Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // 2020 // Børnehave på Syddjurs er blandt de første i landet til at bruge WizeFloor Go

Børnehave på Syddjurs er blandt de første i landet til at bruge WizeFloor Go

Artikel

10-02-2020

Børnehave på Syddjurs er blandt de første i landet til at bruge WizeFloor Go

En fleksibel løsning, der er nem at flytte mellem forskellige rum, og som sætter gang i bevægelsen hos børn, der ellers er tilbageholdende i nogle situationer med aktivitet.

Sådan lyder erfaringerne fra Margrethe Børnehaven på Syddjurs, der det seneste år har anvendt WizeFloor Go. På det interaktive gulv bruger børnene deres hænder og fødder til at interagere med de forskellige spil på gulvet og får på den måde trænet deres samarbejdsevner.

Nemt at flytte

Tidligere har det interaktive gulv kun været tilgængeligt i en fastmonteret loftsudgave, men nu findes det også som en mobil enhed på hjul med kamera, projektor og computer. Det gør det nemt at flytte mellem flere lokationer. Især den fleksibilitet har været vigtig, når man har børn med specialpædagogiske behov. Det betyder, at man kan flytte det interaktive gulv ind på lige netop den stue, hvor barnet har sin trygge base.

Gitte Voetmann Johansen, daglig leder af Margrethe Børnehave, forklarer:

Det giver os noget fleksibilitet i forhold til at kunne skabe nogle anderledes ‘rum i rummet’, og for vores børn med specialpædagogiske behov har det betydet, at vi kan afprøve nye sanseindtryk i et forvejen kendt fysisk rum.

Bringer børn på gulvet

Børnehaven har især brugt WizeFloor til at skabe gode, alternative læringssituationer og til at give alternative sanseindtryk til børnene. For de små børn i vuggestuen er det især programmer med f.eks. blomster eller stjerner, som man skal træde på, der motiverer til at sætte gang i bevægelsen. For børnehavegruppen er der rigtig mange gode læringsspil og aktiviteter, som fungerer rigtig godt i samarbejde med en pædagog som igangsætter.

“Der er både mange børn, der bliver grebet af at være med på “sidelinien” for at følge med i, hvad der sker. Men det sætter også gang i bevægelsen hos nogle børn, som måske ellers kan være tilbageholdende i nogle situationer, hvor der er aktivitet. Det er ligesom om, at billedet på gulvet bliver så spændende og opfordrer til bevægelse, at de ikke kan lade være,” siger Gitte Voetmann Johansen.

Den måske mest interessante observation, som de er meget opmærksomme på, er, hvor længe børnene i specialtilbud bruger gulvet, da de nemt bliver fanget og fyldt op med indtryk.

“De bliver meget motiveret og enormt fanget af det og kan koncentrere sig i længere tid, end vi måske ellers ser, at de kan om andre aktiviteter. Det er jo bestemt positivt at se,” siger hun.

OM WIZEFLOOR GO

WizeFloor Go er et interaktivt gulv, der kombinerer bevægelse, leg og læring, og som er udviklet til børnehaver, skoler og institutioner, men som også kan bruges til ældre borgere. WizeFloor Go indeholder en projektor, kamera og computer i boks på hjul, hvilket gør den nem at flytte mellem flere lokationer.

Projektionen kan gøres større eller mindre alt efter, hvad man har behov for i rummet. Der er de samme apps tilgængelige som i loftsversionen. Og op til fire spillere kan være på gulvet på samme tid. Alle aktiviteter er gemt i skyen og kan nemt deles med andre brugere.

Softwarepakken indeholder en bred vifte af aktiviteter og spænder lige fra quizzer og  hukommelsesspil til ballonspil og kategoriseringsspil. De er designet sådan, at de stimulerer interaktivitet, samarbejde og inklusion for alle brugerne på gulvet.

WizeFloor bygger på over ti års forskning og produktudvikling på Aarhus Universitet og Alexandra Instituttet. Gennem hele processen har danske skoler og daginstitutioner bidraget væsentligt til udviklingen af produktet. Det har modtaget en Red Dot Design Award som "Best of the Best in Education" under navnet Wisdom Wells. Det er også blevet nomineret til en Bett Award i 2016 i kategorien "ICT Tools for Learning, Teaching and Assessment – non web-based”.

Se mere på www.wizefloor.dk

Profilbillede af Kaspar Nielsen
Principal Software Architect
+45 61 79 05 81
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 2. etage lokale 233
.