AI er godt på vej til at rykke ind i industriens data. Et samarbejde med Alexandra Instituttet har givet den danske softwarevirksomhed CIM A/S indsigt i, hvordan den hypede MCP-teknologi kan løse industriens stigende behov for brugervenlig dataanalyse.
AI har for længst gået sin sejrsgang i den brede befolkning, og nu rammer bølgen industrien. Hos CIM, der leverer softwareløsninger til produktionsvirksomheder, efterspørger kunderne i stigende grad funktioner, der kan finde sammenhænge i komplekse grafer og dashboards – blot ved hjælp af simple prompts.
“Vores kunder bliver ofte overvældede af mængden af data og efterspørger en chatfunktion, som de kender fra ChatGPT. Det behov har gjort, at vi kigger på at gøre vores platform mere brugervenlig,” fortæller Jonas Kjær Rask, softwareudvikler hos CIM.
For at rykke hurtigt fra idé til handling indgik CIM et intensivt samarbejde med Alexandra Instituttet. Her faldt valget på MCP (Model Context Protocol), som er blevet en meget populær teknologi i AI-kredse, siden den amerikanske AI-virksomhed Anthropic lancerede protokollen i november 2024.
MCP: En hypet AI-genvej
I modsætning til tunge integrationer fungerer MCP som en genvej til at give specialdesignede AI-agenter adgang til virksomhedens egne udvalgte data. CIMs mål var at teste, om teknologien kunne håndtere kompleksiteten i dataløsningerne, og det lykkedes.
Teamet demonstrerede, at AI-modellerne formår at identificere de data, der skal bruges til at besvare specifikke spørgsmål. Modellerne kan både lokalisere data og forstå indholdet og sammenhængen. Det betyder, at systemet kan besvare centrale spørgsmål om driften til brugere, som ikke har specialistviden på området.
“AI-agenterne kan overtage nogle af de logiske steps, som normalt kræver menneskelig intelligens. Det betyder, at vi kan frigøre specialisterne til mere værdiskabende opgaver,” forklarer Daniel Biørrith, AI Specialist hos Alexandra Instituttet.
Han understreger dog, at MCP ikke er for alle, og man skal passe på med at lade sig rive med af hypen:
“MCP er populært, fordi det er let at integrere, men det er ikke magi. Det kræver tid at få modellen til at forstå konteksten korrekt, og vi har kun lige taget de første spadestik.”
En afmystificering af teknologien
En vigtig del af Alexandra Instituttets rolle var at afmystificere teknologien, så det bliver nemmere for CIM at arbejde med i fremtiden. Derfor har samarbejdet ikke kun leveret en teknisk løsning, men også en øjenåbner for CIM:
“Samarbejdet har givet os et indblik i MCP, som vi aldrig kunne have skabt selv på så kort tid. Vi har fået en ærlig og konkret vurdering af, hvad der virker i praksis. Processen har modnet vores egen forståelse, så vi nu står stærkt rustet til selv at tage dialogen med kunderne og vide præcis, hvordan vi løser deres behov,” afslutter Jonas Kjær Rask.
Er din virksomhed klar til intelligente data?
Alexandra Instituttet hjælper hver dag organisationer med at gå fra AI-hype til konkret forretningsværdi. Kontakt os, hvis du er nysgerrig på, hvordan din organisation kan udnytte MCP-teknologien.
Samarbejdet med CIM er finansieret af TechCircle CD-EDIH, som er støttet af Digital Europe-programmet og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.