PlanA

Case

PlanA

It-system giver mere dynamisk planlægning i hjemmeplejen

Tidligere kunne det godt være et puslespil at få planlagt ruterne. Men i dag får vi et bedre overblik og kan optimere ruteplanerne […] Vi opnår dermed en betydelig besparelse.

Hans Torp, Dan Ren Service

Det digitale planlægningsværktøj PlanA er blevet til efter grundige forudgående undersøgelser af hjemmeservicesektorens behov, bl.a. via dialoger med DI Service og Dansk Erhverv samt brugerstudier hos to private leverandører i hver sin ende af landet. Analysen viste, at især manglende overblik og koordinering er blandt de største tidsrøvere for hjemmeservicefirmaerne. PlanA giver et visuelt og intuitivt overblik over daglige opgaver, ruteplaner og besøg samt en meget mere fleksibel administration og meget mindre af den.

 

 

Startdato 02-10-2015

PlanA er bygget op, så det afhjælper præcis de udfordringer, der er beskrevet ud fra de forudgående undersøgelser. Systemet består af en trykfølsom storskærm – et smartboard eller tilsvarende pc-løsning, der er forbundet med de kørende medarbejderes mobiltelefoner. Systemet gør det nemt at indarbejde ændringer i besøgsplaner og ruter og understøtter planlæggerens arbejde med forslag og beslutningsstøtte på en overskuelig måde. Ligesom kommunikationen mellem medarbejderne ‘i marken’ og kontoret flyder langt nemmere med den integrerede forbindelse mellem smartboardet og mobiltelefonerne.

PlanA hjælper til en nemmere dagligdag gennem bedre planlægning:

  • Intuitivt overblik
  • Koordinering via app
  • Nemt at ændre i planen
  • Dynamisk beregning af kørsel
  • Nem håndtering af faste aftaler

PlanA fungerer som en digital overblikstavle på planlæggerens skærm, der er tæt integreret med medarbejdernes smartphones. Den daglige planlægning kan foregå overskueligt, effektivt og trygt. Med musen flyttes besøg mellem forskellige ruter, mens konsekvenser vedrørende køretider og aftaleopfyldelse løbende beregnes.

Ændringer kommunikeres automatisk til en kalender på servicemedarbejderens smartphone, og medarbejderen kan her acceptere nye besøg og dele praktiske oplysninger om en borger, både med planlæggeren og på tværs af besøg med øvrige kollegaer.

Læs mere om PlanA og brugerinddragelse i forretningsudvikling i denne artikel fra Altinget: Derfor skal brugerne med i forretningsudvikling.

PlanA er et godt eksempel på den form for brugerdreven innovation, vi arbejder med i Alexandra Instituttet. Vi startede med at observere den daglige arbejdsgang og mødet med kunderne, og her fandt vi hurtigt ud af, at det, der stressede plejere og hæmmede organisationens effektivitet, var en uhensigtsmæssig planlægning af dagligdagen. Læs mere i denne rapport. Både plejere på farten og planlæggere på kontoret manglede et godt visuelt overblik af aftalerne, siger Eva Bjerrum, som er en af de medarbejdere fra Alexandra Instituttet, der har været med til udviklingen af systemet.

Tidligere skulle de administrative medarbejdere dykke ned i flere forskellige systemer for at hente vidt forskellige informationer, når planer skulle ændres, eller når der opstod uregelmæssigheder. Det, vi har lavet, er et intuitivt brugerinterface, der giver medarbejderne det ønskede overblik baseret på de specifikke opgavekrav, som skal opfyldes hos borgeren, siger Tejs Scharling, som har ansvaret for den tekniske udvikling af prototypen i Alexandra Instituttet.

 

Systemet er i drift blandt flere hjemmeservicevirksomheder. Deres oplevelser giver ny viden, som systemet bliver udviklet til at understøtte:

  • Hvordan bevarer de overblikket i en hektisk hverdag?
  • Er det besværligt at lave ændringer i dagens program, når en medarbejder er blevet syg?
  • Er alle kundeaftaler overholdt og ingen borgerbesøg glemt i skyndingen?
  • Bruger de meget tid i telefonen på at koordinere med medarbejdere?
  • Kunne de spare kørte kilometer ved at planlægge bedre?

PlanA er udviklet til hjemmeservicesektoren, men kan lette og effektivisere planlægningen af alle typer serviceopgaver. Teknologien bag kan skræddersys til virksomheder eller organisationer med stor mobil arbejdsstyrke, der har brug for et centralt planlægningssystem.

PlanA er udviklet i samarbejde med private hjemmeservicevirksomheder og er testet af Schultz Pleje & Hjemmeservice og Dan Ren Service.

Har din organisation også brug for mere overblik, bedre planlægning og nemmere koordinering? Så kontakt os.

Kontakt
Principal Solution Architect
Interactive Spaces Lab
+45 40 22 82 12
Profilbillede af Tejs Scharling Se profil
.