Søg
Close this search box.
Søg
Close this search box.

Sundhed og velfærd

Hvorfor ny teknologi sejrede på stueplan og blev udfordret på første

”Teknologien fungerede supergodt på plejecenterets stueetage og ikke særlig godt på første sal. Det er de samme borgere, samme teknologi, samme organisering, de samme ledere, den samme implementering – og det var det jo så alligevel ikke, viste det sig.”

Disse ord stammer fra John René Lauritzen, der er Sekretariatschef for Social og Sundhed i Favrskov Kommune. Han bad om hjælp til at få løst implementeringsmysteriet. ”Dér, hvor det kan være svært, er dér, hvor Alexandra Instituttet har hjulpet os rigtig meget: Det er helt inde i borgerens hjem, helt ude på gangen på det enkelte plejecenter.”

Succes på stueplan; forbehold på 1. sal
Favrskov Kommune havde købt vendemadrasser, der vender borgerne automatisk, så de undgår liggesår. Normalt vendes borgeren manuelt flere gange i løbet af natten, og det forstyrrer nattesøvnen. En vendemadras svajer fra side til side i et så langsomt tempo, at søvnen ikke forstyrres, men liggesårene undgås.

”Hvordan kan teknologien virke på stueetagen og ikke på første sal? Det var jo spændende,” ivrer John René Lauritzen. ”Guldet ligger nogle gange i detaljen og i det helt praksisnære, og det er antropologerne fra Alexandra Instituttet rigtig gode til at få øje på.”

De opdagede, at det havde stor betydning, at der på stueetagen var afholdt et opstartsmøde, hvor medarbejderne blev instrueret, prøvede vendemadrassen og kunne stille spørgsmål og lufte bekymringer. På første sal havde mødet været planlagt, men var blevet udskudt, så teknologien kom først.

Det gjorde, at der var begyndt at gå historier om, at den ikke virkede, fortæller han. ”Den gode instruktion var kommet på bagkant og for sent, så man havde formet historierne om teknologien på forhånd og var kommet lidt bagude på point fra start.”

Alle elsker meningsfuld teknologi
”Vi har i højere grad fået øjnene op for vigtigheden af medarbejdernes rolle, når vi skal implementere teknologi. Og vigtigheden af de fortællinger, der omgiver teknologierne,” understreger John René Lauritzen.

”At medarbejdere er teknologiforskrækkede, den køber jeg simpelthen ikke. Når vi ikke bærer os helt klogt nok ad, når vi implementerer, kommer man bagud på point i medarbejderflokken. Det er simpelthen så dumt,” mener han. ”Hvis medarbejdere kan se, at en teknologi løser et konkret problem her og nu, så sænkes barriererne.”

Det gode råd: Gør det grundigt
Han advarer mod at gabe over for mange teknologier på én gang og anbefaler i stedet at udvælge nogle få og implementere godt. ”Så kommer vi måske kun til at indføre en enkelt eller to teknologier på et år; til gengæld skaber vi resultater og gør noget både for medarbejdertrivsel, kvalitet og for effektiviseringen.”

Der er i dag masser af gode og velafprøvede teknologier på markedet, som kommunerne kan bruge, mener han. ”Så kunsten ligger i den gode implementering. Hvor de faglige ledere føler ejerskab, og hvor teknologien gradvist masseres ind i borgernes og medarbejdernes dagligdag. Implementeringshåndværket er nøglen.”

Del dette:

Formular indsendt!