Alexandra Instituttet A/S // Cases // Industri 4.0

Industri 4.0

Case

Industri 4.0

Sensorer og brug af tablets giver sønderjysk maskinfabrik indblik i alle data

Det er slut med at basere beslutninger på mavefornemmelsen for OKM A/S i Tønder. Digitalisering og en tidsregistrerings-app udviklet af Alexandra Instituttet giver maskinfabrikken indblik i alle data i produktionsflowet.

Over de sidste par år har man set en udvikling, hvor computere og sensorteknologi bliver billigere. Det har åbnet op for en ny bølge af industri i Tyskland, England og USA, også kaldet industri 4.0, der betyder, at produktionsvirksomheder kan koble sensorteknologi til deres maskiner og dermed digitalisere hele produktionsflowet.

Det skridt har man også taget hos maskinfabrikken OKM A/S i Tønder, som bl.a. leverer dele til den tyske bilindustri. Her startede digitaliseringen for tre år siden, fordi man manglede konkret viden om, hvordan indtjeningen var på forskellige projekter i forretningen.

Startdato 01-11-2012 / Slutdato 30-04-2015

Digitaliseringen betyder, at der sidder sensorer direkte nede i maskinerne, der måler, når maskinerne kører. Alle data overføres til medarbejdernes tablets, der dermed har adgang til alle data ude ved maskinerne. Kernen i systemet er en tidsregistrerings-app, som holder styr på alle data i produktionsflowet. Her tilrettelægges alt fra ressourceforbrug af medarbejdere til maskiner samt alle øvrige data. Det betyder, at alle data er tilgængelige med et fingerstrøg.

Det gælder om at holde styr på medarbejdernes tid samt på, hvor lang tid maskinerne kører. Dermed ved medarbejderne, hvor mange emner de skal lave, og de har adgang til 3D-tegninger, som de kan vende og dreje 360 grader.  Hvis de har spørgsmål til en tegning, kan de selv gå ind og måle på tegningen. I modsætning til før hvor de skulle ind og spørge en medarbejder på tegnestuen.

Det giver også et langt bedre overblik, når en operatør skal passe flere maskiner samtidigt. Hvis medarbejderen går rundt mellem tre maskiner, kan man se, hvor meget tid, han eller hun bruger på den enkelte maskine. Det gør det langt nemmere at sortere i den tid, som medarbejdere bruger på maskinen. Dermed opnår fabrikken et mere præcist billede af, hvilken del af produktionen de skal satse på.

Det giver også overblik over, hvor langt fabrikken er i produktionsprocessen. Hvis de skal lave tusind styk, kan de se, at der er 250 emner, der er færdige. Og ud fra det kan de vurdere, om de skal tilføje ressourcer, eller om de kan tage en medarbejder væk og undlade at køre natskift på den maskine.

Digitaliseringen har ifølge Kristian Kvistgaard-Persson, direktør i OKM A/S, givet maskinfabrikken indblik i alle led lige fra tilbudsgivning til fakturering. Det betyder, at det er blevet en fuldstændig transparent virksomhed, hvor de helt ned på produktniveau kender omkostninger og udfordringer på deres produktportefølje. Det er blevet et redskab til at styre forretningen strategisk.

Tidligere baserede man sig mere på mavefornemmelsen, når man skulle vurdere om en produktion var gået godt eller skidt. Hvis en maskine var gået ned, kunne det være en undskyldning for, at et produkt ikke var gået godt. I dag har de alle data til rådighed og slipper dermed for at gå rundt og spørge medarbejderne, hvad der er sket i et projekt.

Med digitale skydelærer, der sender måledata til medarbejdernes tablets og opdaterede tegninger, sker der langt færre fejl, og man undgår at arbejde ud fra uopdaterede tegninger.

Digitaliseringen har kostet omkring 1,5 mio. kr. Til gengæld det en årlig gevinst på 5-600.000 kr.

Projektet Smart Production er udviklet af OKM A/S i samarbejde med Syddansk Universitet, FORCE Technology, INNOVIRK Tønder, et 3-årigt kompetence- og innovationsforløb for industrivirksomheder i Tønder, finansieret af Syddansk Vækstforum og EU´s Socialfond.

Vi kan hjælpe jer med at fokusere på optimering af produktionen, og med hvordan I kan skabe nye produkter og services ved hjælp af nye teknologiske muligheder.

Kontakt
Senior Cyber-Physical Specialist
Data Science and Engineering Lab
+45 21 13 57 07
Profilbillede af Morten Skov Jørgensen Se profil
.