Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // 2019 // Smart home-løsninger kræver blik for økosystemer

Smart home-løsninger kræver blik for økosystemer

Artikel

03-07-2019

Smart home-løsninger kræver blik for økosystemer

Danske virksomheder skal i langt højere grad tænke i økosystemer, hvis de vil ind på smart home-markedet.

Fordi det smarte hjem – eller “The thoughtful home”, som Google vælger at kalde det – handler om, hvordan hjemmet kan hjælpe dig. Det gælder lige fra klima- og temperaturstyring, musik, sikkerhed og overvågning til el- og lysstyring.

Men det samspil er ikke helt ukompliceret, og det en af årsagerne til, at danske virksomheder ikke byder ind i samme omfang som fx amerikanske virksomheder.

Sådan lyder det fra Jørgen Rasmussen, strategic designer ved Alexandra Instituttet, og facilitator af en række virksomhedsforløb, der skal hjælpe danske virksomheder med at udvikle forretningsmodeller inden for smart home-markedet.

“Løsningen ligger i at lave økosystemer, hvor mange virksomheder samarbejder om at løse et problem for kunden, og hvor de forskellige produkter taler med hinanden. Hvis man fx producerer vinduer eller varmeregulering, vil det være oplagt at samarbejde med andre, der producerer indeklima-produkter, og på den måde skabe et økosystem for indeklima. På den måde bliver kunden betjent på den bedst tænkelige måde,” forklarer han.

Derfor nytter det ikke at stå alene. Han har set eksempler med virksomheder, der producerer en glimrende solafskærmning, som du kan regulere smart. Men virksomheden havde svært ved at sælge den. En af årsagerne er, at forbrugerne har svært ved at se ideen med et enkeltstående produkt. Hvis producenten derimod havde koblet deres produkt sammen med f.eks. vinduer, der kan åbnes, og devices, der kan styre varmen, så havde man skabt et helt system, som kan overtage klimastyringen. 

“Hvis man agerer alene og ikke er en del af et økosystem, så udnytter man ikke den værdi, der ligger i et økosystem. Virksomheder skal tænke i helhedsløsninger og i, hvordan de løser kundens behov. Hvis en kunde har behov for at regulere klimaet, er det ikke nok med en persienne, der automatisk kan lukkes op og ned. Økosystemer, hvor man er en del af en større løsning, er en måde at hjælpe kunden på,” forklarer han.

Konsekvensen er, at danske producenter risikerer at blive kørt agterud, når det bliver naturligt derhjemme, at gardinerne snakker sammen med vinduerne og indgår i et økosystem for klimakontrol. Så bliver det ikke længere noget, vi tilkøber, så bliver det et krav. Og de, der ikke er i stand til at levere sådanne produkter, vil stå med en stor udviklingsmæssig udfordring, hvor de allerede er bagud på point, og med produkter, der ikke længere er efterspurgte. 


Indlægget har været bragt i Bygge- og Anlægsavisen og kan ses i fuld længde her.

Strategic Designer
+ 45 25 17 71 15
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 335

Virksomhedsforløb: Smart Home Living Labs

Overvejer din virksomhed at gå ind på Smart Home-markedet men mangler en god forståelse for det nye marked og kundernes forventninger?

Så kom med til vores Smart Home Living Lab-forløb, hvor I får den nyeste viden og arbejder med at udvikle forretningsmodeller for jeres eget produkt, ydelse eller koncept. 

Læs mere og tilmeld dig forløbet her.

.