Alexandra Instituttet A/S // Ekspertiser // Interaktionsdesign

Interaktionsdesign

Ikon for ekspertisen interaktionsdesign og smarte produkter

Ekspertise

Interaktionsdesign
Vi forstår at kombinere fysisk design, interaktion og software i nye innovative it-koncepter i samspil med fysiske omgivelser og produkter.

Brugervenlighed er et efterhånden fortærsket begreb, men anvendeligheden af et it-baseret system står og falder med, hvor let det er at interagere med systemet. Det gælder brugerflader i traditionelle Windows/Mac- systemer baseret på interaktion med vinduer, menuer, mus etc. og det gælder nye interaktionsformer baseret på trykfølsomme skærme, som vi finder i smartphones, tablets og store displayløsninger herunder SmartBoards.

Nye interaktionsformer

De nyeste former for interaktion omfatter også brug af sensorer og aktuatorer, kamera-tracking, multitouch displays, som understøtter forskellige former for interaktion baseret på bevægelse. Og interaktionen understøtter ofte et samspil med de fysiske omgivelser – såkaldt augmented reality. Der er også en stigende tendens til, at it bygges ind i vores fysiske omgivelser, ligesom udvikling af fysiske installationer med it er i stærk stigning.

Interaktionsdesign, UX og Usability

Vi udvikler brugergrænseflader på traditionelle platforme som Windows PC’er og Mac-computere samt mobile enheder som smartphones, tablets, displayløsninger, etc.Vi har spidskompetencer og stor erfaring med interaktionsdesign og brugbarhed i forskellige settings. Vi designer også fysiske enheder med indbygget it. Dette kan være møbler, tekstiler, udstillinger og diverse former for installationer.

 
Interaktive installationer

Tiden er forbi, hvor græsset ikke må betrædes, kunsten kun må iagttages, og it er lig med pc på kontoret. I dag stiller det moderne menneske andre og større krav til indretningen og brugen af det offentlige rum - en udfordring, som vi på Alexandra Instituttet er eksperter i at imødekomme. For os er det helt centralt, at integrationen af it i omgivelserne foregår på brugernes præmisser - hvad enten det er information, oplevelser og underholdning eller motion til borgerne. Derfor er eksperimenter med softwareprototyper og rumlige installationer centrale arbejdsmetoder for os, hvor teknologien udvikles med aktiv brugerdeltagelse.

Cases / Interaktionsdesign

Nedenfor kan du se udvalgte cases, som vi har løst inden for Interaktionsdesign
Case
Tree.0
Hvordan kan vi med digital-fysiske ...
Vi undersøger, hvordan nye former for initiativer kan være med til at opfordre og motivere borgerne til at bruge byens rum på nye ...
Case
Update - Gør din by smart
Med udstillingen Update sætter vi fokus på ...
Vi tilbyder de besøgende en ny måde at se og forstå data genereret i byrummet og viser, hvordan teknologi kan være med til at bidrage til fremtidens ...
Case
Nordlys
Alternativt byrumsinventar skaber liv i ...
En mennesketom plads i Horsens blev forvandlet til et område med liv, bevægelse, lys, lyd og øget handel, da Nordlys blev rejst på et af byens ...
Case
Hikuins blodhævn
AudioMove drama
Kom på en tidsrejse tilbage til dengang, hvor Aarhus var vikingebyen ...
Case
Digitale tråde
App gentænker museumsoplevelsen med ...
- Sammen med Herning Museum og Museum Midtjylland har vi udarbejdet en digital løsning, der leverer formidling “on the ...
Case
THE|BOUNCER
Interaktivt boldspil og træningssystem til ...
Systemet, der bruger bolde og rebounder-ramme motiverer og støtter sportsudøvere på en sjov og udfordrende måde med formålet at forbedre færdighed og ...
Case
Digital Bydel
Digital-fysiske prototyper i byrummet skal ...
Digital bydel udvikler og afprøver initiativer, der kan være med til at give borgerne et positivt billede af det digitale, og hvad dette også kan ...
Case
På kanten af krig
Oplev 1. verdenskrig
Sammen med Greve Museum har Alexandra Instituttet udviklet en interaktiv installation, der giver de besøgende på Mosede Fort i Greve mulighed for at ...
Case
Mit sted
Historiefortællende bænke skal knytte ...
Vi har udviklet et nyt byrumsinventar, som skal styrke beboernes fælles tilhørsforhold ved at sætte fokus på den lokale ...
Case
Football Lab
Verdens første interaktive ...
I Football Lab bliver teknologien brugt til at skabe sjove, motiverende, udfordrende og fodboldrelevante øvelser og ...

Kontakt os for at få den nyeste viden inden for integration af it i fysiske omgivelser.

Kontakt
Head of Interactive Spaces Lab, Professor, PhD
+45 21 49 56 34
Profilbillede af Kaj Grønbæk Se profil
.