Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // 2019 // Hotelgæster vil gerne ‘nudges’ til at spare på vandet

Hotelgæster vil gerne ‘nudges’ til at spare på vandet

Artikel

29-01-2019

Hotelgæster vil gerne ‘nudges’ til at spare på vandet

En lille sensor og et display med en timer sættes op i brusenichen på hotelværelset. Displayet fortæller gæsten, hvor lang tid hun står under bruseren. Ideen er at ‘nudge’ gæsten til at tage kortere bade og dermed sænke hotellets vandforbrug og på den måde gavne miljøet. Netop sådanne bæredygtige tiltag bliver godt modtaget af hotelgæsterne. 

Det viser en kvalitativ brugerundersøgelse, som Alexandra Instituttet har foretaget på to overnatningssteder, henholdsvis Hotel Sixtus i Middelfart og Danhostel i Kalundborg. Begge steder har fået installeret en Aguardio sensor og et Aguardio display på værelserne. Sensor og display er udviklet af den danske startup-virksomhed Aguardio ApS. 

En af undersøgelsens fokuspunkter var at finde ud af, om man tager længere bade, når man er på hotel, end derhjemme. Antagelsen var, at man tog et længere og mere luksuriøst bad på hotellet, fordi man har mere tid end i hverdagen. Men det gør man ikke nødvendigvis, viser undersøgelsen: Gæsterne er positive over for tiltaget; lige så snart de får fortællingen om, at det handler om at spare på vandet og er en del af hotellernes strategi henimod at blive mere bæredygtige.


For Jens Worsøe, der er driver Danhostel i Kalundborg, har det været et naturligt skridt at få installeret løsningen på vandrerhjemmets 29 værelser. Han og hans kone, der driver vandrerhjemmet, har lige fra første dag arbejdet på at være så lidt miljøbelastende som muligt, så derfor hænger netop sådan et tiltag godt sammen med deres DNA. Vandrerhjemmet har således både det økologiske spisemærke og Den Grønne Nøgle.

“Vi har haft en fornemmelse af, hvor meget vand gæsterne bruger, mens de er her. Men vi vidste dybest set ikke, hvor forbruget lå henne. Om der var nogle, der glemte at slukke for vandet, mens de børstede tænder, eller om det var under bruseren. Nu har vi fået et redskab, der gør det muligt at lave statistik på gæsternes badevaner, og samtidig hænger det godt sammen med vores bæredygtige værdier,” forklarer han.

Foto: Aguardio

Teknologien kan ikke stå alene

Netop den fortælling er ekstrem vigtig, forklarer Marie Rørdam Fenger, Senior Digital Innovation Specialist i Alexandra Instituttet. Hun er en del af det team, som har stået for den kvalitative undersøgelse, der har bestået af observationer og interviews med gæster og medarbejdere på de to overnatningssteder. 

Et af de største hovedresultater er, at teknologien ikke løser problemet selv. Man kan ikke bare hænge sensoren op og forvente, at gæsterne forstår, at det handler om at spare på vandet. Det har på nogle punkter skabt usikkerhed, når man som gæst ikke vidste, om boksen i brusekabinen var en fugtighedssensor, en duftspreder, et overvågningskamera eller noget helt fjerde.

Men lige så snart gæsterne får fortællingen om, at det er en del af hotellets værdisæt, så er de helt med. Derfor skal man ikke være bange for som hotel at kommunikere om løsningen.

“Vi kan se, at hotellerne er bange for, at gæsterne opfatter det som forstyrrelse af hoteloplevelsen eller besparelser fra deres side. Men i virkeligheden gør det ikke noget, hvis det er en del af hotellets værdisæt, har vi kunnet se. Hvis det, de siger, er det samme, som det de gør, så skal de ikke være bange for at kommunikere, at de er et bæredygtigt hotel, fordi gæsterne overordnet er meget positive,” forklarer Marie Rørdam Fenger.

Det er også vigtigt at introducere medarbejderne til fortællingen om teknologien, så de kan fortælle gæsterne, hvordan det hænger sammen med hotellets værdier.

