Industri og produktion

Vælg teknologier fra den rette hylde til lagerstyring

Den danske virksomhed B6 Nordic udvikler og producerer kundetilpassede løsninger i teknisk skum. Deres rå- og færdigvarelager fungerer godt med 100% udnyttelse. De ønskede alligevel at undersøge muligheden for en hurtig og enkel måde at registrere lokation på emnerne, uanset placering, så de blev nemmere at finde. Derfor indgik de i et MADE Kickstartforløb med os for at afdække behov og muligheder.

“Målet var at indføre en mere automatiseret lagerstyring, der på sigt kan reducere afhængigheden af individer for at finde varer og samtidig højne forudsigeligheden i lagerarbejdsgangene,” forklarer Torben Lyng, der er Production Manager & Quality Assurance ved B6 Nordic.

De første undersøgelser viste, at de ændringer, som B6 Nordic ønskede at gennemføre, ikke kun var af ren teknisk karakter. Indsatsen handlede samtidig om at se på ændrede arbejdsgange.

“Vores indledende dialog og undersøgelser, hvor vi kortlagde eksisterende arbejdsgange og overordnede krav til en lokalitetsbestemt lagerstyring, pegede ikke entydigt på en enkelt teknologisk løsning eller fremtidig arbejdsgang,” forklarer Tejs Scharling, der er Principal Solution Architect, og som stod for projektet.

De testede sammen tre arbejdsgange gennem en App PoC (Proof of Concept), der kunne give mulighed for at scanne varenummer på jobkort og få anvist placering af varer på lager, for det andet give mulighed for at identificere lagerplads ved pluk af varer og det trejde indlevere vare på lagerplads ved at scanne varenummer og vælge lagerplads.

“Vi har en værktøjskasse, der er mere eller mindre avanceret at bringe i spil. Vi vælger værktøj, så det bliver realiserbart for virksomheden at implementere i praksis. Det er vigtigt at snævre ind til sidst, så teknologien og løsningen også er brugbar i praksis,” understreger Tejs Scharling.

Et af elementerne i samarbejdet var digitalisering af lagerstyringen, der passede til B6 Nordic på den korte og længere bane for mere fleksible produktionsprocesser, der er mindre personafhængige. Med forskellige teknologier som bluetooth tags, ultra wideband og gps findes der gode muligheder for at gøre det nemt for medarbejdere at foretage arbejdsgange, hvis man kan kombinere det på forskellige områder af ens varelager.

“Vi kigger både på øverste hylde og forsøger samtidig at finde løsninger, der nemt kan implementeres. Vores fornemmeste opgave er ikke at komplicere det, men få det til at virke i hverdagen og rykke virksomheder med små skridt,” understreger Tejs Scharling.

På sigt kan lagerstyringprocesserne måske endda basere sig på plukkeprocesser med AR, som vi også har arbejdet med HydraSpecma om. I første omgang er planen dog at gå videre med de eksisterende løsningsforslag.

“Erfaringerne med App PoC’en gør det muligt for os at indgå i dialog med vores nuværende ERP-leverandør, estimere omkostning ved etablering og få et robust beslutninggrundlag for vores direktion,” understreger Torben Lyng. 

Fakta
B6 har sammen med os i foråret 2024 gennemført et Kickstartforløb via MADE. Forløbet bestod af:

  • Online møde med kortlægning af nuværende setup og systemer samt afdækning of behov og forventninger.
  • Besøg hos B6, hvor nuværende arbejdsgange og ønsker til fremtidige arbejdsgange
    blev gennemgået.
  • Vi foretog undersøgelser og indledende målinger i eksisterende rammer på lager og i produktionsområdet.
  • Udarbejdelse af rapport med anbefaling til næste skridt.

Kickstartprojektet er medfinansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Den Europæiske Regionalfond.

Del dette:

Formular indsendt!