The Alexandra Institute // Aktuelt // Nyheder // 2020 // Alexandra Instituttet er underleverandør på ny digital undervisningsplatform, som skal styrke interessen for geoscience

Alexandra Instituttet er underleverandør på ny digital undervisningsplatform, som skal styrke interessen for geoscience

Artikel

06-07-2020

Alexandra Instituttet er underleverandør på ny digital undervisningsplatform, som skal styrke interessen for geoscience

Geoscience-området oplever et kraftigt faldende studieoptag, samtidig med at behovet for geologer, geofysikere, ingeniørgeologer og lignende aldrig har været højere.

For at imødekomme den udfordring vil GEO sammen med en række partnere, herunder Alexandra Instituttet, udvikle en digital undervisningsplatform inden for geoscience. Platformen skal skabe en rød tråd mellem teori og virkelighed og gøre faget mere levende for den enkelte elev.

Arbejdet sker med afsæt i platformen GeoAtlas Live, der er drevet af GEO, og som indeholder det bedste datagrundlag for undergrunden i Danmark. Det er med udgangspunkt i den, at GEO vil opbygge en mere specifik version rettet mod undervisning og elever på ungdomsuddannelserne.

Støttet af Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden, der netop har uddelt midler til vilde og ambitiøse forskningsideer, støtter videreudviklingen af GeoAtlas Live med godt tre mio. kr. Uddannelsesversionen omfatter udvikling af et læringsværktøj, der indeholder relevante undervisningsscenarier, og hvor der er lagt stor vægt på at ramme den unge målgruppes interesser ved hjælp af gamification og interaktionsdesign. Metoderne kan bruges til at forbedre brugeroplevelsen i GeoAtlas Live.

Alexandra Instituttet og GEO har i forvejen et tæt samarbejde omkring visualisering af data om undergrunden og kender hinandens kompetencer godt.

Starter 1. august

I projektet skal Alexandra Instituttet hjælpe med udvikling af UX/UI-designdelen, herunder integration med hardwareløsninger (AR/VR/3D) samt gamification og scenarieudvikling. Derudover skal der laves værktøjsudvikling, herunder streamingbaserede visualiseringsteknikker af massive datamængder i både 2D og 3D.

Projektet, der starter 1. august 2020,  gennemføres i samarbejde med blandt andet Lyngby Gymnasium, Lemvig Gymnasium, Geopark Vestjylland, Klimatorium samt Alexandra Instituttet. Derudover er Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Undervisningsministeriet med i en følgegruppe som sparring.

Man kan læse mere om Novo Nordisk Fondens bevillinger her.

Principal Visual Computing Engineer
+45 28 74 54 46
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Nygaard bygningen, 3. etage lokale 305
.