Alexandra Instituttet A/S // Om os // Medarbejdere // Jesper Mosegaard

Jesper Mosegaard

Jeg arbejder med forskning, softwareudvikling og konsulenttjenester inden for computergrafik og videnskabelige beregninger. Mere specifikt er jeg interesseret i realtidsrendering (illustrativ eller realistisk), fysisk baseret animation og udnyttelsen af moderne parallelle processorer - fx GPU'en. Mine projekter har typisk en meget tæt forbindelse til problemstillinger i erhverv og den offentlige sektor, specielt inden for medicinske områder og computerspilsindustrien.

Jeg har netop talt med DR om min fascination og forventninger om fremtiden inden for Computer Vision - sat lidt på spidsen: Om 10 år er smartphones historie.

Jeg arbejder også med interaktiv ultrarealistisk rendering ved at udnytte GPU'en som accelerator til beregninger i photon mapping og ray tracing. Det inkluderer også benyttelsen af aktuelle teknikker fra computerspil til at lave approksimative beregninger af lys, skygge og materiale - fx screen space-teknikker til ambient occlusion og color bleeding.

I 2006 fik jeg min ph.d. fra Datalogisk Institut på Aarhus Universitet for min afhandling om realtidssimulation og visualisering af kirurgiske procedurer på børnehjerter, med udnyttelse af de moderne programmerbare grafikkort til acceleration af beregningen af vævsdeformation og haptic-feedback.

Vores Visual Computing-team samarbejder med både store og små virksomheder, og vi skræddersyr samarbejdsformen efter, hvordan du bedst kommer i mål. Det kan være via InnoBooster-ordningen, kommerciel rådgivning, udvikling eller et forskningsprojekt.

Du kan se et udpluk af vores mange opgaver under Cases.

Jeg er lige vendt hjem med helt ny viden fra SIGGRAPH og tager gerne en snak om, hvad fremtiden bringer, og hvordan jeres muligheder ser ud. SIGGRAPH er verdens største og mest indflydelsesrige årlige konference om computergrafik og interaktive teknikker.

 

  • Ph.d. fra Datalogisk Institut, Aarhus Universitet
  • Forskning inden for computergrafik, animation og simulation
    • Medicinsk visualisering og simulation, parallel beregninger, GPU programmering, OpenGL, algoritmer og datastrukturer i computergrafik, fysisk simulation, billedmanipulation og filtrering, game-engine arkitektur
  • Undervisningserfaring på universitetsniveau
  • Projektledelse og ansøgning til puljer
  • Erfaren softwareudvikler - både praktisk og som underviser på universitetet 
    • Softwarearkitektur, patterns, OOA&D, Agile, RUP
    • C++, Java, Python, Cg, GLSL, PHP (men sprog er ikke en begrænsende faktor)
  • iPhone 
  • Stor erfaring i tværvidenskabelig forskning og udvikling, specielt inden for medicin og kreative discipliner.
Kontakt
Head of Visual Computing Lab, PhD
+45 21 66 53 65
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Nygaard bygningen, 3. etage lokale 305
Links
Arrangementer