Kunstig intelligens

Sømmaskiner med AI skal hamre ENKOTEC ti år foran konkurrenterne

Danske industrivirksomheder danner bagtrop, når det handler om AI. Men ENKOTEC er på vej til at erobre førertrøjen. Med AI i sømmaskinerne vil Skanderborg-virksomheden øge afstanden til konkurrenterne.

45 søm i sekundet. Få virksomheder i verden kan konkurrere med ENKOTEC, når det gælder sømproduktion. Med afdelinger på tre kontinenter og kunder i 50 lande er ENKOTEC en af de mange danske industrivirksomheder med succes.

ENKOTEC udvikler konstant deres maskiner med nye intelligente features. Nu skal AI sikre brugervenligheden, så virksomheden kan fastholde sin plads i toppen af branchen.

“Det er vigtigt for os, at kundernes oplevelse med maskinerne er positiv. Mange kunder har svært ved at finde arbejdskraft eller har løbende udskiftning af personalet. Derfor skal vi gøre vores for, at oplæring og brugen af manualer bliver mindre kompleks,” siger Kenn Prinds, Chief Innovation Officer hos ENKOTEC.

Han giver sit bud på, hvordan løsningen kunne se ud:

“Hvis en operatør kan tale med maskinen om sine aktuelle problemer i stedet for at søge i en manual, vil kunden øge effektiviteten. Det giver stor værdi for både dem og os,” siger Kenn Prinds.

Industrien sakker bagud
Danske virksomheder er blandt de bedste i verden til at bruge AI, men industrisektoren er sakket bagud. Ifølge Den Internationale Valutafond bruger kun 22 procent af danske produktionsvirksomheder AI. Med andre ord er AI endnu ikke særlig udbredt på fabriksgulvet.

ENKOTEC er undtagelsen fra reglen. Her er der stor appetit på at være teknologisk frontløber i en branche, hvor høje toldsatser på stål og billige kinesiske konkurrenter lægger pres på dansk driftssikkerhed.

“Vores maskiner er allerede langt fremme, men med AI kan vi komme ti år foran de andre. Planen er at løfte maskinerne til et nyt niveau, men det kræver, at vi selv finder vejen, for AI er helt nyt i vores branche,” siger Kenn Prinds.

En talende manual og AR-instruktioner
I jagten på viden søgte ENKOTEC råd hos Alexandra Instituttet. I løbet af tre måneder udviklede teamet en prototype, hvor en open source-sprogmodel bliver fodret med virksomhedens egne manualer.

Chatbotten kan afkode og besvare operatørens spørgsmål i naturligt sprog. Ved hjælp af høretelefoner og en AI-brille kan operatør og maskine samarbejde om at løse problemerne – uden at smide arbejdshandskerne.

“Det var vigtigt for os at finde en uvildig partner, som har den nyeste viden på området og kan hjælpe os med at skabe overblik. Igennem forløbet er vi blevet klogere på, hvor moden teknologien er, og at løsningen ikke er så langt væk, som man skulle tro,” siger Kenn Prinds.

Find de rigtige AI-klodser
Digitaliseringsstyrelsen har i en rapport kortlagt, at den altdominerende barriere for integration af AI er mangel på viden og kompetencer. Ifølge Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect hos Alexandra Instituttet, er opgaven ikke længere at mestre selve teknologien, men at udvælge og kombinere de løsninger, der skaber mest værdi.

“Den store konkurrence på AI-området betyder, at der ligger rigtigt mange gode værktøjer derude, som virksomheder kan integrere i produktionen. Det er næsten ligesom legoklodser. Det handler om at finde dem og sætte dem rigtigt sammen.”

Alexandra Instituttet har konstant fingeren på pulsen af den teknologiske udvikling for at hjælpe danske virksomheder med at blive mere konkurrencedygtige. Skal vi også hjælpe dig?
Kontakt os her

Del dette:

Formular indsendt!