“Men også fordi medarbejderne faktisk er stolte, når deres arbejdsplads tager sådan et valg. Det giver mening at arbejde et sted, der gør noget aktivt for miljøet, og det skinner igennem til gæsterne,” forklarer hun.

Man kan også se, at konteksten spiller meget ind, og at det betyder noget, hvordan badeværelset er indrettet. Hvis der ikke er plads til alle de produkter, gæsterne har med, så tager de et kortere bad. Vandtryk, og hvor nemt det er at regulere vandet, har også betydning. Men også andre virkemidler kan påvirke gæsterne positivt.

“I forsøget har man stillet shampoo-flasker ind, hvor der står: “Stop water while using me”. Det er et meget analogt budskab, men det er gået stærkt igennem hos gæsterne,” forklarer Marie Rørdam Fenger.

Væsentlig feedback

For Thomas Munch-Laursen, der er CEO og co-founder hos Aguardio, er undersøgelsen vigtig og er med til at styrke fortællingen om deres produkt. Og ikke mindst bekræfter undersøgelsen, at hotelgæster gerne vil sådan nogle tiltag og tager dem til sig.

“Det en super positiv tilbagemelding, der giver en forståelse af, hvordan gæsterne opfatter tiltag, som det her. Er det noget, de tager til sig, og gør brug af. Eller er de ligeglade. Der er det heldigvis det første. Det bekræfter også tesen om, at vores produkt lægger op til at blive installeret på hoteller, der allerede arbejder med bæredygtighed i dag. Det kan ikke stå alene, og det er ikke en uvæsentlig ting,” forklarer Thomas Munch-Laursen.

Aguardio arbejder allerede i dag på at forbedre kommunikationen omkring løsningen. En vigtig pointe er, at Aguardio er en forlængelse af ‘håndklæde-princippet’, der handler om, at du hænger håndklædet op, hvis du vil bruge det en ekstra gang.

“Der er nogle, der hejser flaget, at de ikke ønsker at blive overvåget. Det er på ingen måde vores agenda. De data, vi samler ind, er anonyme og har til formål at forbedre gæstens komfort og driften på hotellet. Om du står 18 eller 8 minutter under bruseren er ikke interessant. Det der er interessant er, om gæsten ændrer adfærd ved at blive bevidstgjort, hvilket er formålet,” forklarer han.

Adfærdsdimension er essentiel

Det har ifølge Thomas Munch-Laursen været afgørende at få verificeret, hvordan brugerne opfatter deres produkt.

“En ting er, at man som ingeniør synes, at teknologi er fantastisk. Noget andet er, om kunderne forstår det produkt, de møder. Vi fandt hurtigt ud af, at hvis vi skulle lykkes med produktet, så er det vigtigt, at vi forstår, hvordan de interagerer med produktet. Den her verificering af de bløde værdier er essentiel. Det må man slet ikke undervurdere, og det tror jeg, at der er mange andre produkter, der også kunne have behov for,” forklarer han.

Profilbillede af Marie Rørdam Fenger
Senior Digital Innovation Specialist
+45 30 76 07 22
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 337

Fakta

Formålet med vores brugerundersøgelse har været at undersøge, om Aguardios løsning har indflydelse på brusebadsoplevelsen, og om løsningen har en positiv indvirken på badetiden. 

Resultaterne viser bl.a., at:

  • teknologien kan ikke stå alene. Det er derfor afgørende, at implementeringen og kommunikationen understøttes. Både i forhold til, hvordan den tager sig ud fysisk, og hvordan medarbejderne bliver introduceret til den.
     
  • hotellerne skal ikke være bange for at kommunikere om deres valg om at være bæredygtige. Gæsterne tager overordnet positivt imod det.
     
  • man skal tage bekymringen om overvågning alvorligt. Det er vigtigt, at man kommunikerer, hvad man opsamler, og hvad det bliver brugt til. Hvis man som gæst ved, at det er med en god hensigt, så er man mere indforstået med opsamling af data. Brug eksempelvis ‘Dataetisk mærkning’.
     
  • Desuden viser Aguardios egne analyser fra flere hotel-cases, at tiden i brusebadet kan nedsættes med op til 20 procent, når displayet er installeret.


Læs mere om Aguardio her.

 

.