Søg
Close this search box.

Det hybride arbejdsliv

Design en arbejdsplads, der understøtter jeres mål

I dag udvikler den hybride arbejdsplads sig hastigt og skaber nye muligheder for fleksibilitet, samarbejde og trivsel. Men for at lykkes kræver det en klar strategi, der forener jeres mål med en praktisk tilgang. Ellers risikerer man, at den hybride arbejdsplads kan blive fragmenteret og konfliktskabende i stedet for at styrke organisationen.

Vi hjælper jer med at identificere, hvorfor og hvordan I skal arbejde hybridt. Gennem en grundig analyse af jeres arbejdsprocesser, fysiske miljøer og teknologi skaber vi løsninger, der passer til netop jeres organisation.

Typiske udfordringer i det hybride arbejdsliv

  • Hvordan sikrer vi sammenhængskraft, når medarbejdere arbejder på distancen?
  • Hvornår skal vi mødes fysisk, og hvornår fungerer det digitale bedst?
  • Hvordan tilpasser vi de fysiske rammer til færre fremmødte?
  • Hvordan balancerer vi individuelle behov med fællesskabets bedste?

Vi ser ofte, at hjemmearbejde og hybride møder skaber usikkerhed om samarbejdsformer og fremmøde. Medarbejdere møder tomme kontorer, mens hybride møder kan mangle struktur og engagement. Dilemmaer mellem fleksibilitet og fællesskab skaber behov for klare rammer og aftaler.


“Lige nu er mange hybride arbejdspladser blevet en farlig cocktail af attraktivt hjemmearbejde og anonyme, tomme kontorarbejdspladser, hvor medarbejdere siger op, fordi der aldrig er nogen til fredagsrundstykkerne.”

Eva Bjerrum, Distinguished Organisation Analyst

Styrkelse af arbejdspladsens sociale kapital og rammer

Nogle virksomheder forsøger at få medarbejderne tilbage med sociale aktiviteter – men det er ikke nok. Fokus skal være på at styrke den sociale kapital, så det står klart, hvad man opnår ved at være fysisk sammen og samarbejde. Effektivitet handler ikke kun om individuelt arbejde, men om at skabe værdi i fællesskab og styrke relationer.

For at opnå balance mellem hjemmearbejde og fysisk fremmøde skal arbejdspladsens rammer prioriteres, så den bliver et attraktivt valg – værd at bruge rejsetid på. Den fysiske arbejdsplads skal tilbyde det samme som hjemmet – bare bedre – med optimale muligheder for fordybelse og forskellige typer møder.

Sådan hjælper vi jer

Vi tilbyder en skræddersyet proces, der bl.a. kan inkludere:

  • Rådgivning i forhold til jeres konkrete behov
  • Inspirationsforedrag
  • Observationer af arbejdsprocesser, møder og anvendelsen af jeres fysiske miljøer
  • Individuelle interviews eller fokusgruppeinterviews med medarbejdere og ledelse for at forstå forskellige perspektiver
  • Workshops og analyser, der afdækker de bagvedliggende årsager til jeres udfordringer
  • Konkrete anbefalinger og løsninger, der sikrer, at jeres hybride arbejdsplads bliver både effektiv og meningsfuld

Sådan har vi hjulpet andre

Aalborg Universitetshospital nytænker kontorarbejdspladser

Arla gik fra tomme kontorer til dynamiske arbejdsrum

Vi hjalp Vestas med at udvikle et globalt arbejdspladskoncept

Aktivitetsbaseret indretning skal skabe bedre arbejdsmiljø for Aarhus Kommune

Eva Bjerrum er en af landets førende eksperter i organisationsanalyse med 25 års erfaring i at rådgive virksomheder og offentlige organisationer. Hun fokuserer på, hvordan arbejdsmetoder, værktøjer, indretning og kultur påvirker vores opfattelse og udførelse af arbejde.


Et af hendes kerneområder er New Ways of Working, hvor hun skaber den optimale forbindelse mellem strategi, arbejdsprocesser, it og fysiske rammer. Da dette ofte kræver kulturforandring, bruger Eva gennemprøvede værktøjer og udvikler innovative metoder til brugerinddragelse.

Vores kunder siger det bedst

Eva Bjerrum er en vigtig sparringspartner i vores udrulning af Vestas’ nye globale strategi for et optimalt kontormiljø.

Den erfaring og de anbefalinger, Eva kommer med, bidrager til en bedre forståelse af og et validt grundlag for de beslutninger, som vi efterfølgende skal træffe. Når man skal træffe beslutninger for så mange mennesker, er det meget betryggende at have en person som Eva med på opgaven, der både kan analysere data og menneskene bag tallene.

Karina Gram
Head of RE&FM
Global Workspace Strategy

Har I brug for sparring?

Du er altid velkommen til at kontakte Eva Bjerrum +45 23 38 20 52 eller eva.bjerrum@alexandra.dk

Formular indsendt!