Alexandra Instituttet A/S // Cases // Elementacular

Elementacular

Case

Elementacular

Nemt at lave skyer i realtid

Vi har udviklet plug-in'et Elementacular, som gør det nemt og hurtigt at
formgive og rendere blandt andet skyer i realtid i 3D-programmet Autodesk Maya.

Skyer er et naturligt element i mange billeder og film og bliver brugt i alt fra reklamer og spillefilm til produktfotografier. Med digital produktion af billedmaterialet har producenten stor kunstnerisk frihed, men eksisterende værktøj er stadig meget tidskrævende at bruge. Elementerne er meget tidskrævende og vanskelige at producere i eksisterende værktøjer. Projektets partnere ville i dette projekt udvikle en proof-of-concept softwareplatform for naturlige fænomener til kommercielt tilgængelige indholdsproduktionsværktøjer.

Målet var at gøre grafikerne i stand til at generere fotorealistiske eller artistiske naturlige fænomener til film-, spil- og reklameproduktion.

Succeskriteriet var at kunne levere en tilsvarende eller bedre kvalitet med væsentlig mindre tidsforbrug end det tidligere var muligt. Dette blev opnået ved at tage udgangspunkt i den state-of-the-art viden inden for fysisk baseret simulering, der findes på Alexandra Instituttet, og ved at designe softwaren sådan, at grafikerne kan arbejde resultatorienteret (direkte manipulation af fysiske objekter) modsat den parameterbaserede specifikation af simuleringer, som bruges i eksisterende løsninger.

Startdato 01-01-2013 / Slutdato 31-12-2013

Plug-in’et Elementacular, som vi har udviklet, gør det nemt og hurtigt at formgive og rendere skyer i 3D-programmet Autodesk Maya.

På forskningssiden frembragte projektet resultater ved at kombinere de nyeste teknikker fra computergrafik og simuleringsforskningsområderne. Ved at kombinere den nyeste forskning med en forståelse for, hvordan man effektivt udnyttede de nyeste grafikprocessorer, leverede vi en løsning, der kunne forbedre lignende virksomheders resultater.

Vi indarbejdede desuden aktivt et resultatorienteret designprincip, hvor vi gjorde det let at manipulere det endelige resultat og kunne på den måde skabe en meget mere iterativ og kreativ proces for grafikerne.

- Vi kan se, at især mindre producenter af animationer og 3D-film har behov for en slags skabelon af eksempelvis skyer, så grafikeren ikke skal bruge tiden på tekniske detaljer, men kan bruge tiden på den kreative proces. Med plug-in’et springer de nogle af de mere tidskrævende led over og dermed bliver deres produkter også mere konkurrencedygtige, forklarer Jesper Mosegaard, der er Head of Visual Computing Lab.

Projektet arbejdede med tre centrale områder:

  • Accelerering af tunge beregningsprocesser gennem udnyttelse af moderne GPU-programmering.
  • Kommercielt tilgængeligt indholdsproduktionsværktøj for at skabe en stærk ramme for videre udvikling af projektet.
  • Resultatorienteret design hvor vi lod kreativiteten komme i front ved at lade slutbrugerne arbejde direkte med resultatet. Det blev dels gjort for at fjerne kravet om ekspertviden - dels for at give en hurtigere produktion, der lod brugerne "lege" med resultaterne.

Projektet havde en række partnere, der alle afprøvede de nyudviklede teknologier løbende i projektet.

Danske indholdsproducerende virksomheder er presset fra udlandet, hvor omkostningerne er lavere, og kvaliteten stadig bliver bedre og bedre. Ved at nytænke processen og arbejde direkte med det endelige resultat ville vi kunne hjælpe virksomhederne til at producere bedre resultater billigere.

I dette projekt samarbejdede Alexandra Instituttet med Sunday Animation Studios ApS, Javira, Red Eye og Wil Film.

Projektet var bl.a. finansieret af Shareplay Fonden.

Hurtigt producerede visuelle effekter
betyder både flere og større opgaver
for virksomheder i den audiovisuelle branche.
Skal vi også hjælpe dig?

Kontakt
Senior Computer Graphics Engineer
Visual Computing Lab
+45 23 64 17 75
Profilbillede af Brian Bunch Christensen Se profil
.