Alexandra Instituttet A/S // Cases // Identitet på nettet i et globalt perspektiv

Identitet på nettet i et globalt perspektiv

Case

Identitet på nettet i et globalt perspektiv

Få styr på identitets- og logintjenester

Vi guider virksomheder gennem de tekniske og juridiske aspekter ved digital identitet.

I projektet Identitet på nettet i et globalt perspektiv hjælper Alexandra Instituttet små og mellemstore virksomheder med at håndtere identitet og login på internettet.

Danske virksomheder benytter sig i stigende grad sig af cloudløsninger og underleverandører af deltjenester. I dag findes der mange forskellige identitets- og logintjenester - både nationale som f.eks. wayf.dk og NemID og internationale som f.eks. Facebook og Twitter.

Projektet afdækker udfordringerne og udvikler prototyper i samarbejde med virksomheder, der enten selv udvikler eller benytter identitets- og logintjenester.

Formålet med projektet er at sikre, at virksomhederne kan levere de bedste løsninger til deres kunder og samtidig overholde både national og international persondatalovgivning, herunder EUs kommende persondataforordning.

Startdato 01-01-2013 / Slutdato 01-01-2016

Målgruppen for projektet er både offentlige og private leverandører af identitetstjenester, men i højere grad virksomheder (og deres rådgivere), som leverer online-tjenester (internetbutikker, medier, cloud-tjenester osv.) og har brug for en eller anden for form identifikation af deres brugere. Det vil stort set sige alle virksomheder, der leverer tjenester på nettet.

Konkret består vores løsning i:

  • at formidle til virksomhederne, hvilke krav, de står overfor, samt hvordan de nemmest håndterer disse. Hvordan får man det juridiske aspekt til at spille sammen med den bedst mulige tekniske løsning?
  • at skabe et overblik, hvorefter vi kan rådgive virksomhederne om, hvad de kan bruge og ikke bruge, når de udvikler deres produkter og services, som anvender personfølsomme oplysninger.
  • at levere en række softwarebiblioteker, som gør det nemmere for virksomheder at håndtere kravene.

Som en del af projektet udvikler Alexandra Instituttet et netværk for virksomheder, der arbejder med sikker digital identitet. Vi opfordrer derfor alle virksomheder, der er interesseret i at deltage i netværket, til at kontakte os.

Projektet anvender den seneste forskning, bl.a. inden for kryptografiske algoritmer.

Projektet udvikler softwarekomponenter, der gør det nemt for danske virksomheder at bruge teknologier og protokoller som OpenID og OAuth m.v., som er standardiserede services, der kan "klistre” de forskellige identitetsservices sammen. Vi vil også se på, hvordan løsninger fra mere kommercielle identitetsløsninger, som for eksempel Facebook eller NemID, kan benyttes.

Desuden udvikler vi prototyper og pilotprojekter som showcases for, hvordan de teknologiske løsninger kan anvendes for at opfylde de juridiske og forretningsmæssige krav.

 

Den viden der genereres i projektet vil blive videreformidlet ved foredrag, netværksmøder og større events i projektet samt ved udbud af kurser på undervisningsinstitutioner. Derudover vil projektet udgive whitepapers samt videnskabelige og fagligt orienterede artikler.

Set fra et forretningsmæssigt perspektiv står virksomhederne over for to centrale udfordringer:

  • Internationalisering af det digitale marked
  • Øget politisk fokus på forbrugerbeskyttelse, ikke mindst omkring håndtering af persondata, som følge af en ny persondataforordning fra EU.

Projektet har som mål at gøre det lettere for danske virksomheder at arbejde med identitetshåndtering og samtidig overholde de juridiske krav - nationalt såvel som internationalt. Det skal desuden være lettere for virksomhedernes kunder at benytte digitale tjenester uden at anvende nye loginoplysninger for hver tjeneste.

Pas godt på dine data!

Kontakt os og hør hvordan.

Kontakt
Senior Security and Privacy Specialist, PhD
Security Lab
+45 26 58 53 73
Profilbillede af Berit Skjernaa Se profil
.