vi gjort os mange tanker om, hvordan man i mindre skala kan gøre forbindelseslinjerne mere attraktive.
Det fortæller vi mere om her.
En port gennem byen
The Door tiltrækker og engagerer intuitivt
Helsingborg Kommune ønskede en installation, der kunne skabe en kobling mellem to byer.
Vi har udviklet en installation, der pirrer menneskers nysgerrighed og overrasker – når de mindst venter det. The Door består af to døre, der skaber en virtuel forbindelse mellem to geografiske lokationer. Når begge døre er åbne, streames live video mellem dørene, og det er dermed muligt for personer på forskellige geografiske lokaliteter at opleve hinanden.
Et virtuelt røgslør dækker umiddelbart begge billeder, og dermed bliver brugerne nødt til at vifte røgen væk med forskellige bevægelser for at kunne se ind i den anden verden. Når kun den ene dør er åben, afspilles der bankelyde på den anden dør for at tiltrække opmærksomhed,
Det er sjovt at se reaktionerne, når borgerne fra den ældre generation kigger ind i en ny generations hverdag og også modsat. Vi håber meget på, at dette kun er starten på The Door’s mange rejser i denne by, men også i resten af verden. Det var hele tanken med installationen – at få mennesker til at mødes på tværs af grænser.
Josette Dahlin
Landskabsarkitekt, Helsingborg kommune
Byens identitet formidlet med interaktive stemmegafler
Struer lydinstallation
I Struer ville man gerne forbinde bymidten med havnen, og samtidig ville man gerne manifestere byens identitet som ”Lydens By” i byrummet. Som en del af denne overordnede vision blev en installation bestående af tre meterhøje stemmegafler skabt af Alexandra Instituttet og lydkunstgruppen The Overheard.
Stemmegaflerne i Struer udgør en legende installation for alle målgrupper. De tre meterhøje stemmegafler er ikke til at overse, når de afspiller ord og sætninger, som er indspillet af lokale borgere. Man får dem til at sige noget ved at slå på markerede felter. Hvis man vil høre det hele, skal man aktivere dem på forskellige måder. Så det er en leg at finde frem til, hvad de gemmer på.
Før borgerne gennem byen og giv dem en oplevelse imens
HIKUINs blodhævn
Vi har sammen med Teater Katapult, VisitAarhus, Aarhus Kommune og Moesgård Museum skabt en ny slags oplevelse, som borgere og turister selv skal opsøge på gader og pladser i Aarhus’ gamle bykerne. Her får man et lyttedrama om Aarhus’ tidligste historie serveret direkte på mobiltelefonen, mens man går rundt i Aarhus midtby.
Lyttedramaet, HIKUINs blodhævn, er et såkaldt AudioMove Drama, som er skrevet af Svend Åge Madsen og Maria S. Madsen. Det er en spændende måde at kombinere teater med byens historie og byen selv. HIKUINs blodhævn udspiller sig 12 steder i Aarhus, hvor der er fundet spor efter vikingerne.
Med sin mobiltelefon kan brugeren således komme på en tidsrejse små 1000 år tilbage i tiden – tilbage til dengang, hvor Aarhus var vikingebyen Aros. Man bevæger sig rundt i byrummet, scanner en QR-kode med sin mobil, hører en bid af fortællingen, som knytter sig til lokationen, og træffer et aktivt valg, som leder en til næste lokation. Man er derfor selv hovedpersonen i fortællingen.
I en ny udgave kunne oplevelsen tilpasses, så borgeren ledes ad en fast rute, og så oplevelsen ikke er en fast fortælling men fx et lydligt kunstværk genereret af kunstig intelligens, som man har indflydelse på via de QR-koder på ruten, man selv vælger at indscanne. Eller man kunne fremmane fabeldyr eller bygninger fra byens fortid i Augmented Reality, så de vises i 3D i de omgivelser, man befinder sig i.
Eventuelt kunne byen få mulighed for selv at skifte indholdet bag QR-koderne, så oplevelsen kunne opdateres løbende.