Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2016 // Når grøn omstilling bliver en god forretning

Når grøn omstilling bliver en god forretning

Artikel

24-11-2016

Når grøn omstilling bliver en god forretning

Projektet Grøn omstilling i hotelbranchen skal give hotelbranchen viden om og redskaber til at opnå det vækstpotentiale, der ligger i at drive et bæredygtigt og grønt hotel.

Efter et halvt år med antropologiske undersøgelser har projektet allerede opnået ny viden og er i gang med at udvikle de første prototyper, som bl.a. indebærer guidelines, positiv trappe-nudging og en malebog til børn.

Der er et stort, uopdyrket potentiale i at fremme en energi- og ressourcebesparende hoteldrift. Det mener hotellernes brancheforening, HORESTA, som vurderer, at der både er et vækstpotentiale og penge at spare ved at fokusere på de energibesparende, bæredygtige og grønne tiltag.

Det er ikke bare fordi, der er penge at hente ved at spare på vand og strøm. En undersøgelse udarbejdet af Center for Kulturanalyse viser nemlig, at knap hver tredje hotelgæst er villig til at betale op mod 10% mere for at bo på et hotel, der tager bæredygtige og samfundsansvarlige foranstaltninger.

Men hotelbranchen mangler viden om, hvordan man som hotel gennemgår en grøn omstilling, og hvordan man kan inddrage gæsterne og derved opnå det fulde vækstpotentiale ved en grøn omstilling. Derfor bevilgede innovationsnetværket Smart Energy (Inno-SE) for et halvt år siden 300.000 kr. til det dengang nystartede projekt Grøn omstilling i hotelbranchen. Projektet ledes af Alexandra Instituttet i samarbejde med bl.a. HORESTA, Guldsmeden Hotels, Green Solution House og Aarhus Universitet.

Antropologiske undersøgelser skaber ny energividen

Projektets overordnede formål at er skabe viden om, hvordan hotellerne bedst kan understøtte energiteknologiske tiltag, og hvordan man kan bruge bæredygtighed som omdrejningspunkt for at skabe varige relationer med gæsterne og en bedre service på hotellerne.

Første del af projektet er netop overstået og bestod af antropologiske studier af gæster og ansatte på hotellerne Green Solution House på Bornholm og Hotel Guldsmeden i Aarhus og København. Begge hoteller drives allerede i dag med et stort fokus på økologi samt energi- og ressourcebesparende tiltag.

I de antropologiske undersøgelser nærstuderede man de to hotellers energi- og ressourcebesparende tiltag og gæsternes motiver, behov og adfærd under og efter besøget på hotellerne. Undersøgelsen har givet viden om, hvilke tiltag der virker bedst, og hvordan grønne initiativer og løsninger på hotellerne kan skabe merværdi.

Efter undersøgelserne har man afholdt workshops med projektets partnere for at finde ud af, hvordan man kan omdanne den nye viden til konkrete løsninger, og hvordan man kan implementere disse løsninger i hotellerne på bedst mulig vis. Det er der kommet en række prototyper ud af.

Guideline til hotelbranchen

En af prototyperne, som er undervejs, er et sæt guidelines om, hvad det vil sige at være et bæredygtigt hotel. Her kan hotellerne få viden om, hvordan de kan begynde den grønne omstilling, hvad de skal være opmærksomme på, og hvad der er best pratice inden for området. 

”Ud fra vores observationer af Guldsmeden og Green Solution House har vi set, at de gør det rigtig godt og har gjort sig mange erfaringer. Derfor har der været rigtig meget viden at hente hos dem”, siger Digital Innovation Specialist Marie Rørdam Fenger fra Alexandra Instituttet.

Med udgangspunkt i denne viden vil sættet af guidelines pege på, hvilken gevinst en grøn omstilling kan give, og skal fungere som en inspiration for de øvrige hoteller i branchen, som overvejer at gennemgå en grøn omstilling. 

Som hotel kan man lave nogle helt konkrete energibesparende tiltag, f.eks. fjerne aircondition på værelserne og installere vandsparer. Det er reelt nok og er nogle ret åbenlyse tiltag, der kan skabe værdi og give en umiddelbar besparelse i kroner og øre. Men undersøgelsen har også afsløret nogle ikke så åbenlyse gevinster ved at være et grønt hotel.

