I år kårede DJØFerne ‘rejse’ til årets mest forhadte ord – vel at mærke i arbejdssammenhæng, som når organisationen står foran en forandringsproces, og ledelsen kalder det for ‘en spændende rejse’. Det er forståeligt, at metaforen er forhadt, for ikke alene er det irriterende at bruge feriemetaforer om arbejdskrævende processer; det er også misvisende.
At kalde en omstillingsproces for en rejse får det til at lyde, som om digitale forandringsprocesser er en kort og festlig gap-sejltur fra en statisk actual-tilstand til en lige så statisk target-tilstand, fortæller Rasmus Bækby, som er vores Manager – Business Innovation.
Sandheden er, at vi i dag hele tiden forandrer os. Når vi har nået ét mål, er der kommet nye teknologier eller nye markedsforhold eller nye regler, og så skal vi i gang med den næste omstillingsproces.
Nye teknologier kræver omstilling
Når Rasmus rådgiver organisationer om digitale forandringer, ser han ofte, at det er transformationsdelen, der giver udfordringerne, ikke selve teknologien. Digital omstilling kræver et nyt mindset, hvor alle er forberedt på det næste, uforudsigelige nye. Det betyder, organisationerne skal være indstillet på, at de hurtigt og effektivt skal kunne udføre forandringer.
Teknologi ændrer nemlig den måde, I driver forretning på. I er i en løbende forandringsproces, og selvom det ikke burde være en stor overraskelse, kræver det en stor omstilling for alle i organisationen.
Nye teknologier ændrer betingelserne for at drive forretning – og det på en måde, hvor jeres kunders, partneres og medarbejderes forventning til jer ændres markant.
Men hvordan gør man så helt konkret? Her er Rasmus’ seks råd til, hvordan I kan blive bedre til konstant forandring:
I Tech Management har Rasmus skrevet mere om, hvordan I kan blive bedre til at arbejde med forandring her og også her.
Rasmus arbejder i krydsfeltet mellem teknologi, digital forretning og mennesker. Han har et solidt fundament for at kunne afdække kunde- og brugerbehov i en forretningsmæssig kontekst. Så hvis du ønsker dyb forståelse af forretning, teknologiske platforme og medier samt et indgående kendskab til organisationer og udviklingsprocesser, er Rasmus ham, du skal alliere dig med. Du kan fange Rasmus på rasmus.baekby@alexandra.dk.
Ⓒ 2024 - Alexandra Instituttet A/S
CVR Nr. 24 21 33 66