Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2018 // Tyskland henter inspiration til den grønne omstilling

Tyskland henter inspiration til den grønne omstilling

Artikel

20-06-2018

Tyskland henter inspiration til den grønne omstilling

Beslutningstagere fra den tyske delstat Baden-Württemberg har fået en energiantropologisk vinkel på energieffektivisering i boliger.

35 procent af de tyske boligejere mener, at deres bolig har et for højt energiforbrug. Og spørger man dem, der sidder i en bolig fra før år 1900, så stiger tallet til 63 procent. Alligevel er der kun 32 procent af de adspurgte, der mener, at deres bolig trænger til at blive energirenoveret. Tallene stammer fra Healthy Homes Barometer 2016, som Velux-gruppen har udgivet, og hvor de har interviewet 14.000 mennesker i 14 lande om deres bolig- og sundhedsproblemer.

Resultaterne er ikke nye men blev vendt, da beslutningstagere fra den tyske delstat Baden-Württemberg besøgte Energistyrelsen i København. Delstaten er en af de ambitiøse grønne frontløbere, og temaet for besøget var at få forskellige vinkler på, hvordan man løser udfordringerne med at energieffektivisere eksisterende bygninger. Øget energieffektivitet er et centralt element i grøn omstilling i både Danmark og Baden-Württemberg.

Blandt oplægsholderne var antropolog og ekspert i indeklima Mia Kruse Rasmussen fra Alexandra Instituttet. Ifølge hende er der flere forklaringer på, hvorfor rigtig mange boliger ikke bliver renoveret på trods af højt energiforbrug.

“De fleste af os ved godt, at der er ting, vi kunne forbedre for at få et lavere energiforbrug eller et bedre indeklima. Mange af os kommer bare ikke rigtig længere end til den konstatering, fordi der er alle mulige andre ting, som er vigtigere for os. Vi lærer at leve med særhederne i vores huse og accepterer tingenes tilstand,” forklarer hun.

Kampagner skal passe ind i et større billede

Ifølge Mia Kruse Rasmussen kan der godt være en tendens til at tænke relativt kortsigtet, når man arbejder inden for det her felt: “Nu ruller vi en informationskampagne ud og laver en energiscreening hjemme hos folk, og så gør de det, vi foreslår, fordi det kan betale sig”.

“Det gør folk ikke nødvendigvis, men det betyder ikke, at man skal lade være med at informere dem, eller at arbejdet er spildt. Man er bare nødt til at forstå det i en større sammenhæng. Fordi man får ny viden, er det ikke ensbetydende med, at folk automatisk handler efter det. Det får måske én til at tænke, at man skal fokusere på vinduerne, men måske er det først noget, man gør om tre år.”

Kontekst og tidspunkt har betydning for, hvordan vi modtager ny viden

Det betyder ikke, at man skal holde med at informere folk. Men man må ikke tro, at ny viden i sig selv fører til ændret adfærd, og man skal forstå, at viden kan leveres på mere eller mindre passende tidspunkter.

“Måske skal man i højere grad gå efter unge familier, som lige er flyttet ind i en bolig, og som måske er mere åbne, end folk der har siddet ti år i samme hus. De er udmærket klar over, at de kan spare på energien, men der er måske andre ting, de hellere vil gøre. Det er relativt banalt, men konteksten og tidspunktet har betydning for den måde, man modtager ny viden på.”

Det tyske onlinemedie EnBauSa var med til mødet og har skrevet denne artikel

Profilbillede af Mia Kruse Rasmussen
Senior Anthropologist
+45 24 66 47 98
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 332

Fakta

Læs mere om, hvordan Alexandra Instituttet arbejder med brugerinddragelse på energiområdet.

.