Digital sundhed
App skal hjælpe patienter efter knæoperation
Mange tusind patienter om året får kunstigt knæ, knæoperationer og benforlængelser. Den efterfølgende kontrol er tidskrævende og kan være overflødig for patienter med normale forløb. Ortopædkirurgerne på Aalborg Universitetshospital ønsker at kontrollere smartere og opspore komplikationer tidligere. Sammen udvikler vi løsninger, så sundhedspersonalet kan få bedre indblik og patienterne et bedre forløb.
Når en patient går til kontrol, får sundhedspersonalet et øjebliksbillede af patientens tilstand. Når der derimod løbende opsamles data fra patienten, får de et langt mere nuanceret helhedsbillede.
I samarbejde med ortopædkirurgerne har vi udviklet en app, så både patient og sundhedspersonale kan følge med i, hvor meget patienten bevæger sig, og hvordan det hænger sammen med patientens humør og smerter.
“Jo tidligere vi kan opspore en infektion eller ordinere ekstra genoptræning med en fysioterapeut, desto bedre bliver patientens forløb,” siger Rikke Emilie Kildahl Lauritsen, forskningsassistent på Aalborg Universitetshospital.
Større indsats skal løfte sundhed og velfærd
I dag har næsten alle borgere i Danmark en smartphone, og en stigende andel bruger også smartwatches. Via de komponenter, vi har udviklet, kan man relativt let bygge apps og løsninger tilpasset specifikke sygdomsområder.
For ortopædien er det f.eks. relevant at vide, hvor mange skridt patienten går, suppleret med deres korte svar på appens daglige spørgsmål om deres humør og smerteniveau.
Der er således tale om en opsamling af både de data, appen objektivt måler, f.eks. skridt, og patienternes subjektive input, f.eks. smerte. Sammen er begge typer data uvurderlige for at få en bedre forståelse for og overblik over patienternes rehabilitering.
Projektet er en del af et større samarbejde mellem Teknologisk Institut og os. Vi undersøger, hvordan borgerskabte data og nye teknologier kan løfte sundhed og velfærd.
Patient-rapporterede data sætter borgeren i centrum
Formålet med knæ-appen og de generelle komponenter er ikke, at sundhedspersonalet kan overvåge patienterne på afstand, men at de kan få et mere nuanceret indblik i patienternes liv – både hvordan det går med behandlingen, og hvordan patienterne har det.
Ifølge vores Principal Software Architect Michael Christensen er det essentielt, at borgerne er involveret i deres egne forløb. ”Det handler jo netop om, at patienterne også selv kan komme til orde og give udtryk for, hvordan de har det, om de har smerter, og om de er i godt humør.”
”Lige nu arbejder vi med at udvide appen, så vi via AI kan måle patienternes ledbevægelighed i knæet på en video, som de optager hjemme. På den måde udvider vi løbende de teknologiske byggeklodser, som kan bruges til at bygge nye løsninger, der forbedrer patienternes forløb og dagligdag.”