Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // Nyheder 2019 // Når togene kører FOR godt

Når togene kører FOR godt

Artikel

28-05-2019

Når togene kører FOR godt

Når det er vinter med sne og islag, salter eller gruser man vejene for at sikre, at bilerne kan standse. På jernbanen bliver skinnerne også glatte - og endnu værre end sne og is er blade på skinnerne under løvfald, hvor de nærmest kan virke som smurt i brun sæbe. Men på jernbanen kan man ikke gøre brug af en salt- eller grusspreder, så togene er udstyret med deres eget sandstrøningsanlæg. Og nu har den metode mulighed for at blive endnu mere sikker!

At togene er udstyret med deres eget sandstrøningsanlæg er en teknologi, der ikke har ændret sig markant, siden toget blev opfundet i starten af 1800-tallet og til i dag, hvor der alene med de københavnske S-toge dagligt foretages i gennemsnit 357.000 rejser fordelt på 1.100 ture i døgnet. Men teknologien bag sandstrøningen er ved at ændre sig og kan blive mere effektiv.

Det er vigtigt at sikre, at togene altid når at standse i tide, så de ikke ”kører over for rødt”. Derfor er det vigtigt, at der altid er sand i beholderne i sandstrøningsanlægget. Men da der ikke er nogen overvågning af, hvor meget sand der er tilbage i beholderne, bliver der påfyldt sand meget oftere, end det er nødvendigt.

DSB har derfor i samarbejde med Alexandra Instituttet og FORCE Technology påbegyndt et innovationsprojekt under Nordic IoT Centre, der skal komme med en løsning på udfordringen. Alexandra Instituttet og FORCE Technology har hjulpet DSB med at udvikle en prototype på en digital måler til projektet, der registrerer hvor meget sand, der er tilbage i beholderne under toget.

Fordelen ved at udvikle en prototype er, at man får konkretiseret sine visioner, man opdager både tekniske potentialer og udfordringer, og man bliver mere afklaret omkring, hvordan slutresultatet skal være.

Den digitale måler giver mulighed for at kunne lave forebyggende vedligehold (predictive maintenance), så DSB får en melding, inden der opstår problemer med enten mængden af sand eller en af beholderne. Det er både vigtigt, at metoden er sikker, og at man kan gøre inspektionen mere effektiv.

Det kan klares ved, at 8 sensorer under toget sender beskeder om drift og beholdning op i en Cloud. Hvis én sensor i stykker, eller der måles et unormalt sandforbrug, så tjekkes alle sensorer og sandstrøningsanlæg på toget med det samme. 

De indledende resultater fra pilotprojektet blev præsenteret ved konferencen RAILcph 2019.

Prototypen skal nu testes af DSB.

 

Topfoto: Jens Hasse/chili foto

Alexandre Alapetite
Senior Cyber-Physical Specialist
+45 61 69 52 47
Njalsgade 76, 2300 København S
1. etage lokale 5B04
.