Søg
Close this search box.

5. december 2024

Sådan får I chatbotten til at forstå jeres kunder

På dette webinar tager Jesper Rosleff jer gennem 30 hæsblæsende minutter om jeres muligheder med danske sprogmodeller, der kan omsætte tale til tekst. Kom og hør, hvad I kan bruge et nyt dansk tale-datasæt til.

Om webinaret

Hvad kan I bruge nyt dansk tale-datasæt til?

For at taleteknologier fungerer optimalt, kræver det store datasæt, og her har et lille sprog som dansk haltet bagud. 

Derfor har Alexandra Instituttet i samarbejde med en række partnere nu indsamlet omkring 375 timers dansk tale, hvilket svarer til lidt over en tredjedel af de 1.000 timers dansk tale, som skal udgives i alt. Det bliver dermed det største danske tale-datasæt, der er udgivet til dato, som samtidig giver en bred repræsentation på tværs af køn, alder samt de dialekter og accenter, som vi har i Danmark.

Virksomheder har allerede vist interesse for det til  transskribering – eller til høreapparater. En virksomhed kan se et optimeringspotentiale, fordi dens chatbot indtil nu kun har forstået 1/10 af kundernes forespørgsler. 

Kom og hør, hvad din virksomhed kan bruge et dansk tale-datasæt til. 

Målgruppe

Hvem kan deltage?

Alle med interesse for at høre om, hvad sprogmodeller er, og hvordan de kan anvendes i praksis.

Udbytte

Det får du med hjem

Webinaret giver dig indsigt i, hvad sprogmodeller er, og hvordan I bruger de modeller, der faktisk forstår jeres danske kunder trods forskellige dialekter og alder.

Dansk taleteknologi kan anvendes på en lang række områder

Over de seneste to år har danskere fra hele landet doneret deres stemme til tale-datasættet, som skal forbedre brugen af dansk taleteknologi. Det er en teknologi, som er i global vækst, og som kommer til at forbedre stemmestyrede hjælpemidler til fx ældre og borgere med synshandicap.

Andre muligheder er:

  • Effektivisering af rutineopgaver.
  • Diktat af sundhedsjournaler eller automatisk dokumentation af samtaler.
  • Bedre maskinoversættelse mellem dansk og andre sprog.
  • Bedre digital oplæsning i fx GPS eller offentlig transport.
  • Voice- og chatbots til  it-hjælp som fx nulstilling af passwords eller navigation på hjemmesider.
Et af de unikke aspekter ved datasættet er, at det har en bred repræsentation af hele landet, hvor de datasæt, der tidligere har været udgivet, har været relativt små. Med modellen, der kan rumme flere sproglige nuancer, kan en virksomhed eller myndighed indfri det potentiale, der er med fx automatisk journalisering.
Dan Sattrup
Senior AI Specialist, Alexandra Instituttet

kontakt

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Jesper

Jesper Rosleff
Business Development Manager
+45 20 85 90 20
jesper.rosleff@alexandra.dk

Andre events

Måske kunne disse events også have din interesse:

Arrangement

Nordic Translation Industry Forum 2024

18. – 20. NOVEMBER 2024 · MALMÖ
På denne konference for sprogbranchen kan du møde Torben Blach i en paneldebat med temaet: ‘AI for all: panel discussion on LLMs and SMLs supporting Northern Europes linguistic diversity.’

Læs mere »
Arrangement

Kunstig intelligens i advokatbranchen

28. NOVEMBER 2024 · AARHUS
Hvordan får både advokatbranchen og klienterne udbytte af AI? Kom til seminar hos DLA Piper, og mød bl.a. AI-ekspert Jens Kaas Benner, der taler om store sprogmodeller – og hvorfor vi har brug for en sprogmodel med danske juridiske tekster.

Læs mere »

Formular indsendt!