
AR/VR
Topsoe implementerer extended reality: “Vi er spændte på at udforske mulighederne”

- september 14, 2023

Kaspar Rosengreen Nielsen
Principal Software Architect
At oplære medarbejdere tager tid – og kan være afhængig af, at der kun er få specialister til at stå for oplæringen.
“Vi ønsker at bruge nye teknologier som augmented reality til at mindske den samlede oplæringstid, og ved at bruge disse teknologier bliver vi mere systemafhængige end afhængige af mennesker.”
Amit Prasad, Specialist i digitaliseringsenheden hos Topsoe
Topsoe udvikler teknologi, katalysatorer og tjenester til energiomstillingen og producerer mere end 30.000 tons katalysatorer om året. Topsoe deltager i et MADE-forskningsprojekt, der har til formål at undersøge og implementere extended reality-værktøjer til oplæring af medarbejdere.
30 procent hurtigere oplæring – uden behov for instruktører
I projektet hjælper Alexandra Instituttets eksperter Topsoe ved at udvikle en augmented reality-version af rengøringsvejledningen til en tablet maskine. Denne del af projektet arbejder med on-site uddannelseseksperter og er lidt længere fremme.
“Vedligeholdelsesprocessen som helhed er ret kompleks og skal udføres regelmæssigt. Processen består af omkring 30 trin, der skal udføres i en bestemt rækkefølge. Og derfor er det en god idé at få bygget en augmented reality-applikation til denne maskine,” siger Prasad.
Når en operatør hos Topsoe skal rengøre maskinen, kan de tage deres telefon op, holde den op foran maskinen, og så vises et overlay af virtuelle AR-instruktioner.
“Ved at bruge denne type applikation kan vi eliminere instruktørernes tid med 100 procent. Og for operatører, som skal oplæres, kan vi reducere oplæringstiden med 30 procent,” forklarer Prasad.
Telefonversionen er mere velkendt
I løbet af projektet har Alexandra Instituttets ekspertteam lavet to versioner af augmented reality-instruktionerne: En til HoloLens og en til tablet eller telefon.
“Med HoloLens ved operatørerne måske ikke, hvordan de skal interagere med systemet. Så det kan være svært for dem at komme i gang, mens det vil være meget lettere for dem at bruge en telefon, fordi de allerede kender de grundlæggende måder at interagere med telefonens system,” forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect i Alexandra Instituttet, og tilføjer, at selvom telefon- og tabletsystemet er den foretrukne version blandt Topsoes operatører lige nu, kan HoloLens-versionen meget vel indhente den i fremtiden, når teknologien modnes og bliver mere udbredt.
VR-træning og haptisk feedback
Parallelt med udviklingen af AR-løsninger undersøger MADE-ph.d. Chiwoong Hwang på Aarhus Universitet mulighederne for fjerntræning ved brug af virtual reality, og hvordan man integrerer haptisk feedback i løsningen.
VR-træning er især nyttigt for helt nye brugere af maskinen, mens AR-løsninger er mere relevante for brugere, som måske er på et mellemliggende niveau og kun har brug for hjælp til at sikre, at alle trin i processen er blevet fulgt.
Men for at gøre virtual reality-træningen så virkelighedsnær som muligt, arbejder Chiwoong Hwang med at integrere en følelse af vægt og tekstur gennem såkaldt haptisk feedback.
“Vi får ikke kun ny information gennem vores syn. Vores forståelse af et æble afhænger for eksempel også af form, vægt og tekstur,” forklarer Hwang.
Indtil videre har han testet forskellige typer af haptisk feedback og med held arbejdet med forsinkede bevægelser i VR for at skabe en følelse af vægt. Se videoen herunder:
Hans næste skridt bliver at arbejde på at skabe en taktil fornemmelse i VR-træningen, hvilket betyder, at det f.eks. vil være muligt at mærke, om en overflade er glat og ren eller ej.
MADE-forskningsprojekt
Forskningsprojektet er en del af MADE FAST-forskningsplatformen. Du kan læse mere om platformen her.
Partnerne i projektet er: Topsoe, SynergyXR, Alexandra Instituttet og Aarhus Universitet.
Projektet blev igangsat i marts 2020.
Topsoe
Topsoe blev grundlagt i 1940, og virksomheden udvikler og leverer dekarboniseringsteknologi, katalysatorer og services til energiomstillingen.
Topsoes mission er at hjælpe partnere og kunder med at opnå deres mål for dekarbonisering og emissionsreduktion, herunder inden for sektorer som luft- og skibsfart samt produktion af råmaterialer.
Topsoe har hovedkontor i Danmark og over 2.400 medarbejdere, som betjener kunder over hele verden.
Vores mest læste indlæg
bliv klogere på tech
Relateret viden

Forklaringer som vejen til bedre modeller
Når vi taler om forklarlig kunstig intelligens, så er omdrejningspunktet tit, hvordan vi får forklaret computerens beslutningsproces, så alle kan forstå det. Det er dog ikke kun i teknologiens møde med slutbrugeren, at forklaringer har værdi. Når vi udvikler ny teknologi, kan forklaringer illustrere, hvordan en model vægter data i sin beslutning, og herunder hvad der måske vægtes uhensigtsmæssigt. Den information kan så bruges til at justere sammensætningen af den data, vi træner på og selve træningsprocessen, så vi kan forbedre vores model.

Tænk stort men start småt – Kom godt i gang med AR/VR med en billig prototype!
Nye teknologier som virtual reality og augmented reality bliver tit forbundet med de store it-giganters vilde visioner. Men når en af Apples største afdelinger beskæftiger sig med AR, er det i virkeligheden, fordi det bliver allemandseje inden for en nær fremtid. Når nye teknologier rykker, sker det i en vekselvirkning mellem, at virksomheder bliver mere digitale og teknologierne klar til at blive anvendt.