Søg
Close this search box.

Favrskov kommune

Involvering af medarbejdere gør det lettere at indføre velfærdsteknologi

Vores antropologer har hjulpet medarbejdere og ledelse i Favrskov Kommunes social- og sundhedsområde i at understøtte værdiskabelse, implementering og drift af ny velfærdsteknologi.

Hvad ønskede Favrskov Kommune?

Favrskov Kommune ønskede at forstå og forbedre implementeringen af velfærdsteknologi. Målet var at identificere faktorer, der hæmmer eller fremmer værdiskabelsen af disse teknologier med det formål at sikre en mere effektiv og meningsfuld implementering af velfærdsteknologi i medarbejdernes daglige arbejde.

Kommunen havde investeret i avancerede vendemadrasser til et plejecenter for at forbedre de ældre borgeres livskvalitet og forebygge liggesår. Teknologien fungerede problemfrit på stueetagen, men mødte modstand på første sal.

 

Resultat

Favrskov Kommune har erkendt vigtigheden af en velgennemtænkt implementeringsproces for teknologi i plejesektoren. Ved at fokusere på medarbejderinvolvering, positiv historiefortælling og nøje planlægning af introduktionsmøder har de formået at overvinde udfordringerne og skabe en vellykket teknologiimplementering på plejecentret.

Projektet har ført til en anbefaling om at fokusere på kvaliteten af implementeringen frem for kvantiteten af teknologier, hvilket skal sikre bedre resultater, medarbejdertrivsel og effektivisering i kommunens social- og sundhedsområde.

Hvad fandt vi ud af?

Vores antropologer opdagede, at et opstartsmøde med instruktion og afklaring af spørgsmål på stueetagen var afgørende for succesen. På første sal blev mødet udskudt, hvilket førte til negative historier om teknologien og en vanskeligere implementering.

Implementeringsmysteriet blev løst ved at forstå, at det ikke kun handlede om teknologien, men også om den menneskelige faktor og god ledelse.

Alexandra Instituttet har hjulpet os der, hvor det kan være svært. Det er helt inde i borgerens hjem og i samtalerne blandt medarbejderne, hvor fortællingerne og mødet mellem teknologierne og fagligheden lever.

Guldet ligger nogle gange i detaljen og i det helt praksisnære, og det er antropologerne fra Alexandra Instituttet rigtig gode til at få øje på.

Sekretariatschef
Social og Sundhed

John René Lauritsen

Brugerindsigter

Vi inddrager brugerne for jer, når I udvikler nyt eller evaluerer jeres løsninger og processer.

Formular indsendt!