21. oktober og 12. november 2025

Todages-kursus

Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Fra 2026 bliver det digitale produktpas obligatorisk i EU og stiller nye krav til transparens om produkters oprindelse, materialer og miljøpåvirkning. På dette kursus lærer I at kombinere viden om produktpasset med adfærdsdesign, så I kan udvikle løsninger, der gør det nemt og meningsfuldt for jeres kunder at bruge passet – og skabe reel værdi for både dem og jer.

Om kurset

Gør det digitale produktpas til en konkurrencefordel

Fra 2026 bliver det digitale produktpas obligatorisk for produkter i EU – først for batterier og tekstiler og senere for alle produktkategorier. Du er sikkert i fuld gang med klargøring af data om materialer, oprindelse, holdbarhed og klimaaftryk, men har du tænkt over, hvordan du rent faktisk får folk til at scanne dit produkt, når de står i butikken? Og har du overvejet, hvordan du gør produktpasset til en konkurrencefordel frem for en compliance-øvelse?

Her er kurset, der kombinerer viden om det digitale produktpas med adfærdsdesign og digitalisering, så du får mest muligt ud af det digitale produktpas.

Med den rette eksekvering kan det digitale produktpas bidrage til at differentiere dit produkt og dit brand, så du opnår en konkurrencefordel fremfor blot en tung dataøvelse. Du bliver klogere på, hvordan du med adfærdsdesign kan motivere dine forbrugerne til rent faktisk at scanne dit produkt og motivere til mere bæredygtig adfærd – fx at reparere, beholde eller gensælge produkter i stedet for at kassere. 

Kurset klæder dig på til at arbejde både strategisk og operationelt med det digitale produktpas, så dine kunder ikke bare kan tage bæredygtige valg – men faktisk gør det.

Målgruppe

Hvem er målgruppen?

Alle virksomheder vil i de kommende år blive omfattet af reglerne om det digitale produktpas. Hvis dit produkt ikke er omfattet af det digitale produktpas i første omgang, kan du med fordel udnytte ventetiden til at komme godt i gang.

Kurset er relevant for:

  • virksomheder, der skal implementere passet
  • dig, der arbejder med kundeoplevelser, bæredygtighed og kommunikation
  • organisationer, der skal fremme bæredygtig forbrugeradfærd med digitale løsninger

Program for kurset

Dag 1 – Adfærdsdesign og bæredygtig adfærd
  • Introduktion til adfærdsdesign og hvad der påvirker menneskelig adfærd
  • Cases og diskussioner: Understøt mere bæredygtig adfærd og skab bedre kundeoplevelser
  • Psykologiske forsvarsmekanismer og hvordan vi overvinder dem
Dag 2 – Det digitale produktpas i praksis
  • Hvordan det digitale produktpas kan anvendes til at påvirke forbrugeradfærd
  • EU’s dataspace og den digitale infrastruktur bag det digitale produktpas
  • Co-creation: Udarbejd jeres egen løsning på en case / en fiktiv case

Udbytte

Det får du med hjem

  • viden om, hvordan det digitale produktpas bliver et strategisk værktøj til at fremme grøn adfærd, styrke dit brand og reducere miljøaftryk – fremfor en compliance-opgave
  • indsigt i konkrete cases og hands-on værktøjer, der gør dig klogere på, hvordan adfærdsdesign kan motivere kunder (B2C og B2B) til mere cirkulære valg – fra design og produktion til reparation, genbrug og genanvendelse
  • inspiration til, hvordan du styrker din virksomheds bæredygtighedsprofil og innovationsevne gennem brug af teknologi og data og ultimativt skaber regenerative og cirkulære forretningsmodeller
  • nye øjne på potentialet i jeres egne data og processer, så du kan optimere den digitale infrastruktur, som ligger bag produktpasser og som måske åbner for nye services
  • sparring med erfarne konsulenter, der til daglig arbejder med digitalisering, adfærd og bæredygtighed på tværs af dansk erhvervsliv

Mød dine undervisere

Trine Plambech

Director of Digital Sustainability
Digitalisering og bæredygtighed / psykologi / antropologi / adfærdsdesign

Lea Schick

Research & Innovation Specialist, PhD
Data spaces og relationen til det digitale produktpas

Andreas Fessler

Techno-Anthropologist
Digitalisering / sociologi / adfærdsdesign

Nicolai Mendgaard-Johannsen

Head of Insights Lab
Digitalisering / antropologi / adfærdsdesign

Trine Plambech

Director of Digital Sustainability
Digitalisering og bæredygtighed / psykologi / antropologi / adfærdsdesign

Sif Bernstorff Lehmann

Seniorantropolog
Digitalisering / antropologi / adfærdsdesign

Lea Schick

Research & Innovation Specialist, PhD
Data spaces og relationen til det digitale produktpas

Andreas Fessler

Techno-Anthropologist
Digitalisering / sociologi / adfærdsdesign

Nicolai Mendgaard-Johannsen

Head of Insights Lab
Digitalisering / antropologi / adfærdsdesign

kontakt

Har du faglige spørgsmål?

Så er du velkommen til at kontakte:

Trine Plambech

Director of Digital Sustainability
Alexandra Instituttet
trine.plambech@alexandra.dk

Andre events

Måske kunne disse events også have din interesse:

Arrangement

Agentdagen 2025

16. SEPTEMBER 2025 · KØBENHAVN
Alexandra Instituttet deltager på Agentdagen 2025. Kom og hør, hvordan både små og store virksomheder har opnået en målbar forskel med AI-agenter.

Læs mere »
Arrangement

Computerworld Cloud & AI Festival

17. – 18. SEPTEMBER 2025 · KØBENHAVN
Festivalen er Danmarks største mødested inden for digitalisering, forretning, sikkerhed og AI. Jens Kaas Benner er keynote på åbningsdagen, hvor han holder oplægget Bevaring af danske dialekter: Integration af sprognuancer i AI-modeller.

Læs mere »

Formular indsendt!