”En af de virkeligt interessante ting, vi har fundet ud af, er, at det giver rigtig meget værdi for medarbejderne at arbejde med nogle fælles værdisæt, som giver mening for dem. Så i stedet for at det bare handler om at tjene penge, eller at stuepigen bare skal holde værelserne rene, så der ikke kommer klager, så har alle en rolle i det her med at være et bæredygtigt hotel”, siger Marie Rørdam Fenger. 

Og det kan betyde rigtig meget for hotellet, hvis medarbejderne arbejder mod et fælles højere mål. Det giver medarbejderne lyst til at tage på arbejde, skaber en bedre service, giver gladere kunder, og kan i sidste ende betyde en økonomisk gevinst for hotellet, mener Marie Rørdam Fenger.

Foregribende kommunikation

Som en del af projektet forsøger man sig desuden med en prototype, der består af en række foregribende tekster til hotelgæsterne, som skal forberede dem på, hvad de bæredygtige tiltag er, og hvad de gør godt for. Prototypen er udviklet med afsæt i den observation, at nogle af gæsterne på et bæredygtigt hotel har en tendens til at lege ’bæredygtighedsdetektiver’ og lede efter, hvor hotellet netop ikke er bæredygtigt. Et eksempel på dette er nogle af Green Solution Houses badeværelser, der endnu ikke er energirenoverede, men hvor en af filosofierne er, at det er mere bæredygtigt at bevare det eksisterende og bruge det op, end det er at rive alt ned og købe nyt ind.

”Disse logikker kan vi hjælpe hotellerne med at formidle til gæsterne, så de har lettere ved at gå med på den bæredygtige agenda. Det er faktisk bare en slags oplysningskampagne, som vi vil placere relevante steder på hotellet i stedet for at stikke gæsterne en generel pamflet eller tro, de selv læser sig til det på hjemmesiden. På den måde får gæsterne informationen, når den er relevant for dem, og vi vil i forlængelse af dette undersøge, om vi kan give dem en mere positiv oplevelse af opholdet på et bæredygtigt hotel”, siger Marie Rørdam Fenger. 

Malebog i et større perspektiv

En anden prototype, som stadig er under udvikling, er en malebog, som hotellerne kan give til deres yngste gæster. Malebogen vil indeholde historier, som kan motivere barnet til selv at hjælpe den grønne omstilling på vej, ikke bare på hotellet men også i hjemmet. 

”Guldsmeden laver deres egen mysli med rugbrødsrester. Man kunne inddrage deres opskrift i malebogen, så børnene kunne være med til at lave mysli derhjemme og samtidig lære noget om madspild”, nævner Marie Rørdam Fenger som et eksempel på, hvad malebogen kunne indeholde.

Ifølge Marie Rørdam Fenger kan det give meget, hvis man inspirerer børnene fra en tidlig alder, da det skaber en bevidsthed om bæredygtighed, som børnene højst sandsynligt vil tage med sig i deres voksne liv. Desuden er det en god måde at informere børnefamilier om værdien ved den grønne omstilling.

”Børnene kan godt være med til at ændre adfærd. Hvis børnene f.eks. siger, at vi skal huske at slukke lyset, er det svært for forældrene ikke at følge det gode eksempel. Malebogen er altså en måde at lade den grønne omstilling gå via børnene”, siger Marie Rørdam Fenger. 

Malebogen er endnu en måde, hvorpå hotellerne kan inddrage deres gæster i den grønne omstilling, men er samtidig et forsøg på at få gæsterne til at tage den grønne omstilling med hjem.


Om projektet

Projektet er finansieret af innovationsnetværket for Smart Energy (Inno-SE) med 300.000 kr., heraf 220.000 kr. til Alexandra Instituttet. Projektet køres i samarbejde med hotelbranchens landsdækkende organisation HORESTA, Green Solution House og Guldsmeden Hotels. Endvidere deltager Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus Universitet, som i særlig grad skal undersøge forretningsmulighederne i at involvere gæsterne i den grønne omstilling.

Konsulenter fra Alexandra Instituttet er Marie Rørdam Fenger og Trine Plambech. 

Læs mere om projektet Grøn omstilling i hotelbranchen.

 

 

Profilbillede af Trine Plambech
Principal Green Urban Designer
+45 30 23 66 22
Njalsgade 76, 3. sal, 2300 København S
.