Alexandra Instituttet A/S // Cases // Vi hjælper museer og turistattraktioner med at blive mere attraktive

Vi hjælper museer og turistattraktioner med at blive mere attraktive

Case

Vi hjælper museer og turistattraktioner med at blive mere attraktive

Attraktionstjek på Strandingsmuseum St. George

Vi gennemførte i sommeren 2013 et attraktionstjek på Strandingsmuseet for at danne mere viden om gæsternes oplevelser og adfærd.

Strandingsmuseum St. George ønskede at få mere viden om gæsternes oplevelser og adfærd på museet. Derfor gennemførte Alexandra Instituttet i sommeren 2013 et attraktionstjek på Strandingsmuseet.

Strandingsmuseum St. George i Thorsminde viser fund og beretninger fra den jyske vestkyst. Den største samling og udstilling af fund vedrører en af de værste skibskatastrofer i historien, hvor to engelske orlogsfartøjer St. George og Defence gik på grund på kysten ud for Thorsminde i en orkan juleaftensdag 1811. Næsten hele besætningen på de to skibe omkom - i alt 1408 - kun 17 personer overlevede forliset.

Strandingsmuseet rummer også historien om ombygningen af redningsvæsenet på vestkysten, fortalt i udstyr, fund og beretninger, og der er materialer, videoer og billeder fra mange af de seneste års strandinger ved vestkysten. Der er også en særlig udstilling om 1. verdenskrigs største søslag, Jyllandsslaget, der foregik langs den jyske vestkyst 31.maj 1916.

Et attraktionstjek er et koncentreret forløb, der kombinerer observationer og interviews, som på få dage kan give turistattraktioner og museer indsigt og forståelse, der supplerer de traditionelle spørgeskemabesvarelser med observation af gæsters faktiske adfærd og holdninger. Det tilføjer som regel overraskende nye indsigter og anderledes perspektiver, som kan give attraktionen grundlag for justeringer og forbedringer.
Generelt fokuserer observationer og interviews på, hvad der virker og hvad der ikke virker. Et vellykket attraktionstjek kræver fokusering, og vi udvælger sammen med jer, hvilket fokus tjekket skal have.

Et attraktionstjek kan typisk indeholde følgende aktiviteter:

  • Formøde – baggrund og aftaler om fokusering/tematisering af observationer og interviews
  • Gennemgang af hjemmeside og markedsføringsmateriale
  • Observation og korte interviews
  • Analyse og sammenfatning af resultater og ideer
  • Mundtligt oplæg – eller evt. mindre rapport

Læs mere i artiklen Eva og John er turistspioner (fra magasinet midt 01-11).

Vi fokuserede bl.a. på gæsternes bevægelser rundt på museet, hvor stopper de op, hvor går de hurtigt videre, hvad taler de om indbyrdes, bliver familier/grupper sammen eller deler de sig, er der forskel på mænds og kvinders brug af museet, og hvordan bruger børn de særlige børneaktiviteter. Observationer blev suppleret med korte åbne interviews, hvor gæsterne gav deres egne beskrivelser af oplevelserne og af motivationen bag besøget.

Observationer og interviews blev analyseret og resultaterne formidlet til museet i form af episoder, som er små historier med typiske situationer og adfærdsbeskrivelser. På den måde fik museet et anderledes indblik i, om den opbygning og formidling der var i hele museet og i de enkelte udstillingselementer fungerede som tilsigtet.

På baggrund af analyserne er der blevet skabt grundlag for både umiddelbare justeringer i opbygningen af udstillinger til mere langsigtede og grundlæggende overvejelser om tilrettelæggelse af udstillinger, temaer og forløb.

I projektet samarbejdede vi med Strandingsmuseum St. George.

Har din vision brug for et afgørende teknologisk løft?

Skal vi hjælpe dig?

Kontakt
Distinguished Organisation Analyst, New Ways of Working
People, Technology and Business Lab
+45 23 38 20 52
Profilbillede af Eva Bjerum Se profil
.