Søg
Close this search box.

Digital bæredygtig omstilling

Den grønne omstilling er værdifuld for danske hoteller

Der ligger et stort potentiale for hotelbranchen i at nytænke forretningsmodeller og ydelser, der nedsætter forbruget og øger bæredygtigheden i hoteloplevelsen. Men et nyt forskningsprojekt viser, at bæredygtighed i branchen er meget mere og andet end sparede antal kilowatt-timer: Det handler nemlig om omsorg for både miljøet og gæsten.

Hotelbranchen bliver ofte forbundet med stort strømforbrug, madspild, udledning af CO2 og kemikalier til vask og rengøring. Men mange danske hoteller imødekommer det stigende antal hotel- og konferencegæster, som efterspørger mere bæredygtige ydelser fra hotellerne.

Forskningsprojektet Grøn omstilling i hotelbranchen er netop nu i gang med at undersøge, hvilken værdi det egentlig giver gæsterne og de besøgende at bo og opholde sig på et bæredygtigt hotel. Samtidig undersøger projektet, om man kan inddrage gæsterne i den grønne omstilling på hotellet, og om man dermed kan få dem til at tage nye, grønne vaner med sig hjem.

Resultater fra projektet viser, at omsorg for gæsterne, kommunikation i øjenhøjde og inddragelse af medarbejderne i den grønne omstilling blot er nogle af de områder, hotellerne skal fokusere på for at lykkes med grøn omstilling. Det grønne islæt og bæredygtighed er nemlig et af de parametre, et hotel kan differentiere sig positivt på, hvis det vel at mærke gøres med personlighed, troværdighed og overbevisning, viser projektet.

Nudging, videoer og malebøger
Som en del af projektet forsøger man sig med en række prototyper, der skal afprøve resultaterne. Herunder en ’nudgende’ installation, der skal gøre det mere indbydende og motiverende at tage trappen i stedet for elevatoren; en samling af informerende videoer, der skal cirkulere internt blandt de ansatte med det formål at klæde dem på i forhold til at fortælle gæsterne hotellets grønne historie, samt en opgave- og malebog til besøgende børn, som kan inspirere familierne til en grønnere adfærd, når de kommer hjem fra hotellet.

Sammen med HORESTA og Aarhus Universitet har vi med hotelkæden Guldsmeden Hotels og det bornholmske hotel Green Solution House sat os for at dokumentere de positive effekter, det giver at være et grønt hotel – såvel udadtil mod gæsterne og indadtil mod medarbejderne.

Økologi og bærdygtighed er velegnet til hotelbranchen
Omfanget af rejser, udenlandske konferencer og overnatninger er steget markant og vil fortsætte med at stige. Denne udvikling er med til at øge indtjeningen, skabe flere arbejdspladser og nye forretningsmuligheder for hotelbranchen. Udviklingen har dog en slagside.

“Flere indenlandske og udenlandske hotelgæster og turister kan give en øget miljøbelastning, medmindre det gøres på en smartere måde. Det er derfor vigtigt, at netop hotelbranchen udvikler og forbedrer deres ydelser i forhold til mere grønne løsninger og alternativer,” siger Mikal Holt, der er miljøchef hos brancheforeningen for hotel- og restaurationsbranchen HORESTA.

Hos hotelkæden Guldsmeden Hotels har den grønne vej dog været helt naturlig at gå, fortæller pr- og kommunikationschef Kirsten Aggerborg:

“Vi er i en branche, der ikke just er kendt for at være grønne fanebærere, hvorfor vi også synes, vi skal anstrenge os ekstra meget. Derfor er hele vores koncept bygget på bæredygtighed og tanken om, at vi gør mere godt end ondt, når det kommer til vores omverden. Vi bestræber os på, at vi kan stå inde for alle de valg, vi tager – helt ned i petitesser som valg af affaldsposer, der er let nedbrydelige, til indkøb af genbrugsmøbler, ligesom vores mad er næsten 100% økologisk. Det er jo mange affaldsposer, mange møbler og mange croissanter, det drejer sig om, når du driver et hotel.”

Kirsten Aggerborg fortæller, at Guldsmeden Hotels er gået med i projektet Grøn omstilling i hotelbranchen, fordi man gerne vil være klogere på, hvilken værdi alle deres anstrengelser egentlig giver:

“Vi kan allerede nu se, at de tiltag, vi gør, opfattes rigtig positivt af gæsterne og giver det indtryk af omsorg for både dem og miljøet, vi gerne vil videreformidle. Vi kan se, vores ideer virker, og det er dybt motiverende,” siger hun og understreger, at det er en ambition for hotelkæden at bringe den nye viden videre til andre i branchen.

Det grønne skal komme indefra
Resultaterne fra undersøgelsen viser, at ledelsen skal gå forrest i den grønne omstilling, for det er deres engagement, der skal bane vejen for de grønne initiativer. Når først den grønne linje og tanke er plantet hos medarbejderne, er det dem, der løfter den videre.

Undersøgelsen viser nemlig tydeligt, at motivation af medarbejderne i forhold til involvering og medejerskab i de grønne løsninger er et centralt kriterium for succesfuld grøn omstilling. Samtidig skal de bæredygtige initiativer man igangsætter ikke blive til en ‘løftet pegefinger’ for gæsterne, men skal i stedet opfattes som en grøn omsorg, som hotellerne viser deres gæster.

Det er direktør for Green Solution House og partner i projektet, Trine Richter, også meget enig i:

“Hos os møder gæsterne ikke påbudsskilte om at slukke lyset eller bruge færre håndklæder. Det hele kører bag kulisserne, og vores gæster skal ikke belemres med fakta om spildevand og CO2-kvoter – medmindre de spørger. For så fortæller vi meget gerne om alle vores bæredygtige tiltag,” siger Trine Richter, hvis hotel også har specielle værelser, der viser energiforbrug mv. til særligt interesserede gæster. Og dem er der faktisk en del af.

Videnspredning
Alle de erfaringer og den viden, projektet har skabt, bliver integreret og formidlet hos de medvirkende hoteller. Det sker via guidelines til hotellerne samt prototyper og værktøjer til, hvordan hoteller lettere og mere effektivt kan starte og fortsætte deres ‘grønne rejse’ og hurtigere høste frugterne heraf. Efterfølgende deler partnerne viden og erfaringer ved en række videnspredningsseminarer.

Projektet Grøn omstilling i hotelbranchen er støttet af Innovationsnetværket Smart Energy.

Del dette:

Formular indsendt!