Alexandra Instituttet A/S // Cases // BannerBattle

BannerBattle

Case

BannerBattle

Lydmåler skaber synergi mellem publikum og spillere på banen

Vi har udviklet et publikumsbarometer, der gør det muligt for fangrupper at konkurrere om, hvem der kan skabe den mest højlydte stemning

BannerBattle er designet til at forstærke tilskuernes engagement og deltagelse i idrætsbegivenheder. Systemet er udviklet på baggrund af en række observationer, interviews og workshops med fans fra fodbold, håndbold og basket, hvor der er lagt vægt på at undersøge, hvad der udgør den gode stemning og dermed den gode oplevelse af at være med som tilskuer til en sportsbegivenhed.

BannerBattle fungerer på den måde, at den optager hvert holds tilskuere og viser dem på en interaktiv bannereklame, der er vendt op mod tilskuerne selv. Skærmen er seks meter bred og viser de to holds tilskuere stillet direkte over for hinanden, kun adskilt af en visualisering af deres lydniveau. Der måles med retningsbestemte mikrofoner og på bevægelsen i billedet fra videokameraet, hvor meget hver tilskuerflok bevæger sig, synger, danser og råber. Resultatet herfra bliver så lagt sammen realtid og giver et mål for, hvem der er de mest engagerede og dermed de bedste tilskuere. Ideen er så at tilskuerne skal kæmpe om at skubbe hinanden af banen og se hvem der kan dominere den anden part.

Systemet kan i realtime måle det aktuelle lydniveau på stadion. Via et sensornetværk videresendes disse målinger til en applikation, som efter ønske kan sættes i gang fra kontrolrummet. Når systemet er aktiveret på storskærmen, er det muligt for tilskuerne at konkurrere om, hvem der kan opnå det højeste decibel-niveau, altså hvem, der kan skabe den mest højlydte stemning.

Der er bevidst designet en interaktionsform, der lægger vægt på den kollektive interaktion frem for den individuelle, og som lægger sig tæt op ad hvor tilskuerne allerede har deres opmærksomhed, nemlig på banen og fodboldspillet. BannerBattle afbryder derfor ikke den fælles oplevelse med krav om interaktion med mobiltelefon eller anden individ-orienterede interfaces.

 

Aktiviteten har resulteret i følgende publikationer og omtale:

Spectator Experience – Are they watching the game at all? Veerasawmy, R., Paper presented at the 4th Student Interaction Design Research Conference (SIDeR). 2008.

Designing technology for spectator experiences. Veerasawmy, R., in the Ninth Danish Human-Computer Interaction Research Symposium, Aarhus, Denmark, s. 55-58. 2009. 

Hør et interview med Martin Ludvigsen fra P4/Østjylland

I forbindelse med BannerBattle har der været samarbejdet med ProShop Europe, der leverer storskærme og interaktive bannere, og med Århus Elite der står for alle arrangementer på Atletion, Århus Stadion. ProShop har vist interesse for BannerBattle konceptet.

Kan it også tilbyde dine kunder en interaktiv oplevelse?

Kontakt
Distinguished Scientific Advisor
Interactive Spaces Lab
+45 21 49 56 34
Profilbillede af Kaj Grønbæk Se profil
.