Alexandra Instituttet A/S // Cases // Hurtig adgang til realistiske skygger

Hurtig adgang til realistiske skygger

Case

Hurtig adgang til realistiske skygger

InnoBooster-samarbejde bragte spiludviklere på forkant med spilindustrien

InnoBooster-samarbejde med Alexandra Instituttet bragte spilfirmaet Playdead på forkant med spilindustrien og gjorde dem i stand til at lave special effects på et område, der ellers ville have været alt for risikofyldt for et mindre spilfirma. Alexandra Instituttets Visual Computing Lab hjalp med at lave realistiske skygger til spillet “Inside”.

I computerspil er det altid en udfordring for spiludviklere at skabe en bestemt stemning. Det gælder også for spillet “Inside”, som Playdead står bag. Her var udfordringen, at spillet farvemæssigt bruger hele farvepaletten fra en grå regnvejrsdag. Det skaber en enestående visuel stemning, men det stiller også ekstra krav til skyggerne.

Her fik de hjælp fra Alexandra Instituttets specialister til at lave realistiske skygger.

Startdato 26-04-2014

Ifølge Mikkel Gjøl fra Playdead så forsøger man at ramme en visuel stil, hvor alting er en smule karikeret. Spillet er samtidig ufatteligt underspillet og ligger visuelt meget langt fra de farve-infernoer, der ses i andre spil. Derfor kan selv fine detaljer som bløde skygger gøre en forskel for det samlede indtryk.

Her hjalp Alexandra Instituttet konkret med at lave bløde kontaktskygger, der er afgørende for om man kan se, om en person står på jorden eller svæver i luften. Skyggerne betyder meget for at skabe en realistisk fremtoning og er med til at gøre spillet til en særlig oplevelse for spillerne.

"Det er jo praktisk, når man har brug for at få lavet en større opgave, der ellers villet have været for risikofyldt for os selv at løfte. I er jo specialister på grafikområdet, og man har fuld tillid til, at I allerede er på forkant med spilindustrien," forklarer han.

For Playdead var det især afgørende, at der ikke var nogen indkøringstid, og at de havde tillid til, at Alexandra Instituttets Visual Computing Lab vidste, hvad der foregik inden for området. Det ville samtidig tage for lang tid for dem selv at udvikle de specifikke bløde skygger, så da de fik muligheden for at hyre Alexandra Instituttet til at lave research på effekterne, slog de til. Det betød, at de fik en prototype, som de kunne arbejde ud fra, og som var med til at skabe den endelige effekt i spillet.

Det var især usikkerheden om de selv ville nå i mål, der var årsagen til, at de ikke selv udviklede lignende skyggeeffekter, forklarer Mikkel Gjøl.

“Det var noget, som vi ikke var sikre på, at vi fik noget ud af, så man kan sige, at det var en slags udlicitering af den risiko. Visual Computing Lab kommer med erfaring, har styr på, hvad andre gør og kommer med en indsigt i forskningen, som ikke mange konsulenter tilbyder.”

Samarbejdet mellem Playdead og Alexandra Instituttet blev skabt igennem InnoBooster-ordningen. Læs mere om ordningen her.

Vil du gerne bruge de nyeste teknikker inden for visualisering?
Så kontakt os!

Kontakt
Senior Computer Graphics Engineer
Visual Computing Lab
+45 23 64 17 75
Profilbillede af Brian Bunch Christensen Se profil
.