Alexandra Instituttet A/S // Aktuelt // Nyheder // 2019 // Sådan går I fra ren produkttænkning til servicetænkning

Sådan går I fra ren produkttænkning til servicetænkning

Artikel

30-01-2019

Sådan går I fra ren produkttænkning til servicetænkning

Vi har samlet fire eksempler på virksomheder, som Alexandra Instituttets eksperter har hjulpet med at gå fra ren produkttænkning til servicetænkning.

Mange virksomheder starter med et konkret produkt. Men ofte kan produktet og teknologien ikke stå alene. Det bliver styrket af, at man lægger et ekstra lag af services oven på det traditionelle produkt. Her er forudsætningen, at man enten ved, hvordan kunderne interagerer med produktet, eller at man samler data op om produkterne.

Duka – fra produkt til servicesupport

Der findes omkring 1,1 mio. mennesker i Danmark, der ikke er født ind i den digitale tidsalder, og som har brug for en håndsrækning til computere og tablets. Virksomheden duka har specialiseret sig i at sælge nemme computere med en medfølgende serviceordning. Her er alt forudinstalleret, og man skal aldrig opdatere programmer eller bekymre sig om sikkerhed. Man skal blot tænde computeren, og så er man i gang.

Virksomheden er gået fra at være en idé om hardware og software, til at service er en vigtig komponent i forretningsmodellen. Kernen i god serviceinnovation er netop at sætte sig i brugerens sted og forstå deres behov.

Alexandra Instituttet har hjulpet med kundeinterviews og brugerundersøgelser, så duka kan understøtte deres kunder på en ny platform og dermed ramme en bredere målgruppe. Alexandra Instituttet har samtidig udviklet en unik softwareløsning, der gør det muligt at lave fjernsupport på tablets.


Brugerstudier styrker Aguardios nudging-løsning, der skal få os til at spare på vandet

Hvordan får man folk til at spare på vandet, når de tager brusebad? Det har den danske startup-virksomhed Aguardio ApS sat fokus på ved at udvikle en brugervenlig løsning i form at en sensor og et display, der indsamler data og visualiserer vandforbrug. Formålet er at motivere brugeren til at spare på vandet. Løsningen er bl.a. installeret på flere hoteller i Danmark.

Aguardios løsning handler ikke kun om at levere teknologi. Det handler også om at skabe værdi med de data, som teknologien indsamler. Det vil sige at skabe bevidsthed om vandforbrug hos brugerne og nudge dem til at spare på vandet. 

Men hvordan ved man som virksomhed, om teknologien har indflydelse på badeoplevelsen, og om den nedsætter badetiden?

For at undersøge det har Aguardio allieret sig med Alexandra Instituttets eksperter, der har gennemført brugerstudier på to overnatningssteder. Undersøgelsen bekræfter, at hotelgæster gerne vil sådanne tiltag og tager dem til sig. Den bekræfter samtidig tesen om, at Aguardios produkt lægger op til at blive installeret på hoteller, der allerede arbejder med bæredygtighed i dag. 

Netop den feedback er væsentlig for Aguardio. Det er med til at verificere de bløde værdier og med til at styrke hele fortællingen om deres produkt, og hvordan de kommunikerer omkring det.  

Læs også: Hotelgæster vil gerne ‘nudges’ til at spare på vandet


Foto: Aguardio


TracTracs tracking-løsning gør det nemt at være tilskuer til sejlads

Den danske virksomhed TracTrac har specialiseret sig i at lave GPS-baserede tracking-systemer til sportsgrene, og har siden 2006 opsamlet og lagret enorme mængder af data.

TracTracs har udviklet en abonnementsbaseret løsning, der gør det muligt for tilskuere at følge med i sportsgrene som sejlads, orienteringsløb og cykling baseret på realtidsdata. Løsningen kan desuden bruges af sportsklubber, der får mulighed for at tilbyde optimeret træning til deres sportsudøvere.

Værditilbuddet til kunden er afhængigt af, at systemet har flere brugere (så man kan følge flere deltagere), og at det er hurtigt at sætte op. Det opnår man kun, hvis teknologien er nem og hurtig at anvende. 

TracTrac har derfor indgået et samarbejde med Alexandra Instituttet om at udvikle deres produkter og ydelser målrettet sejlads. Alexandra Instituttets eksperter i dataanalyse, kunstig intelligens og deep learning arbejder med at omdanne de store mængder data til neurale netværk. Det betyder, at man kan få endnu mere præcise målinger uden tidskrævende opsætning.


Virksomheder abonnerer på Sensohives sensor-data 

I industrien bruges der meget tid på at måle temperaturer og tjekke luftfugtigheden i forskellige rum. Ofte gøres dette manuelt, hvilket kan være tidskrævende og besværligt.

Opstartsvirksomheden Sensohive udvikler avancerede men billige trådløse sensorer til monitorering af fugt og temperaturer i fx gartnerier, slagterier, restaurationsbranchen eller byggebranchen.

Sensohive omdanner de opsamlede realtids-data fra sensorerne til information, som virksomhederne abonnerer på og bruger som beslutningsgrundlag for at optimere deres processer eller imødegå nedbrud og spild. Sensohives forretningsmodel er således baseret på at levere en serviceydelse snarere end et fysisk produkt.

Sensohive samarbejder med Alexandra Instituttet om yderligere udvikling af deres løsninger.

Profilbillede af Rikke Lillelund Wetterstrøm
Head of People, Technology and Business Lab
+45 51 18 11 82
Åbogade 34, 8200 Aarhus N
Hopper bygningen, 3. etage lokale 338
.