Alexandra Instituttet A/S // Cases // OculusGaze

OculusGaze

Case

OculusGaze

Eye tracking nu også i 3D

For vores kunde Artlinco har Alexandra Instituttet givet 3D-brillerne Oculus Rift en udvidelse, så det nu også er muligt at spore brugerens øjenbevægelser i en 3D-verden.

Designvirksomheden Artlinco ønskede at kunne foretage eye-tracking i virtuelle 3D verdener. Da vi begyndte på projektet , var der ingen løsning i verden, der kunne dette. SensoMotoric Instruments (SMI) i Tyskland løb med over målstregen, men dog med en noget dyrere løsning, og virksomheden Fove er først siden begyndt at skabe verdens første Virtual Reality eye tracking headset via crowdfunding.

Artlinco ønskede at kunne vise, hvor længe folk har kigget på forskellige dele af 3D-objekter og få produceret et heat map over 3D opmærksomheden – eller Areas of Interest, som det hedder. Denne viden kan hjælpe til at udvikle og optimere deres produkter allerede før de investerer i prototyper.

Startdato 28-12-2015

OculusGaze bygger videre på et eksisterende hardwarekoncept, som er blevet født på IT-Universitetet. Men hvor det eksisterende koncept er ment til sporing af brugerens øjenbevægelser i den virkelige verden, altså uden for brillerne, så er vi gået skridtet videre med OculusGaze, så det nu er muligt at tracke øjenbevægelser i en prædefineret 3D-verden.

Dette kan spare en designvirksomhed som eksempelvis Artlinco for både tid og udgifter til dyre 3D-print og prototyper. Med OculusGaze kan de springe det led over og i stedet få værdifuld feedback om nye ideer og koncepter ved at spore kundernes øjenbevægelser, når de kigger på 3D-modeller.

 

Hvilke muligheder giver 3D-øjensporing?

  • Automatisk og dynamisk kalibrering – ved den rigtige kalibrering undgår man at blive søsyg eller “simulatorsyg”
  • Brug af øjnene til at give kommandoer til systemet
  • Social interaktion – øjenkontakt kan pludselig blive en afgørende faktor i fx spil
  • "Foveated rendering” – hurtigere 3D-rendering ved at dedikere computerkraft der, hvor brugeren fokuserer
  • “Simulation of accommodation” – for mere realistiske oplevelser, hvor tingene i 3D-verdenen bliver mere eller mindre skarpe afhængigt af, hvor brugeren kigger hen, ligesom i den rigtig verden

Vi har hjulpet Artlinco med eyetracking i en 3D-verden.

Skal vi også hjælpe dig?

Kontakt
Senior Cyber-Physical Specialist
Data Science and Engineering Lab
+45 61 69 52 47
Alexandre Alapetite Se profil
.