kom godt i gang

Tænk implementering ind fra start, så I ender med en løsning i brug!

Jakob Fredslund

Jakob Fredslund

Senior Solution Architect, PhD

Når medarbejdere eller ledere af en virksomhed står med et problem, tænker de oftere end tidligere over, om de kan løse udfordringen med digitalisering. Der er mindst to grunde til, at I skal digitalisere. Denne ene er, at I ønsker at gøre en eksisterende arbejdsgang mere effektiv. Den anden, at I gerne vil gøre noget, som I ikke har midlerne til at kunne i dag. 

Mit råd er i begge tilfælde: Tænk implementering ind fra starten og sørg for at overveje, hvem der skal bruge løsningen. I skal sikre jer, at den viden, brugerne allerede har, bliver tænkt med, så I viser respekt for de mennesker, der har opbygget domæneforståelsen, og systemet ikke foreslår noget dumt. 

Det kan være svært at få mennesker fra forskellige verdener til at forstå hinanden, og der kan godt være et stykke vej mellem dem, der har problemet og dem, der kan løse det med teknologi. Derfor er det en vigtig funktion at sætte dem, som har problemet, sammen med de specialister, der kan vælge de rigtige teknologier til at løse problemet.  

Og undgå for alt i verden at ende med en løsning, som ingen bruger. Måske kommer løsningen til at løse et problem, der ikke var der, eller måske vil brugerne ikke bruge løsningen, fordi problemet ikke var stort nok, eller systemet er for svært at bruge. 

Fast track innovation er en måde at inddrage brugerne og teste jeres ide til færdig it-løsning – der får succes.

Få brugerne med ombord fra start !

Forestil dig en planlægger, hvis job er at lave gode planer og serviceydelser, som selv synes, at vedkommende gør det meget godt. Men måske kunne det alligevel gøres endnu bedre ved at automatisere det. Medmindre brugeren ikke kan finde ud af at bruge det, eller systemet foreslår løsninger, der ikke kan bruges.  

Man skal høre brugerne og få dem med ombord. Hjælp med at forme vejen til forståelse, så problemet forstås fra begge sider, og hvordan løsningen skal være. På den måde vil løsningen ikke forstyrre den måde, de tænker på og den måde, det skal passe ind i deres opgave men i stedet støtte op om det og dermed give værdi. 

Den digitale planlægningstavle PlanA er blevet til efter grundige forudgående undersøgelser af hjemmeservicesektorens behov:

It-system til dynamisk planlægning

PlanA er en digital løsning, der giver medarbejdere i hjemmeplejen overblik over deres daglige opgaver, ruteplaner og besøg

I skal sikre jer, at den viden, brugerne allerede har, bliver tænkt med, så I viser respekt for de mennesker, der har opbygget domæneforståelsen, og systemet ikke foreslår noget dumt.

Løsningen, du laver, behøver ikke nødvendigvis være skræddersyet, men det giver de bedste muligheder. Samtidig bliver kommunikationsopgaven mindre, hvis man ikke helt lavpraktisk skal forklare, hvordan deres hverdag bliver nemmere. Man skal nærmest tænke i økosystemer og ikke ”bare” i løsninger.

Skal vi sammen udvikle en løsning, der får succes i praksis, så tag gerne fat i mig: jakob.fredslund@alexandra.dk

bliv klogere på tech

Relateret viden

Tænk implementering ind fra start, så I ender med en løsning i brug!

Når medarbejdere eller ledere af en virksomhed står med et problem, tænker de oftere end tidligere over, om de kan løse udfordringen med digitalisering. Der er mindst to grunde til, at I skal digitalisere. Denne ene er, at I ønsker at gøre en eksisterende arbejdsgang mere effektiv. Den anden, at I gerne vil gøre noget, som I ikke har midlerne til at kunne i dag. 

Tænk stort men start småt – Kom godt i gang med AR/VR med en billig prototype!

Nye teknologier som virtual reality og augmented reality bliver tit forbundet med de store it-giganters vilde visioner. Men når en af Apples største afdelinger beskæftiger sig med AR, er det i virkeligheden, fordi det bliver allemandseje inden for en nær fremtid. Når nye teknologier rykker, sker det i en vekselvirkning mellem, at virksomheder bliver mere digitale og teknologierne klar til at blive anvendt.

Bliv klar over, hvor sikre – eller usikre – I er 

Når jeg taler med folk i branchen, så hører jeg tit, at ’sikkerhed skal være en konkurrenceparameter’. Jeg ville ønske, det allerede var tilfældet, for det ville betyde, at virksomheder handlede med rettidig omhu – dels for at stå stærkt, dels fordi det så ville betyde forskellen på at blive valgt til eller fra af kunderne.

Du kan altid tage kontakt

I tvivl om hvordan du kommer videre, og hvem du skal kontakte? Skriv til os her. Vi vender tilbage inden for 24 timer.

Formular indsendt!

Formularen er indsendt!