Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

Digitale forandringsprocesser

Nej, I skal ikke ud på en spændende rejse; I skal omstille jer igen og igen og igen

Rasmus Bækby, Manager – Business Innovation

I år kårede DJØFerne ‘rejse’ til årets mest forhadte ord – vel at mærke i arbejdssammenhæng, som når organisationen står foran en forandringsproces, og ledelsen kalder det for ‘en spændende rejse’. Det er forståeligt, at metaforen er forhadt, for ikke alene er det irriterende at bruge feriemetaforer om arbejdskrævende processer; det er også misvisende.

At kalde en omstillingsproces for en rejse får det til at lyde, som om digitale forandringsprocesser er en kort og festlig gap-sejltur fra en statisk actual-tilstand til en lige så statisk target-tilstand.

Sandheden er, at vi i dag hele tiden forandrer os. Når vi har nået ét mål, er der kommet nye teknologier eller nye markedsforhold eller nye regler, og så skal vi i gang med den næste omstillingsproces.

Nye teknologier kræver omstilling
Når jeg rådgiver organisationer om digitale forandringer, ser jeg ofte, at det er transformationsdelen, der giver udfordringerne, ikke selve teknologien. Digital omstilling kræver et nyt mindset, hvor alle er forberedt på det næste, uforudsigelige nye. Det betyder, organisationerne skal være indstillet på, at de hurtigt og effektivt skal kunne udføre forandringer.

Teknologi ændrer nemlig den måde, I driver forretning på. I er i en løbende forandringsproces, og selvom det ikke burde være en stor overraskelse, kræver det en stor omstilling for alle i organisationen.

Nye teknologier ændrer betingelserne for at drive forretning – og det på en måde, hvor jeres kunders, partneres og medarbejderes forventning til jer ændres markant.

Men hvordan gør man så helt konkret? Her er mine seks råd til, hvordan I kan blive bedre til konstant forandring:

  1. Husk, at det er lysten, ikke angsten, der driver værket. Lad være med at bruge dommedagsmetaforer og sige, at I skal følge med udviklingen for ikke at blive hægtet af. Det er sjovere og uendeligt meget mere inspirerende at være nysgerrig og på forkant. Find lysten til at lære hele tiden.
  2. Sørg for, at jeres strategi kan hjælpe jer med kontinuerligt at tilpasse jer til et miljø i konstant forandring. Undgå at lave 5-års-planer til glæde for bestyrelsen; lav en strategi, der guider jer i hverdagen. I kan lade jer inspirere af tilgangen i startup-miljøerne, og hvordan de laver strategiplaner.
  3. Sæt tech og trend scouting i system. Afsæt ressourcer og lav en plan for, hvordan I kan opfange ændringer i jeres omverden – og i jeres økosystem. Sørg for at se på jeres konkurrenter, som måske også er jeres næste partner.
  4. Arbejd med det, I har. Acceptér, hvor I er nu og sæt realistiske mål med udgangspunkt i det, I allerede ved. Lav dataanalyser på tværs af afdelinger, kombiner datakilder og få indsigt i hinandens forretningsområder.
  5. Arbejd med lav risiko og i små skridt. Tag det næste innovative skridt i små iterative loops. I skal leve med, at det er usikkert, hvad der kommer ud af det. Derfor skal I lave små eksperimenter, men følge dem til dørs.
  6. Husk, at al forandring kræver den øverste ledelses opbakning. Hvis indsatsen ikke er forankret på det rette niveau i organisationen – og med ledelsens opbakning – så dør den. 

I Tech Management har jeg skrevet mere om, hvordan I kan blive bedre til at arbejde med forandring her og også her.

Rasmus arbejder i krydsfeltet mellem teknologi, digital forretning og mennesker. Han har et solidt fundament for at kunne afdække kunde- og brugerbehov i en forretningsmæssig kontekst. Så hvis du ønsker dyb forståelse af forretning, teknologiske platforme og medier samt et indgående kendskab til organisationer og udviklingsprocesser, er Rasmus ham, du skal alliere dig med. Du kan fange Rasmus på rasmus.baekby@alexandra.dk.

Del dette:

Formular indsendt!