Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2016 // Samarbejde gav os direkte adgang til markedsindsigt

Samarbejde gav os direkte adgang til markedsindsigt

Artikel

03-10-2016

Samarbejde gav os direkte adgang til markedsindsigt

Den danske it-virksomhed AskCody, der er eksperter inden for mødebooking, møderumsstyring og digital wayfinding, har fået hul igennem markedet internationalt. Virksomheden er samtidig et eksempel på, hvordan netværk og klynger kan tilføre ekspertviden og skabe indirekte vækst i virksomheder.

Det er ikke altid, at et netværkssamarbejde slår direkte igennem på bundlinjen. Det kan være lige så vigtigt at få af- eller bekræftet forretningsmulighederne inden for et forskningsområde. Sådan lyder det fra Allan Mørch, der er grundlægger og direktør i den nordjyske it-virksomhed, AskCody. De deltog tilbage i 2012 i samarbejde med Aalborg Universitet (AAU) i et af InfinITs miniprojekter.

Målet var at undersøge, om det var muligt at bruge en eksisterende wifi-infrastruktur til at lave positionering for gæster og besøgende på en mobiltelefon, eksempelvis på hospitaler. Selv om lige nøjagtig den teknologi aldrig blev forretningsmæssigt relevant - bl.a. fordi Apple på det tidspunkt ændrede forudsætninger for at kunne positionere en iPhone på et eksisterende wifi-netværk - så gav InfinIT-samarbejdet adgang til en kæmpe domæneviden. Det har ifølge Allan Mørch dannet grobund for, at de kunne forske i nogle andre retninger og afprøve nye teknologier, som så endnu mere interessante, skalerbare og relevante ud.

- Ud fra et videns- og forskningssynspunkt var det rigtig godt at være med på daværende tidspunkt. Vi har siden 2012 fordoblet eller tredoblet vores omsætning hvert år, så ud fra et forretningsperspektiv har det haft en indirekte effekt. I øst har vi både aktiviteter i Kina og Australien og i vest har vi San Francisco og Vancouver samt sådan cirka alle lande derimellem, forklarer Allan Mørch.

Specialister i digitale løsninger

Kernen i deres forretning handler om at hjælpe virksomheder med at booke møder og finde mødelokaler. I dag har de mere end 50.000 brugere på deres platform til mødebooking, de håndterer 2500 mødelokaler og deres kundeliste tæller flere af de største - både danske og internationale - virksomheder, herunder Nykredit, Red Bull, MT Højgaard, Ecco, Vestas samt kommuner som Aalborg, Skanderborg og Holbæk.

De fik især stor opmærksomhed i 2012, da CBS tog deres wayfinding-system i anvendelse på syv forskellige lokationer i København. De sidste par år har de haft mere end 250.000 brugere på systemet, og i dag sørger det for, at undervisere, studerende og andre kan finde vej til de mere end 300 undervisningslokaler, der er på CBS.

Siden har de introduceret en lang række andre og mere avancerede produkter, og de har i dag gang i flere store wayfinding projekter. Blandt andet på et kæmpe hospital i Miami, der hedder Jackson Health Systems,  hvor de har mere end 300 skærme med digital wayfinding kørende, og som er det primære wayfinding system på hospitalet.

Gav indsigt og adgang til domæneviden

Ifølge Allan Mørch har de ikke "kun” kunnet bruge den opsamlede domæneviden om indendørs positionering fra InfinIT herhjemme. Det har også skabt et godt afsæt for deres aktiviteter internationalt, og i 2013 åbnede de kontor i Atlanta i USA.

- Digital wayfinding er ikke den direkte årsag til, at vores forretning vokser. Men det har helt sikkert en indirekte effekt, og jeg vil i høj grad anbefale at være med i et netværk som InfinIT. Der er ingen tvivl om, at man får adgang til nogle kompetencer og ressourcer, som er enormt gode. Og så er det ligegyldigt, om man er startup eller har et stort projekt i en virksomhed, hvor man har behov for ekstern viden eller ressourcer, der kan hjælpe med at skyde et nyt produkt i gang, forklarer han.

Forskningsprojektet om indendørs positionering gav AskCody adgang til noget viden og forskning, som de så ikke selv skulle ud og finansiere og igangsætte.

Det var noget viden, som vi næsten fik serveret på et sølvfad, og som gav os mulighed for at afprøve nogle ting. At teknologien aldrig blev moden, er så én ting. Men vi fik stadig bekræftet at det var den ikke, og dermed skulle vi ikke selv igangsætte samme forskning for at komme frem til den konklusion. Det har været med til at støbe et fundament for vores domæneviden om indendørs positionering i virksomheden. Det er jo lige så godt at få afkræftet noget, som bekræftet noget. Det har været med til at spore os i en anden retning, forklarer han.

Har du nogle råd til andre virksomheder til, hvordan de kan bruge sådan et netværk?

- Netop når man skal i gang med et nyt projekt i en virksomhed, og hvis man ikke har de interne ressourcer og ekspertviden på området, giver det enorm god mening, fordi man får adgang til det. Man får afdækket et område, og uanset om det giver direkte eller indirekte værdi, er det i hvert fald en nem og god måde til at få adgang til den viden.

Og ellers bare spring ud i det. Det er klart, at det kræver at man kommitter sig, fordi man skal være opmærksom på, hvad man gerne vil have ud af det. Det kræver, at man bidrager og tager ejerskab i projektet. Men gør man det, så er resultat meget større end den investerede tid.


Om InfinIT

InfinIT er et landsdækkende innovationsnetværk for it, der bevæger sig i midterfeltet mellem forskere og virksomheder. Formålet med netværket er at bidrage til, at virksomheder får adgang til den nyeste viden om it og hjælp til at anvende den, mens forskere får mulighed for at prøve viden af i praksis og få input til nye forskningsområder. InfinIT er finansieret af en bevilling fra Styrelsen for Forskning og Innovation og drives af et konsortium bestående af: Alexandra Instituttet . BrainsBusiness . CISS . Datalogisk Institut, Københavns Universitet . DELTA . DTU Compute, Danmarks Tekniske Universitet . Institut for Datalogi, Aarhus Universitet . IT-Universitetet . Knowledge Lab, Syddansk Universitet . Væksthus Hovedstadsregionen . Aalborg Universitet

 

Kontakt
IT-byen Katrinebjerg

Åbogade 34

8200 Aarhus N
+45 70 27 70 12
.