Søg
Close this search box.

AR/VR

Oplæring på rekordtid – Grundfos har fundet melodien med VR Training

Det var et imponerende VR Training setup, som blev vist frem ved MADEs virtuelle Virksomhedsbesøg hos Grundfos den 21. juni 2021. Læs om de erfaringer, som Grundfos har gjort sig med deres VR Training – en pilottest viste fx, at oplæring af nye medarbejdere kan kortes ned fra seks måneder til blot én uge.

Facebook, Microsoft og Apple investerer milliarder i AR/VR og har mange medarbejdere, der beskæftiger sig med teknologien og udvikler nye AR/VR-løsninger. Det peger i retning af, at AR/VR er på vej frem.

Det var et af budskaberne ved det virtuelle MADE Virksomhedsbesøg hos Grundfos, der blev arrangeret i samarbejde med Alexandra Instituttet.

Her fortalte Ulrich Hedegaard Brorson, Advanced Manufacturing Engineering Director hos Grundfos, at de arbejder ud fra devisen om, at de hellere vil handle sig frem til en ny måde at tænke på frem for at tænke sig frem til en ny måde at handle på. Og selvom han var ærlig omkring, at han personligt havde været gennem alle op- og nedturene i Gartners Hype Cycle i processen, så mente han, at de nu havde fundet melodien med VR Training.

Oplæring på rekordtid
Allerede i 2018 var Grundfos klar med en pilotudgave af et VR Training setup, som de testede. De hyrede en vikar, som hverken havde en teknisk baggrund eller erfaring fra Grundfos, og gav ham en uge til at prøve setuppet af. Mandag og tirsdag gennemgik han VR-træningen, onsdag havde han brug for en pause, og torsdag kunne han specifikt sige, hvor han havde brug for gentagelser. Fredag formiddag var de klar til at prøve at stille ham op foran deres fysiske setup, og resultatet var bemærkelsesværdigt. Han klarede sig sikkert igennem arbejdsprocesserne på rekordtid.

Det var en perfekt case, forklarede Søren Steen Nielsen, Senior XR Specialist hos Grundfos, under virksomhedsbesøget:

Det gjorde det til en no-brainer at gå videre med teknologien. Hvad der normalt ville tage seks måneder at lære, selv for en faglært, tog nu under en uge for en helt grøn at kunne udføre, forklarede Søren og uddybede: Vi ved fra forskningen, at man husker omtrent 10 % af det, man læser, men 90 % af det, man lærer ved faktisk at gøre noget. Det var det, vi så i praksis her.

Fordele med AR/VR på tværs af grænser
I dag er deres VR Training-løsning udrullet i adskillige fabrikker rundt omkring i verden, lige fra Serbien til Kina. Under Coronakrisen fik de videreudviklet deres løsning, der oprindeligt bestod af et 36 kvm studie, hvor man kunne foretage VR-træningen. I dag har de derfor også mobile VR-stationer, der både kan bruges lokalt ved ens egen plads eller inde i deres studier. I begge tilfælde var der fokus på, at det skulle være sikkert og nemt at bruge.

Teknologierne imødekommer nye behov
Når vi ser på, hvordan tech-giganterne investerer i XR, så ved vi godt, at det er på vej. Da så Corona kom, ændrede markedet sig fra at have en push-effekt til at have en pull-effekt – nu skulle man ikke længere forklare folk, hvordan de skulle bruge teknologierne, de efterspurgte dem direkte, forklarede Mads Troelsgaard, CEO og partner i SynergyXR, under virksomhedsbesøget:

Corona skabte et bredere behov, for nu handlede det ikke længere kun om at lære noget på sin arbejdsplads, men også om at vi ikke længere kunne rejse og være tilgængelige på alle lokationer, fortalte han.

Derfor forudser de, at vi inden for især tre områder kommer til at se XR-teknologierne i anvendelse: Når vi arbejder fra distancen, når vi skal oplære nye, og når vi har brug for at se en virtuel udgave af et projekt eller maskine – inden det bliver etableret i den fysiske verden.

AR/VR er din nye, hjælpende kollega
Også hos Alexandra Instituttet arbejder man med at udvikle teknologierne på nye måder. Her har man bevæget sig videre fra at bruge det til oplæring, og bruger det nu også indarbejdet i konkrete arbejdsgange særligt i forbindelse med lagerstyring og vejvisning.

En særlig interessant case var et MADE Demonstrationsprojekt, hvor Alexandra Instituttet sammen med One2Feed, der laver fodermaskiner, udviklede en AR-løsning, som tillader remote opsætning af fodermaskinerne. One2Feeds behov opstod under Corona, hvor det ikke længere var muligt at sende en tekniker fysisk fra Danmark til f.eks. Asien, når en maskine skulle sættes op.

Med teknologierne bliver det muligt at sikre, at vi ser og taler om det samme, forklarede Allan Hansen, Head of Digital Experience and Solutions Lab i Alexandra Instituttet:

Det giver muligheden for at lave guidance i forskellige former – lige fra at man kan vise folk, hvordan en maskine vil blive placeret hos dem, over opsætning og træning, til kvalitetskontrol, fejlforebyggelse og optimering af processer. Især hvis man har unikke produkter eller gerne vil sørge for, at også ikke-standardiserede processer kommer til at fungere så effektivt som muligt.

Der var 200 mennesker med på virtuelt besøg hos Grundfos.

Del dette:

Formular indsendt!