Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2015 // Kamstrup: Det skal give mening

Kamstrup: Det skal give mening

Artikel

29-10-2015

Kamstrup: Det skal give mening

Kamstrup arbejder med big data og internet of things for at øge værdien af deres målere. Men teknologier gør i sig selv ikke noget. Det skal give mening, lyder budskabet.

I fremtiden vil flere forskellige produkter tale sammen ved at være online. Dermed vil virksomhederne kunne bruge big data til at forbedre produktet til nytte for kunden og producenten. Kamstrup arbejder allerede nu med fremtidens SmartMeters. Det vil betyde, at flere produkter vil kunne tale sammen i et digitalt økosystem.

– Vi arbejder på at forbinde vores SmartMeter med andre services. I fremtiden vil man kunne tegne en termisk profil på et hus meget tydeligt. Ved at bruge data fra SmartMeters sammen med data fra f.eks. DMI og BBR-registreret vil vi kunne give gode råd til husejerne. Hvis vi kan se, at en kunde taber meget varme, når det blæser fra vest, så kan vi anbefale kunden at undersøge tætningslister omkring vinduer og døre. Vi kan også give råd, hvis data viser, at en person har et højt forbrug i forhold til gennemsnittet, eller om der er skader på kundens fjernevarmeanlæg, fortæller Henrik Mørck Mogensen, der er Senior Vice President, Technology, i Kamstrup.

Kamstrup deltog i arrangementet Produktion af smarte produkter hos Alexandra Instituttet arrangeret i samarbejde med MADE projektet. I sit oplæg lagde Henrik Mørck Mogensen vægt på følgende tre overvejelser, man altid skal gøre sig, når man tænker smarte produkter:

1. Start med brugeren
Er det nye ekstra produkt ønskværdigt? Er der overhovedet nogen, der ønsker at købe det, vi udvikler? De nye teknologier tilbyder en masse muligheder, men når man har en hammer, ligner alt et søm. Vi lægger stor vægt på, at de nye teknologier skal give mening for brugerne. Derfor er det vigtigt at finde de rette kompetencer til at forstå, hvilke behov de har, og hvad de er villige til at give for det. Derfor skal man stadig overveje, om det giver økonomisk mening og selvfølgelig, om det man ønsker at udvikle er muligt.

2. Find de rette kompetencer
Teknologien giver ikke svaret på, hvad du skal udvikle, og hvad kunderne har brug for. Fokusér derfor på dine brugere og på, at det kan kræve andre kompetencer. Mange tænker, at det her laver vi selv. Men den tankegang er forældet. Lad være med det. Find de rette kompetencer og lad også gerne andre bruge dit data. Hvis brug af vores data kan øge vores produkt, ser vi fordele ved at forbinde det ud i et økosystem.

3. Tag sikkerhed alvorligt
Vi bruger Alexandra Instituttet til at lave en trusselsvurdering af vores systemer, som samler data ind, som vi skal passe ordentligt på. De identificerer eventuelle sikkerhedshuller, så vi kan få dem lukket.

 

Interview fra MADE Open Lab – den 8. oktober 2015

Henrik Mørck Mogensen, Senior Vice President hos Kamstrup fortæller om hovedpointerne fra sit oplæg til konferencen, og om hvorfor Kamstrup deltager i arrangementet.

Kontakt
IT-byen Katrinebjerg

Åbogade 34

8200 Aarhus N
+45 70 27 70 12
.