Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2019 // CashbackAPP vil forbedre kundeoplevelsen i de fysiske butikker med kunstig intelligens

CashbackAPP vil forbedre kundeoplevelsen i de fysiske butikker med kunstig intelligens

Artikel

02-12-2019

CashbackAPP vil forbedre kundeoplevelsen i de fysiske butikker med kunstig intelligens

Webhandlen banker for alvor derudad i vækst i disse år. Det skyldes dels, at det er nemt at handle på nettet, men det handler også om, at webbutikkerne ved meget om os. De har et hav af data om vores købshistorik og besøg, som de kan bruge til markedsføring.

Opsamling og brug af data hører ikke kun netbutikkerne til. Det er også på vej ud til de fysiske butikker. Løsningen kommer fra CashbackAPP, der står bag et digitalt loyalitetsprogram. Konkret fungerer det ved, at deres app samler alle de medlems- og rabatkort, du har i pungen, på dit betalingskort. Udover at du slipper for virvaret af kort, sørger CashbackAPP også for, at du får pengene tilbage, når du bruger dit betalingskort i de butikker, der benytter programmet.

Virksomheden er startet af Nikolaj Veje Rasmussen med en ambition om at lave Danmarks nemmeste fordelsprogram. Efter fire års udvikling har de i dag lidt over 40.000 tilmeldte brugere og samarbejder med over 1500 partnere, herunder webshops og detailbutikker.

De er siden gået sammen med selskabet Loyalty Key og er klar til at sætte turbo på udvikling, salg og markedsføring. De er samtidig tæt på at lancere en version 2.0 af deres platform, hvor omdrejningspunktet er algoritmer, der sørger for, at kunden får anbefalet de mest relevante butikker. Alexandra Instituttet har stået for al udvikling af algoritmerne.

Skal styrke mindre butikker

Nikolaj Veje Rasmussen har høje forventninger til algoritmerne og håber, at de kan give lokale detailbutikker nogle mere lige konkurrencevilkår og fordele, som de globale spillere har i dag. Udover dataopsamling og ny indsigt i deres kunder får butikkerne også mulighed for at kommunikere med deres kunder. Han forklarer:

Butikken kan f.eks. sige, at jeg har nogle kunder, som ikke har interageret med os længe, og dermed gøre dem opmærksomme på et tilbud via vores app. Her hjælper Alexandra-algoritmen med at finde det bedste match mellem kunder og butikker. Hvis vi har en historik på en kunde, der viser, at personen interagerer med vores brændstofpartner, så har kunden nok en bil. Det vil derfor være oplagt at gøre opmærksom på tilbud fra værksteder eller dækcentre.

Ifølge Nikolaj Veje Rasmussen hjælper algoritmen med at finde interessante koblinger, som de ikke selv havde tænkt på forhånd. Den har f.eks. fundet ud af, at der er brugbar viden at hente i sammenhængen mellem kunder i samme lokalområde. Ved at sammenligne profiler, der minder om hinanden, er den i stand til at forudse kundernes adfærd og eksponere dem for målrettede partnere med høj relevans.

Det gør, at de kan målrette partnere og tilbud til kunden baseret på kundens profil.

Algoritmen kalkulerer alt, hvad der er relevant for dig. Den hjælper med at sige, at det er faktisk dem her, vi vurderer, er de potentielle kunder for dig, og som du skal bruge tid på. Det er både en fordel for kunden og butikken, at man kan estimere, hvor du handler næste gang. Butikken kan højne omsætningen, fordi de rammer kunden på rette tid og sted, og kunden får mere relevant indhold. Det er især relevant i dag, hvor vi bliver bombarderet med information og tilbud, siger han.

Senior Machine Learning Specialist
+45 26 11 33 16
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 321

FAKTA

CashbackAPP er et digitalt loyalitetsprogram, der samler medlems- og rabatkort i app på dit dankort.

Alexandra Instituttet har stået for al udvikling af en algoritme, der sørger for at kunden bliver anbefalet de butikker, der er mest relevante. Samarbejdet er foregået i regi af projektet Innovativ Brug af Big Data, der er finansieret af Den Europæiske Regionalfond og Region Midt.

                 

.