Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

AR/VR

Topsoe implementerer AR for lettere at oplære medarbejdere

Producenten og leverandøren Topsoe vil gerne oplære deres medarbejdere på en lettere og bedre måde ved hjælp af extended reality. Lær mere her og i videoerne nedenfor om deres nye instruktioner i augmented reality (AR) og virtual reality (VR), som er udviklet i MADE-projekter.

At oplære medarbejdere tager tid – og kan være afhængig af, at der kun er få specialister til at stå for oplæringen.

Vi ønsker at bruge nye teknologier som augmented reality til at mindske den samlede oplæringstid, og ved at bruge disse teknologier bliver vi mere systemafhængige end afhængige af mennesker.
Amit Prasad, Specialist i digitaliseringsenheden hos Topsoe

Topsoe udvikler teknologi, katalysatorer og tjenester til energiomstillingen og producerer mere end 30.000 tons katalysatorer om året. Topsoe deltager i et MADE-forskningsprojekt, der har til formål at undersøge og implementere extended reality-værktøjer til oplæring af medarbejdere.

30 procent hurtigere oplæring – uden behov for instruktører
I projektet hjælper Alexandra Instituttets eksperter Topsoe ved at udvikle en augmented reality-version af rengøringsvejledningen til en tablet maskine. Denne del af projektet arbejder med on-site uddannelseseksperter og er lidt længere fremme.

“Vedligeholdelsesprocessen som helhed er ret kompleks og skal udføres regelmæssigt. Processen består af omkring 30 trin, der skal udføres i en bestemt rækkefølge. Og derfor er det en god idé at få bygget en augmented reality-applikation til denne maskine,” siger Prasad.

Når en operatør hos Topsoe skal rengøre maskinen, kan de tage deres telefon op, holde den op foran maskinen, og så vises et overlay af virtuelle AR-instruktioner.

“Ved at bruge denne type applikation kan vi eliminere instruktørernes tid med 100 procent. Og for operatører, som skal oplæres, kan vi reducere oplæringstiden med 30 procent,” forklarer Prasad.

Telefonversionen er mere velkendt
I løbet af projektet har Alexandra Instituttets ekspertteam lavet to versioner af augmented reality-instruktionerne: En til HoloLens og en til tablet eller telefon.

“Med HoloLens ved operatørerne måske ikke, hvordan de skal interagere med systemet. Så det kan være svært for dem at komme i gang, mens det vil være meget lettere for dem at bruge en telefon, fordi de allerede kender de grundlæggende måder at interagere med telefonens system,” forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect i Alexandra Instituttet, og tilføjer, at selvom telefon- og tabletsystemet er den foretrukne version blandt Topsoes operatører lige nu, kan HoloLens-versionen meget vel indhente den i fremtiden, når teknologien modnes og bliver mere udbredt.

VR-træning og haptisk feedback
Parallelt med udviklingen af AR-løsninger undersøger MADE-ph.d. Chiwoong Hwang på Aarhus Universitet mulighederne for fjerntræning ved brug af virtual reality, og hvordan man integrerer haptisk feedback i løsningen.

VR-træning er især nyttigt for helt nye brugere af maskinen, mens AR-løsninger er mere relevante for brugere, som måske er på et mellemliggende niveau og kun har brug for hjælp til at sikre, at alle trin i processen er blevet fulgt.

Men for at gøre virtual reality-træningen så virkelighedsnær som muligt, arbejder Chiwoong Hwang med at integrere en følelse af vægt og tekstur gennem såkaldt haptisk feedback.

“Vi får ikke kun ny information gennem vores syn. Vores forståelse af et æble afhænger for eksempel også af form, vægt og tekstur,” forklarer Hwang.

Indtil videre har han testet forskellige typer af haptisk feedback og med held arbejdet med forsinkede bevægelser i VR for at skabe en følelse af vægt. Se videoen herunder:

Hans næste skridt bliver at arbejde på at skabe en taktil fornemmelse i VR-træningen, hvilket betyder, at det f.eks. vil være muligt at mærke, om en overflade er glat og ren eller ej.

MADE
Forskningsprojektet er en del af MADE FAST-forskningsplatformen.

Partnerne i projektet er: Topsoe, SynergyXR, Alexandra Instituttet og Aarhus Universitet. Projektet blev igangsat i marts 2020.

Topsoe
Topsoe blev grundlagt i 1940, og virksomheden udvikler og leverer dekarboniseringsteknologi, katalysatorer og services til energiomstillingen.

Topsoes mission er at hjælpe partnere og kunder med at opnå deres mål for dekarbonisering og emissionsreduktion, herunder inden for sektorer som luft- og skibsfart samt produktion af råmaterialer.

Topsoe har hovedkontor i Danmark og over 2.400 medarbejdere, som betjener kunder over hele verden. 

Læs mere om Topsoe

Del dette:

Formular indsendt!