Attraktive bygninger

Den levende, legende bygning

En offentlig bygning har typisk én eller flere funktioner, som er årsagen til, at borgerne besøger den. Men hvis bygningen og funktionen nytænkes og man beriger selve bygningen med yderligere oplevelser, interaktive installationer eller aktiviteter, så kan bygningen i sig selv blive et ærinde værd og dermed et endnu mere levende aktiv for byen.

Måske har byen et ønske om at nytænke eller revitalisere et bibliotek, et kulturhus eller et borgerhus for at tiltrække flere borgere og måske nye målgrupper. Måske har bygningen tidligere været ramme for spændende historier, den selv kan fortælle. Hvis et sådant aktivt hus i bymidten kan blive et kraftcenter og ankerpunkt, kan det give et løft til hele bymidten og skabe mere liv – og det kan medvirke til at styrke byens egenfortælling som et aktivt, attraktivt sted at bo.

Vi har i mange byer i Danmark bygget små og store installationer og interaktive oplevelser til kulturbygninger, som hver dag bidrager til at gøre dem spændende at besøge.

Her fortæller vi om nogle af dem.

Underholdende, Interaktiv formidling

Sønderborg Multikulturhus

Sønderborg Multikulturhus ønskede at tiltrække nye brugergrupper og øge interaktionen med borgerne ved hjælp af digital formidling.

Vi vandt konkurrencen om at lave digital formidling, iscenesættelse og lyssætning til Sønderborg Multikulturhus, både i den store nybyggede del og i det historiske Ewers Pakhus. Kulturhuset, der bl.a. indeholder bibliotek, kunstskole og multisal, ligger på den mest centrale placering ved Alssund i Sønderborg og er en vigtig del af den nye byplan, der er tegnet af den amerikanske stjernearkitekt, Frank Gehry, der bl.a. også har stået for Guggenheim-museet i Bilbao.

Projektet består bl.a. af en stor interaktiv skærm-mosaikvæg med en fysisk styrekonsol, hvor man kan udforske byen og området omkring huset inden for forskellige temaer: Historie, kunst, kultur, fremtidig planlægning mm.

I hele huset hænger lange lysstrenge, der i samspil med lys i bogreolerne skaber sammenhæng og stemning.

Desuden er der et væld af små oplevelser rundt omkring i huset fra interaktive loftinstallationer og levende tegninger på husets vægge til en interaktiv, historiefortællende amfi-ø med lyd i flere kanaler.

Alt er styrbart og dynamisk, så personalet selv kan lægge nyt indhold, temaer osv. op via simple interfaces og dermed holde huset aktuelt og foranderligt.

Læs mere om Sønderborg Multikulturhus

Når data skaber fortællinger

Vejle Bymodel

Vejle Kommune har ønsket at sætte fokus på klimaforandringerne. Vi har designet en interaktiv model af Vejle by med levende projektioner, hvor besøgende kan opleve klimaforandringers konsekvenser i deres nærområde efter oversvømmelser fra en stormflod eller et skybrud.

Modellen er kombineret med gamle kort, luftfotos og digitale virkemidler og giver de besøgende en oplevelse af, hvordan byen så ud for 100 år siden – og hvordan den kan se ud fremadrettet. Klimaforandringer gøres nærværende og inddragende for udstillingens besøgende og opmuntrer til refleksion over egne handlinger.

En sådan bymodel kan også bruges som en letforståelig og intuitiv formidlingsplatform over for borgerne. Kommunen kan fx visualisere trafikdata, affaldshåndtering, vejarbejde, planlagte byfornyelser, p-pladser, cykeltællere eller befolkningssammensætning i forskellige bydele.

Læs mere om Vejle Bymodel her

Vi ønskede at tilføje en ekstra dimension og et interaktivt lag til den fysiske model, som kan aktivere de besøgende og give dem en ny oplevelse og forståelse af Vejle by. 

Derudover har vi som en overraskelse lavet en stormflodshændelse. Den er i sig selv tænkt som en gimmick, men det er samtidig en stemningsfuld fortælling om de klimaforandringer, som Vejle står overfor.”

Jakob Østergaard, arkitekt og planlægger
Plan, Teknik & Miljø i Vejle Kommune.

Læring gennem leg og fysisk aktivitet

Wizefloor

WizeFloor er et prisvindende interaktivt gulv til læring. Det fremmer kollektive og differentierede læringsstile og behov gennem leg og fysisk aktivitet.

Fra en projektor i loftet projiceres forskellige læringsspil og øvelser ned på gulvet. Et kamera sporer bevægelsen af spillerne, der kan bruge hænder og fødder til at interagere med gulvet. Der kan nemt skabes nye spil eller andre slags applikationer i forskellige formater, som knytter sig til den bygning eller by, hvor man befinder sig.

Wizefloor kan bruges til sjov, interaktiv formidling, eller det kan bruges til at lade borgerne udforske forskellige scenarier.

Læs mere om Wizefloor her

Star Wars og Halloween på kontorgangene

Tema-gimmicks

Vi har stor erfaring med interaktive installationer og med at kombinere det fysiske med det digitale. Vi bruger sensorer, så installationerne kan sanse deres omgivelser og reagere på dem. 

I det daglige eksperimenterer vi og får løbende nye ideer, som vi prøver af i form af små, interaktive gimmicks, som overrasker og kalder på opmærksomhed.

Fx har vi opsat tilpassede Star Wars-figurer for enden af vores lange kontorgang, der registrerer når dørene til toiletterne bliver låst, og som så tænder deres lyssværd, så man kan se på afstand, om toiletterne er optaget.

Og vi bygger hvert år en Halloween-udstilling, hvor vi sætter sensorer og anden elektronik i almindeligt Halloween-pynt, så det bliver interaktivt. Fx i form af en stor edderkop, der firer sig ned fra loftet, når der kommer nogen forbi.

Hvis der er et oplagt tema i en bygning, som man gerne vil understrege eller tydeliggøre ved hjælp af små, interaktive oplevelser, så kan vi hjælpe.

Læs også disse temaer

Oplevelser, leg og bevægelse i byrummet
Bind byen sammen

kontakt

Skriv til os, ganske uforpligtende – så kigger vi sammen på jeres muligheder!

Jakob Fredslund

Senior Solution Architect, PhD

jakob.fredslund@alexandra.dk
+45 28 93 91 28

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Skriv til os her. Vi vender tilbage inden for 24 timer.

Formular indsendt!

Formularen er indsendt!