Mød vores nye CCO: Morten Spanner Christiansen
Fra 1. marts hedder Alexandra Instituttets kommercielle direktør Morten Spanner Christiansen. Han trives blandt dybt faglige kolleger og ambitiøse kunder, og hans opgave bliver netop at forene dem i nye projekter.
Morten har en baggrund fra virksomheder som KPMG, KMD og Mover Systems og har de sidste 12 år arbejdet inden for it-branchen med strategi og forretningsledelse. Han har haft ansvaret for komplekse entreprisesoftwareløsninger lige fra salg, udvikling, support og leverance, hvor dyb faglig ekspertise skal bringes i spil. En baggrund, der giver et godt fundament for de opgaver, der venter ham i Alexandra.
– Det er altid motiverende at arbejde med dem, der er de bedste på deres felt. Det ved jeg, at jeg finder hos mine nye kolleger i Alexandra. Samtidig er jeg sikker på, at vi sammen med kunderne kan skabe en stærk rød tråd mellem vores forskningsresultater og de løsninger, vi får ud at leve i samfundet, siger Morten, der fra marts er instituttets CCO.
Dyrker udviklingsrum med kunden
Den røde tråd går ifølge Morten hele vejen fra Alexandra Instituttets forskningsmiljø til den afgørende interesse for, hvad markedet efterspørger.
– Nogle gange skal man tage en chance, andre gange skal vi have nogle med i udviklingsarbejdet for at sikre den røde tråd, understreger Morten.
For ham er det vigtigt at skabe sammenhæng i organisationen ved at se forsknings- og forretningsspor sammen. Og her er intern dialog og produktudvikling med kunderne en vigtig faktor.
– Vi skal forstå, hvad kunderne efterspørger, og hvad der kan gøre en forskel for dem. Forretningsudvikling sker ikke i PowerPoint og Excel-ark men i tæt dialog mellem kunder, samarbejdspartnere og Alexandra Instituttet. Vores specialister skal stille deres ekspertise til rådighed for kunder og kolleger, så vi sammen kan identificere nye banebrydende projekter. Det samarbejde ser jeg frem til at blive en del af, siger Morten.
Han bringer erfaringen fra større organisationer med sig, og derfra ved han, at man opnår de bedste resultater, når organisationen er afstemt fra idegenerering, forskning, produktudvikling over til salg og leverance. Han kommer derfor til at indgå i regelmæssig dialog med forretningsejerne om de igangværende og fremtidige projekter, så instituttets forskning og stærke kompetencer bliver omsat til kommercielle projekter.
Ønsker at gøre en forskel
Med de rette kompetencer ved bordet kan medarbejdere og kunder sammen se muligheder og forme ideerne. Her ser Morten også et potentiale, og det er blandt andet den samfundsmæssige impact, som fik ham til at vælge Alexandra Instituttet.
– Vores rådgivning og løsninger er ikke nødvendigvis en hyldevare men ofte fokuseret omkring at bringe nye banebrydende teknologier og løsninger i spil. Det kræver en tæt dialog med kunden at få defineret projektet korrekt, så vi realiserer den forventede værdi og kan bringe løsningen i spil hos andre virksomheder, siger han og tilføjer:
– Innovation er godt, og når det lever videre hos flere, er det endnu bedre. Det håber jeg bestemt, at jeg kan sætte mit præg på.
Morten får base på Alexandra Instituttets kontor i København. Privat er han gift med Louise og sammen har de tre børn – tvillingerne Nora og Elliot på 6 år og lillebror Viggo på 2 år. Fritiden er i høj grad dedikeret til familien, men der bliver også mulighed for løbeture omkring Utterslev Mose og fodbold, både som aktiv spiller og tilskuer.