Kunstig intelligens
AI hjælper Gentofte helt i front med affaldssortering
Gentofte Kommune har sammen med os undersøgt, hvordan kunstig intelligens kan skabe mest værdi for borgere og medarbejdere. Det kom der både nye ideer, nuanceret læring og en selvtænkende sorteringsguide ud af.
”Skal vi være helt i front med AI og eller sidste mand på perronen?” Sådan lyder det fra økonomi- og digitaliseringsdirektør Mikkel Solgaard Bojsen-Møller, når han opsummerer den politiske diskussion, der gik forud for Gentofte Kommunes AI-strategi.
Synspunkterne lå langt fra hinanden: Mens den ene fløj syntes, kommunen bare skulle bruge AI til det hele, var den anden fløj bange for, at kommunen allerede brugte AI til at afgøre borgeres dagpengebeløb og beskæftigelsesindsats. (NB: Det gør de ikke!)
Men drøftelserne var frugtbare, for i dag indeholder kommunens AI-strategi seks konkrete mål, der omhandler de typer af forbedringer, som AI skal støtte. De seks områder er samtidig sammenfaldende med den overordnede strategi, som Gentofte Kommune er sat i verden for at indfri, understreger Mikkel Solgaard Bojsen-Møller.
Fornuftige investeringer og små sats
Men kan AI overhovedet være med til at forbedre kvaliteten og retssikkerheden i behandling og afgørelser i borgernes sager og i så fald hvordan? For at afdække potentialet bad Gentofte Kommune vores AI-eksperter om at udforske mulighederne inden for kunstig intelligens ad forskellige spor samtidig, fortæller han.
”Vi kan ikke forudse, hvor teknologien er om fem år, så derfor giver det god mening både at købe os til AI-løsninger, når de er modne og leveres til fagsystemet, og samtidig teste AI af i små eksperimenter, hvor resultatet måske kan være, at det skal vi ikke ud i,” siger Mikkel Solgaard Bojsen-Møller. For Gentofte Kommune har 6.500 medarbejdere og 75.000 borgere, så selv små forbedringer i effektiviteten eller kvaliteten vil have en stor effekt for mange og dermed skabe værdi for hele kommunen, fremhæver han.
Stort potentiale i selvtænkende AI-løsning
Sammen med Affald og Genbrug gennemførte vores AI-eksperter et sådant eksperiment, der endte med et overbevisende proof of concept. ”Da jeg blev præsenteret for løsningen, faldt jeg ned af stolen; det var virkelig wow!” Sådan lyder det fra Tom Jørgensen, der er specialkonsulent med it-baggrund i Affald og Genbrug.
Løsningen var en sorteringsguide til borgerne, der er baseret på retrieval-augmented generation (RAG). Teknologien er relativt ny og forbedrer nøjagtigheden og pålideligheden af generative AI-modeller ved at hente fakta fra eksterne kilder.
Til præsentationen spurgte Tom Jørgensen AI-løsningen, hvordan han skulle sortere en skruetrækker og fik et udførligt og korrekt svar om plast, metal og elektronik. ”Og så gik det op for mig, at skruetrækkere slet ikke er nævnt i vores egen sorteringsguide,” understreger Tom Jørgensen. RAG-løsningen havde hentet information om værktøjets materialer udefra.
”Det betyder, at du kan lave en sorteringsguide, som tænker selv og vedligeholder sig selv,” understreger han. ”Det er der fremtid i!” Nu udestår der en opgave i at afprøve, om konceptet kan bringes i drift internt, fortæller han.
”Alexandra Instituttet har hjulpet os godt på vej ved at beskrive, hvad det kræver både teknisk og organisatorisk, så vi nu har et rigtig godt udgangspunkt for at arbejde videre. Vi er også optaget af både økonomiske og miljømæssige konsekvenser af at sætte en RAG-løsning i drift,” fortsætter Tom Jørgensen. ”Hvordan man vurderer, om en løsning er bæredygtig, vil også være en ny disciplin for os, som det bliver spændende at få erfaring med.”
Et bredt idékatalog og to spadestik dybere
Udover RAG-løsningen leverede Alexandra Instituttet tre AI-analyser til Gentofte Kommune, en bred og to dybdegående, fortæller Mathilde Henneberg, der er leder af Digitalisering og Informationssikkerhed. ”Vi vil gerne skynde os langsomt og træffe kloge valg, der reelt hjælper os med at effektivisere og kvalitetsløfte.”
Den brede analyse var et katalog med cases, hvor AI løste problemstillinger eller opgaver inden for de store velfærdsområder, der er sammenlignelige med dem, Gentofte Kommune har valgt at arbejde med.
Parallelt med de borgervendte spor analyserede AI-eksperterne to interne, administrative processer i Gentofte Kommune for at undersøge, om AI kunne forbedre dem. Det drejede sig henholdsvist om økonomisk ledelsestilsyn og HR-arbejdsgange omkring fra- og tiltrædelse, dvs. rekruttering, onboarding, offboarding og overlevering af arbejdsopgaver.
AI er en ny type digitalisering, ikke magi
”Man kan ikke lave et proof of concept på en kompleks proces med så mange steps i, så det blev en mere eksplorativ tilgang,” forklarer Mathilde Henneberg om HR-projektet. En del af værdien ved afdækningsforløbet med instituttet har netop været at få mere nuanceret viden om, hvilke problemstillinger AI kan løse, og hvad det kræver, fortsætter hun.
”Der findes ikke nogen magisk AI-knap, man bare kan trykke på. De lavthængende frugter er jo allerede høstet gennem mange års digitalisering i det offentlige. Det kræver kompetencer, implementering og et vist niveau af digital modenhed, hvis man skal udnytte teknologiens muligheder,” understreger hun. ”Det synes jeg, rapporterne fra Alexandra Instituttet har været med til at give os et mere nuanceret blik for.”
Fra hendes tidligere erfaring med at implementere ny teknologi ved Mathilde Henneberg, at idriftsættelse og skalering er en stor opgave, der kalder på forandringsledelse, nye kompetencer og løbende drøftelser af de udfordringer, der dukker op undervejs.
”Det kan være alt fra, hvad vi må ift. GDPR, og om borgerne er med på, at AI er en del af opgaveløsningen til håndtering af mulige bias eller black box, så vi undgår, at afgørelser bliver uigennemsigtige, og vi sikrer, at sagsbehandlere kan forklare lovens intention i afgørelsen,” uddyber hun.
Gentofte Kommune er naturligvis ikke alene om at tackle disse udfordringer og overvejelser, fremhæver Mathilde Henneberg. ”Vi samarbejder med og holder os orienteret både hos vores nære samarbejds- og nabokommuner og overordnet hos KL og vores andre samarbejdspartnere.”
Vil du vide mere om, hvad et AI-potentialetjek går ud på? Så læs her