Sundhed og velfærd
Indsigt i brugernes behov danner succes for nyudviklet app
Hver anden social- og sundhedshjælperelev og hver fjerde social- og sundhedsassistentelev i Danmark er født og opvokset uden for Danmark, og blandt andet sproglige vanskeligheder gør, at en del af dem har svært ved at færdiggøre deres uddannelse. Projektet Fra Migrant til SOSU-aspirant (MIGSOSU) har undersøgt, hvordan man i højere grad kan sikre, at flere elever færdiggør deres uddannelse og efterfølgende ønsker at arbejde i ældreplejen. Den viden er blandt andet endt ud i en app, som vi har udviklet.
Det nye redskab er taget overvældende godt imod af SOSU-eleverne. Hemmeligheden bag succesen er, at de har været inddraget gennem hele processen, og at deres behov og problemer ligger til grund for appens funktioner. Det forklarer vores Senior Solution Architect Jakob Fredslund, der sammen med kolleger fra Alexandra har arbejdet sammen med antropologer fra Aarhus Universitet og VIVE i projektet for at forstå brugernes egentlige behov og dermed udvikle teknologi, som netop hjælper dem i deres arbejde og hverdag:
“Vi ville udvikle et redskab, som flersprogede SOSU-elever kan have i hånden, når de har brug for støtte ude hos borgeren. Vi har faciliteret en brugerinddragende proces, hvor eleverne har været med til at prioritere, hvor det er sværest for dem, og hvad de har brug for hjælp til. Vi har implementeret appen og designet brugergrænsefladen, så den er genkendelig og intuitiv for dem i forhold til den hverdag, de kender i forvejen,” siger han.
Det er antropologerne i projektet, der har fulgt målgruppen i felten. De indsigter har teamet struktureret i en overordnet model for hvilke temaer, der er udfordrende.
Prototypen viser de reelle behov
Det viste sig, at den største udfordring for dem er sprogvanskeligheder. Selvom langt størstedelen taler og forstår noget dansk, er der stadig en barriere ift. at huske konkrete (fag-)ord og vendinger, som er vigtige for at gøre sig forståelige og for at opbygge en god relation til borgere. Appen skal også hjælpe til, at de føler sig inkluderede i det kollegiale fællesskab, så de har lyst til at blive her og engagere sig.
SOSU-elever har blandt andet været med til at give input til, hvordan appen kunne forbedres og, hvilke funktioner de ønskede. Appen giver glæde på flere måder. Som SOSU-elev Karolina Czyzyk siger til TV2 Syd:
“Det gør mig glad, at jeg kan hjælpe min borger. Det giver mig sikkerhed og tryghed hos borgeren, at jeg kan hjælpe, når jeg kan kommunikere på sproget.”
Jakob Fredslund supplerer: “Vi så eksempelvis, at nuancerne i sprog er vigtige. Hvordan er man høflig og ikke kommanderende på et andet sprog?”
Johanne Korsdal Sørensen, ph.d. og innovationsprojektleder fra Aarhus Universitet, forklarer til TV2 Syd, at de startede ud med en anden ide til appens indhold, men sadlede om undervejs. Det viste sig at være en god beslutning:
“Vi fandt undervejs ud af, at vi ikke ‘bare’ skulle oversætte til en håndfuld sprog som først antaget. Der var 30 forskellige nationaliteter i projektet. Så i stedet har vi i appen visuelt understøttet deres arbejde på dansk.”
Samme teknologi men forskellige behov
Med prototyping udvikler man noget, der ikke er perfekt, men som hurtigt kan komme ud i test. Den justerer udviklerne ad flere omgange baseret på feedback på prototypens funktioner og design.
Uanset målgruppen er det den metode, som Jakob og hans kolleger gør brug af. Lige nu er han eksempelvis med til at udvikle en webapp til en klejnsmedje og med at digitalisere en arbejdsgang for en virksomhed, der fremstiller hydraulik pumpestationer. Han siger:
“Uanset hvem brugeren er, skal vi forstå deres arbejdsgang, behov og virkelighed. Den skal vi understøtte i systemet. Så brugerne kan det, de skal kunne, og vi gør det nemt for dem. Hvis vi sætter os ind i deres behov og får det implementeret i løsningen, bliver teknologien oplevet som hjælp. I sidste ende giver det bedre odds for, at løsningen faktisk gør gavn og er investeringen værd. Det er jo det, vi og kunden gerne vil opnå.”
Fakta om SOSU-appen
SOSU-appen understøtter elevernes læring og kommunikation med borgere og kollegaer via sproghjælps- og fagsprogsfunktioner. I appen kan eleverne også benytte et 3D-kropsatlas, hvor de kan klikke på forskellige kropsdele og få afspillet betegnelser for dem.
Appen hjælper SOSU-eleven med kommunikation omkring de ting, som de skal igennem under deres hjemmebesøg gennem let og forståelig kommunikation. Men den giver også værdi medarbejderne imellem inden for: Sproghjælp, fagsprog og kropsatlas.
Fremskrivninger viser, at der i 2035 vil mangle mindst 15.000 faglærte social- og sundhedsmedarbejdere.
Se hele indslaget her (starter efter 18 minutter).
Fra Migrant til SOSU-Aspirant (MIGSOSU) har kortlagt og analyseret SOSU-medhjælpernes udfordringer. Forsknings- og udviklingsresultaterne inklusiv ni praksisanbefalinger er udgivet i rapporten: Fra Migrant til SOSU-Aspirant. Uddannelse og rekruttering af herboende migranter til ældreplejen”.
Elever og vejledere i Høje Tåstrup, Vejen, Varde samt på SOSU Esbjerg og SOSU H har givet input til appen, som er en del af MIGSOSU: Du kan få adgang til prøveversionen her.
Kontakt
Tag gerne fat i vores Senior Solution Architect Jakob Fredslund, hvis du vil vide mere.